וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כורדים הרגו 26 בטורקיה, צבא טורקיה פלש לעירק

ההסלמה הקשה זה שנים בעימות: מחתרת ה-PKK הוציאה לפועל מתקפה לילית קטלנית על מספר בסיסי צבא ומשטרה במזרח טורקיה. בתגובה נכנסו כוחות קומנדו טורקיים לאזור הכורדי בצפון עירק

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

מהלומה קשה לצבא טורקיה במאבק מול המורדים הכורדים, והסלמה חדה בעימות במזרח המדינה ובצפון עירק: לוחמי גרילה הרגו הלילה (רביעי) 26 חיילים טורקים ופצעו 18 בהתקפה בדרום מזרח המדינה - כך דיווחו הבוקר מקורות בטחוניים בטורקיה לסוכנויות הידיעות. לפי הדיווח, כוחות של ה-PKK פתחו באש מנשק אוטומטי על כוחות צבא בעיירה קוקורקה שבמחוז הקארי הסמוך לגבול עירק, המיושב ברובו על ידי כורדים. הבוקר קיבל ה-PKK אחריות רשמית על ההתקפה.

עוד דיווחו המקורות, כי במסגרת המתקפה המשולבת, בה השתתפו לפחות 100 לוחמי גרילה, נורתה אש על שבעה בסיסים ועמדות של הצבא והמשטרה באזור. מדובר באבידות הקשות ביותר שסופגים כוחות הביטחון של טורקיה זה שנים ארוכות.

עוד בנושא:
לפני חודש: 3 הרוגים בפיגוע כורדי ליד משרדי ארדואן באנקרה
בשל התרעה על פצצה: נדחה נאום נשיא טורקיה בברלין
האסונות של ארדואן - טורקיה מסוכסכת עם כל שכניה
אפריל: מהומות ענק של הכורדים במזרח טורקיה

כוחות של צבא טורקיה נכנסים לשטח עירק בעקבות פיגוע של המחתרת הכורדית, 19 באוקטובר 2011. רויטרס
שיירה של כוחות טורקיים בדרכה לעירק, הבוקר/רויטרס

צבא טורקיה מיהר להגיב. לדברי מקורות צבאיים טורקיים, זמן קצר לאחר ההתקפה חצו כוחות קומנדו טורקיים את הגבול לאזור הכורדי האוטונומי בצפון עירק, במרדף אחר התוקפים. לדברי המקורות, עד מהרה החלו חילופי אש בין הכוחות, שנמצאים 3-4 קילומטרים בעומק עירק, ללוחמי גרילה של ה-PKK. במקביל, החל חיל האוויר הטורקי בהפצצת מטרות כורדיות בצפון עירק. בלחימה באזור הגבול נהרגו לחות 15 מורדים כורדים.

טורקיה מאיימת ב"נקמה גדולה"

גם ברמה המדינית, משדרת טורקיה "מצב חירום". ראש הממשלה, רג'פ טייפ ארדואן, מיהר לבטל את ביקורו המתוכנן היום בקזחסטן, ואילו שר החוץ, אחמט דאווט אולו, ביטל נסיעה לסרביה. גם הנשיא עבדוללה גול ביטל את סדר יומו, ואיים כי טורקיה מתכננת "נקמה גדולה" על הפיגוע הקשה. "טורקיה לא תיתן לטרור לערער אותה", הבהיר גול בדברים שצוטטו בסוכנות הידיעות הצרפתית. "נעשה כל שביכולתנו כדי לגמור את זה".

העימות ארוך השנים בין השלטון המרכזי בטורקיה לכורדים, התובעים אוטונומיה במזרח המדינה, גבה כבר עשרות אלפי קורבנות מאז 1984. בחודשים האחרונים חלה עליית מדרגה משמעותית באלימות, בין היתר בעקבות פיגוע של ה-PKK ב-14 ביולי, בו נהרגו 11 חיילים. בעקבות זאת החל גל מעצרים נרחב בקרב הכורדים במזרח טורקיה, ובמקביל פתח חיל האוויר הטורקי בגל הפצצות נרחב של האזורים הכורדיים בצפון עירק, בו נהרגו לפחות 160 בני אדם. הכורדים, מנגד, ממשיכים בפיגועים, ורק אתמול נהרגו חמישה שוטרים ושלושה אזרחים בפיגוע נוסף של ה-PKK, במחוז ביליס.

למערכה הצבאית נלוות הפגנות יומיומיות של כורדים באיסטנבול ובאנקרה, שמסתיימות לא אחת בהתפרעות אלימה, גז מדמיע וגם הרוגים. כעת חלה הסלמה קשה נוספת בעימות, עם כניסתם היבשתית של כוחות טורקיים לעירק, לראשונה זה זמן רב.

לוחמים ולוחומות של המחתרת הכורדית PKK בצפון עירק, אוגוסט 2010. AP
לוחמים של מחתרת ה-PKK בצפון עירק. ארכיון/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully