וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשן עולה ממטה קדאפי; המורדים: אנחנו בפנים

מוקדם יותר יצא כוח של נאמני שליט לוב ממעוזו האחרון בעיר סירת וניסה להתקדם מערבה לטריפולי - אך נבלם בדרך וספג אבידות קשות. הישגים למורדים גם במזרח: כובשים עיר אחרי עיר

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק)

המורדים הולכים וסוגרים על שליט לוב, מועמר קדאפי. כוחות של המורדים מקיפים בצהריים (שלישי) את המתחם המבוצר באב אל-עזיזייה בבירה טריפולי, בו נצורים קדאפי ואחרוני נאמניו. לפי טענות המורדים, שפורסמו ברשתות הלוויין "אל-ג'זירה" ו"אל-ערבייה", אחדים מהם אף הצליחו כבר להיכנס דרך השער החיצוני, אל תוך המתחם. לחימה עזה מתנהלת באזור, ובתמונות המגיעות משם נראה עשן סמיך עולה מהמתחם, לאחר שנשמעו בו פיצוצים - ככל הנראה בעקבות הפצצות אוויריות של מטוסי נאט"ו. בברית הצפון-אטלנטית אישרו כי כלי טיס שלהם נמצאים מעל העיר, אולם סירבו לפרט לגבי המטרות שתקפו.

מוקדם יותר היום, נכשל עוד ניסיון נואש של קדאפי להשיב את השליטה בבירתו. לפי הודעת המורדים, כוח של נאמני קדאפי יצא הבוקר מהעיר סירת שבמרכז המדינה והחל להתקדם לעבר הבירה טריפולי, שרובה נכבש בימים האחרונים על ידי המורדים - אך נתקל בכוח של המורדים באזור העיר מיסרתה, נבלם ונסוג. לפי דיווח רשת "אל-ערבייה", עשרות מנאמניו של קדאפי נהרגו בקרב.

לקראת הכרעה בלוב - כותרות אחרונות בוואלה!:
בנו של קדאפי לא במעצר: "אבי בטריפולי - ובחיים"
אובמה: ”משטר קדאפי מגיע לקצו - המאבק עוד לא נגמר”
בעקבות מפלת קדאפי: טריפולי שוב מחוברת לאינטרנט
מצרים והרשות הפלסטינית מכירות במורדים בלוב
סמל המהפכה: על דגלה החדש-ישן של לוב / ניר יהב
דיקטטורה בתמונות: 42 שנות משטר קדאפי

עשן עולה מהמתחם המבוצר של מועמר קדאפי, באב אל-עזיזייה, בבירת לוב, טריפולי, 23 באוגוסט 2011. Sergey Ponomarev, AP
עשן עולה ממטהו של קדאפי בבאב אל-עזיזייה, היום/AP, Sergey Ponomarev

סירת, עיר הולדתו של קדאפי ובסיס כוחו השבטי, נמצאת במרכז קו החוף הלובי, בין מזרח המדינה הנשלט בידי המורדים מתחילת ההתקוממות, לחלקה המערבי שרובו נכבש על ידי המורדים בשבועות האחרונים. סירת עצמה, והעיירות שסביבה, נותרו עד כה בשליטה מלאה של נאמני קדאפי, וכשלו כל מאמצי המורדים להתקרב אליהן.

בימים האחרונים ירו כוחותיו של קדאפי, לראשונה מתחילת ההתקוממות, כמה מטחים של טילי קרקע-קרקע מסוג "סקאד" מסירת לעבר כוחות המורדים במיסרתה, שנכבשה על ידם לפני מספר שבועות. שלושה טילים כאלו שוגרו הלילה, אך נחתו כנראה בים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך הבוקר התברר כי בעקבות המטח, יצא כוח צבאי מהעיר, והחל להתקדם מערבה. "בשיירה היו שלושה אוטובוסים ועוד כמה כלי רכב, ובהם חיילים ושכירי חרב", נמסר בהודעה של מטה המורדים במיסרתה. "היא התקדמה בכביש לעבר טריפולי, וסמוך לסעדה נתקלה בכוחותינו, שהשמידו את אחד האוטובוסים. שאר הכוחות נסוגו חזרה לראס לנוף ולסירת".

טריפולי: צלפים על הגגות, תושבים חוגגים

מזרחה משם, דיווחו היום המורדים כי הצליחו לכבוש סופית גם את העיר ברגה, שהוחזקה עד עתה בידי אנשי קדאפי לאחר שהחליפה ידיים כמה פעמים במהלך מלחמת האזרחים. בהמשך דווח כי גם העיר הבאה על החוף, אוקיילה, וכעבור עוד שעתיים נכבשה גם עיר הנפט ראס לנוף. כוחותיו של קדאפי נסוגים מעיר לעיר, וכעת נותרו בידיהם רק סירת, והעיירה הסמוכה בן ג'וואד.

מורדים חוגגים ניצחון, בנגזי, לוב, 23 באוגוסט 2011. רויטרס
חוגגים את נפילת טריפולי, הלילה בבירת המורדים, בנגזי/רויטרס

בטריפולי נמשכו היום - במקביל לחגיגות הניצחון של המורדים בחלקים מהעיר - גם קרבות רחוב בינם ל"כיסים" של נאמני קדאפי. אחרי שאתמול טענו המורדים כי 95% מהעיר כבר בידיהם, הבוקר עדכנו כי כרבע מהעיר עדיין בשליטת קדאפי, והקרבות נמשכים כל העת. לפי רבים מהדיווחים, על רבים מהגגות הוצבו צלפים שכירי חרב מצ'אד, שיורים על כוחות המורדים הנעים ברחובות. בד בבד, ממשיכים כוחות של המורדים לזרום אל העיר מבחוץ.

רשת "אל-ג'זירה" דיווחה בצהריים כי כוחות המורדים נמצאים כבר בשערי המטה של קדאפי, באב אל-עזיזייה. במקביל, דווח על שורה של פיצוצים עזים במתוך המתחם - ככל הנראה בעקבות הפצצות אוויריות נוספות של נאט"ו. שר החוץ של טורקיה, אחמט דאווט אולו, הבהיר היום כי מבצע נאט"ו, בו משתתפת גם ארצו, יימשך "עד שיושג ביטחון מלא בלוב".

מורד מוביל שבויים מנאמני קדאפי, טריפולי, לוב, 23 באוגוסט 2011. AP Photo/Sergey Ponomarev, AP
חייל של המורדים מוביל שבויים מנאמני קדאפי, היום בטריפולי/AP, AP Photo/Sergey Ponomarev

כמה עיתונאים זרים שהגיעו ביומיים האחרונים בטריפולי מסתובבים באזורים ששוחררו בידי המורדים, ומדווחים כי רוב האוכלוסייה מקבלת אותם בשמחה. "42 שנים תחת קדאפי היו יותר מדי", אמר לכתב ה"גרדיאן" עבדול מוחמד, תושב העיר. "זה 'גיים אובר' עבורו". עוד תושב בעיר, נאסר פאדי, הסביר: "אף אחד כאן לא תמך בקדאפי. כל גילויי התמיכה בו היו מתוך פחד. כשמישהו פוקד עליך לתמוך בו, ויש לו צבא מאחוריו, מה תוכל לעשות?".

עם זאת, ישנם גם לא מעטים שמגלים חשדנות כלפי שליטי העיר החדשים. "אני מפחד גם מהמורדים, למען האמת", אמר עוד תושב בעיר, טאריק חוסיין, בראיון ל"גרדיאן". רוב תושבי העיר, עם זאת, שמחים להצטרף למורדים. "אין לנו נשק, אבל כולם כאן לוחמים", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית עבד אל-רחמן בן-ג'אמה, תושב רובע גורג'י, שם היו גילויי התנגדות לקדאפי כבר בתחילת ההתקוממות בפברואר, שנמחצו ביד ברזל. "אנחנו מחכים שייתנו לנו נשק, כדי שנוכל להיפטר מהדיקטטור".

עדכון ראשון: 14:00

קרבות בין המורדים לנאמני קדאפי, טריפולי, לוב, 22 באוגוסט 2011. רויטרס
הלחימה בטריפולי, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully