וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה לבג"ץ: עסקת שליט - החלטה מדינית מובהקת

גלעד גרוסמן, טל שלו ויהושע בריינר

17.10.2011 / 11:43

המדינה הגישה תשובתה לעתירות נגד עסקת שליט. בתשובה נטען כי הדרג המדיני התחשב בכאבן של המשפחות השכולות בעת אישור העסקה וכי כל עיכוב באחד ממרכיביה יביא לעיכוב העסקה כולה

המדינה השיבה היום (שני) לעתירות שהוגשו לבגץ נגד עסקת שליט. בתשובת המדינה נכתב: "החלטת הממשלה של שחרור 1,027 אסירים ועצורים בטחוניים כדי להבטיח את שובו של גלעד שליט בריא ושלם לחיק משפחתו, עמו ומולדתו – קשה היא. קברניטי המדינה והגורמים המקצועיים המופקדים על שמירה על בטחון המדינה ואזרחיה (...) קבעו כי זוהי ההחלטה הנכונה".

גלעד שליט חוזר הביתה - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
פרס בסוכה: "שלום כל חייל הוא כשלום ישראל כולה"
במצפה הילה מחכים להכרעת בג"ץ: "מאבק לחיים"
במצפה הילה מבטיחים: "נניח לגלעד שליט לנפשו"
מרואן ברגותי על העסקה: "הופתעתי שאני לא ברשימה"

נעם שליט, אביו של החייל החטוף, הגיע מוקדם יותר היום לבית המשפט העליון על מנת להשיב יחד עם המדינה לעתירות. שבואל סחיווסחורדר, שהוריו וכמה מאחיו נרצחו בפיגוע במסעדת סבארו ב-2001 ושחתום אף הוא על העתירות, פנה לשליט ואמר לו: "הבן שלכם יבוא הביתה, יגיד שלום אבא ואמא ואז יעשו פה את הפיגוע התודעתי הגדול ביותר".

המדינה התייחסה לטענת מסוכנותם של האסירים שאמורים להשתחרר במסגרת העסקה וכתבה בתשובתה: "במסגרת עשרות הדיונים שנתקיימו בדרגים המקצועיים כמו גם המדיניים נעשתה מטבע הדברים הערכת הסיכון הבטחוני הנשקף מכל אחד מן האסירים הצפויים להשתחרר במסגרת העסקה. בהקשר זה נעיר, כי העסקה בנויה באופן מורכב, ונעשתה בה דיפרנציאציה בין המשוחררים השונים בהתאם להערכת הסיכון הנשקף מכל אחד ואחד מהם, באופן קונקרטי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הדרג המדיני שיווה לנגד עיניו גם את כאבם, סבלם ומצוקתם של משפחות נפגעי הטרור". הפגנה מול בית המשפט העליון נגד העסקה, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד נכתב כי "בהתאם לדרגת הסיכון אף הוחלט על צעדים שונים ביחס למשוחררים שונים. מכאן, שאין מדובר בשחרור 'סיטונאי', כנטען, אלא בדיון מעמיק שנערך לגבי כל אחד ואחד מן האסירים והצעדים בהם יש לנקוט לגביו, כדי ליתן את המענה הבטחוני המיטבי בנסיבות העניין".

בין היתר, דרשו העותרים גם לדחות את מועד ביצוע העסקה כדי לבחון לעומק את שמות האסירים שישוחררו במסגרתה. לטענה זו ענתה המדינה, כי "ההחלטה על עיתוי פרסום השמות הינה החלטה מדינית מובהקת שנתקבלה במהלך המיקוח לשחרור גלעד שליט ולעיתוי הביצוע בהקשר זה קיימת חשיבות עליונה. עיתוי הפרסום נדון בין הצדדים לעסקה והוסכם ביניהם, ומטעמים אשר נועדו שלא לסכל בכל דרך את ביצוע העסקה נקבע הפרסום למוצאי שבת. על כן, בנסיבות העניין, לא ניתן להאריך את משך זמן לפרסום השמות שהינו, כאמור, חלק אינהרנטי מן ההסכמה בין הצדדים לעסקה".

המדינה התייחסה גם להליכים האזרחיים בהם פתחו חלק מהמשפחות נגד האסירים שרצחו את יקיריהן, וכתבו: "המדינה מבקשת לדחות את הטענה שיש לעכב את ביצוע העסקה על מנת שבני משפחות שכולות שאיבדו את יקיריהן או מי שנפגעו מפעולת האיבה יוכלו להגיש תביעה אזרחית-נזיקית כנגד מבצע הטרור טרם שחרורו. משנחתמה העסקה הרי היא בבחינת מקשה אחת ולפיכך, יש לקחת בחשבון שעיכוב כלשהו של אחד ממרכיביה שקול לעיכוב העסקה כולה".

עוד נכתב כי "עמדת המדינה היא החלטת הממשלה נושא העתירות הינה חוקית ולא נפל בה כל פגם המצדיק את עיכובה או ביטולה. האינטרס הציבורי - על מורכבותו וריבוי פניו - הוא שמכריע את הכף. לתוך אינטרס מורכב זה יצקו קברניטי הממשלה - אשר בידם הסמכות והם הנושאים באחריות הציבורית להחלטתם - תוכן בהחלטתם כי הכף נוטה לצד האינטרס בפדיון השבויים. הדרג המדיני שיווה לנגד עיניו - כפי שעולה בבירור מדבריו של ראש הממשלה - גם את כאבם, סבלם ומצוקתם של משפחות נפגעי הטרור, שאין להם מזור ובסופו של יום נתקבלה ההכרעה הקשה לאישור העסקה. בהחלטה מדינית זו אין עילה משפטית להתערב ועל כן דין העתירות להידחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully