וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורדים חוגגים בארמון קדאפי: "הוא לא כאן"

בעוד המורדים כובשים את מעונו, שוחח שליט לוב בטלפון עם ידיד רוסי והבהיר: "אני בטריפולי, ואלחם עד הסוף". המורדים: "הוא נמצא במדינה, בטריפולי או סמוך לה. נמצא אותו - חי או מת"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: אמיר קוטיגרו)

המורדים נגד שלטונו של מועמר קדאפי בלוב השלימו לפנות ערב (שלישי) את כיבוש מעונו הרשמי, הנמצא בתוך באב אל-עזיזייה, מתחמו המבוצר בבירה טריפולי. אחר הצהריים פרצו לתוך המתחם, ולאחר לחימה קצרה בתוכו, חדלה ההתנגדות מצד אנשיו של קדאפי - והמורדים נכנסו אל תוך ביתו של השליט עצמו, כשהם חוגגים את נצחונם. עד מהרה החלו לזרום מהמקום תמונות בהן נראים מאות המורדים חוגגים בתוך המתחם, הורסים את פסליו של קדאפי ובוזזים מכל הבא ליד.

בשעות הערב טען אחד מדוברי "מועצת המעבר הלאומית" של המורדים כי קדאפי אינו נמצא במתחם - אך כנראה לא התרחק מהמקום. "אנחנו לא חושבים שהוא עזב את המדינה", הוסיף. "אנחנו מאמינים שהוא עדיין נמצא בלוב, בטריפולי או בסמוך לה. במוקדם או במאוחר, אנחנו נמצא אותו חי, או אם הוא יתנגד - מת".

המערכה האחרונה של קדאפי - עוד כותרות בוואלה!:
המורדים בתוך מטה קדאפי; נכשל נסיונו לכבוש מחדש את טריפולי
בנו של קדאפי לא במעצר: "אבי בטריפולי - ובחיים"
בעקבות מפלת קדאפי: טריפולי שוב מחוברת לאינטרנט
סמל המהפכה: על דגלה החדש-ישן של לוב / ניר יהב
דיקטטורה בתמונות: 42 שנות משטר קדאפי

המורדים בלוב השתלטו על ארמונו של קדאפי. APTN, AP
המורדים חוגגים ובוזזים, באב אל-עזיזייה, היום אחר הצהריים/AP, APTN

בעוד כוחות המורדים חודרים אל תוך המתחם, הבהיר קדאפי כי הוא אינו מתכוון להיכנע או לעזוב את עיר בירתו. כך טען קירסן אילומז'ינוב, ראש איגוד השחמט הרוסי, שהסביר כי שוחח עם קדאפי בטלפון.

אילומז'ינוב, המוכר כידידו הקרוב של קדאפי ואף ביקר אצלו בטריפולי לפני כחודשיים ושיחק עמו שח בזמן שמטוסי נאט"ו הפציצו את מעונו, סיפר לרויטרס כי בנו הבכור של קדאפי, מוחמד (שנעצר שלשום בידי המורדים אך חמק מהם), התקשר אליו מוקדם יותר היום. "הוא נתן את הטלפון לאביו", סיפר אילומז'ינוב, "והוא אמר לי שהוא בחיים ובקו הבריאות, שהוא נמצא בטריפולי ומתכוון להילחם עד הסוף".

במזרח: נאמני קדאפי נסוגים לעיר הולדתו

לפי דיווחים של עדי ראייה, המתחם הופצץ היום בידי מטוסים של נאט"ו. בברית הצפון-אטלנטית אישרו כי כלי טיס שלהם נמצאים מעל העיר, אולם סירבו לפרט לגבי המטרות שתקפו. עוד הוסיפו בנאט"ו, כי לא ידוע להם מקום הימצאו של קדאפי. "אם אתם יודעים, עדכנו אותי. אין לי מושג ואני לא בטוח שזה משנה כל כך כיוון שהפתרון לבעיה בלוב הוא פתרון פוליטי", אמר דובר כוחות נאט"ו, קולונל רולנד לבואה, והוסיף כי "לכולם ברור שקדאפי לא יהיה חלק מהפתרון". עוד הוסיף, כי מבחינה צבאית, קדאפי "אינו מטרה".

גם במשרד ההגנה האמריקאי התייחסו אחר הצהריים להתפתחויות בלוב, ואמרו כי "רוב רובה של טריפולי בידי המורדים". עוד הוסיף דובר הפנטגון, דייב לפאן, כי לפי כל ההערכות, קדאפי אכן נמצא בלוב. לדבריו, "אף שרוב יכולת הפיקוד והשליטה של קדאפי הושמדה, הוא עדיין מסוכן". עוד הוסיף כי בארה"ב חוששים שמצבורי הנשק של קדאפי "ייפלו לידיים הלא נכונות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוקדם יותר היום, נכשל עוד ניסיון נואש של קדאפי להשיב את השליטה בבירתו. לפי הודעת המורדים, כוח של נאמני קדאפי יצא הבוקר מסירת שבמרכז המדינה, עיר הולדתו של קדאפי ובסיס כוחו השבטי, והחל להתקדם לעבר הבירה טריפולי, שרובה נכבש בימים האחרונים על ידי המורדים - אך נתקל בכוח של המורדים באזור העיר מיסרתה, נבלם ונסוג. לפי דיווח רשת "אל-ערבייה", עשרות מנאמניו של קדאפי נהרגו בקרב.

מזרחה משם, דיווחו היום המורדים כי הצליחו לכבוש סופית גם את העיר ברגה, שהוחזקה עד עתה בידי אנשי קדאפי לאחר שהחליפה ידיים כמה פעמים במהלך מלחמת האזרחים. בהמשך דווח כי גם העיר הבאה על החוף, אוקיילה, וכעבור עוד שעתיים נכבשה גם עיר הנפט ראס לנוף. כוחותיו של קדאפי נסוגים מעיר לעיר, וכעת נותרו בידיהם רק סירת, והעיירה הסמוכה בן ג'וואד. על פי הדיווחים האחרונים, קרבות מתנהלים בפאתי בן ג'וואד, שנמצאת גם היא על סף כיבוש.

עדכון ראשון: 18:00

קרבות בין המורדים לנאמני קדאפי, טריפולי, לוב, 22 באוגוסט 2011. רויטרס
בטריפולי נמשכת הלחימה ברחובות/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully