וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שעת' על הצעת הקוורטט: "הקש ששבר את גב הגמל"

אתמול הכריז אבו מאזן כי הפלסטינים יפנו למועצת הביטחון על מנת לזכות בהכרה מלאה. לטענת נביל שעת', האכזבה של אבו מאזן מהצעת הקוורטט שנוטה לצד ישראל, דחקה בו לפנות לאו"ם

בכיר פתח וחבר צוות המשא ומתן הפלסטיני, ד"ר נביל שעת', הביע היום (שבת) תמיכה מלאה בהצהרתו של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, כי יפנה למועצת הביטחון של האו"ם על מנת לזכות בהכרה מלאה. על פי דיווח ב"ניו יורק טיימס" הסיבה לכך, לטענת שעת', היא טיוטת ההצעה שהוגשה לאבו מאזן ביום חמישי האחרון מטעם הקוורטט והשליחים האמריקאים למזרח התיכון, דניס רוס ודיוויד הייל. נוכח האכזבה מההצעה, הוא שב ואומר כי הפנייה הפלסטינית לאו"ם תשנה את פני הסכסוך הישראלי-פלסטיני וכי על ארצות הברית לשקול שנית את הטלת הוטו לאור ההתקוממויות בעולם הערבי.

הפלסטינים הולכים לאו"ם - כותרות אחרונות
"נציגי הקוורטט ייפגשו במטרה למנוע ההצבעה באו"ם"
אבו מאזן ברמאללה: "נדרוש חברות מלאה באו"ם"
תכנית הרשות ל-20 בספטמבר: שביתה שתעודד הפגנות
נתניהו החליט: "אנאם בעצרת הכללית של האו"ם"

"זהו הקש ששבר את גב הגמל", אמר שעת' על נוסח ההצעה שהוגשה לו על ידי רוס והייל. "כשראיתי את ההצעה של הקוורטט נדהמתי. האם זו ההצעה שהייתה אמורה למנוע מאבו מאזן לפנות למועצת הביטחון?", התרעם שעת'. בהמשך, הוא אף ביקר את שליח הקוורטט למזרח התיכון, טוני בלייר, ואמר כי "לעתים הוא נשמע כמו דיפלומט ישראלי".

אבו מאזן נואם ברמאללה. רויטרס
"ההצעה שהייתה אמורה למנוע מאבו מאזן לפנות למועצת הביטחון עשתה בדיוק את ההיפך"/רויטרס

בשיחה עם עיתונאים ברמאללה, הסביר שעת' מדוע מהווה ההצעה מפח נפש עבור הפלסטינים. "ההצעה מפרה שישה קריטריונים של אוסלו. היא כוללת את הסכמת הקוורטט להרחבת ההתנחלויות הישראליות ומכנה את ישראל 'המדינה היהודית'", אמר שעת'. הוא הוסיף כי "בנוגע לזכות השיבה של הפלסטינים לישראל, כוללת ההצעה את דרישותיה הביטחוניות של ישראל בלבד, והיא אף דוחה את המאמצים של האחדות הפלסטינית בין פתח וחמאס".

לבסוף, אמר שעת' כי על האו"ם לתמוך בהנהגה הפלסטינית תחת אבו מאזן ולהביא ללגיטימציה שלה, והתייחס לאחד מהחששות המרכזיים המלווים את ההכרזה הפלסטינית – תרחיש של אלימות קשה בגדה המערבית. "אבו מאזן הצליח לייצר תרבות חדשה בגדה - אנחנו לא נפעל בדרכים אלימות", טען שעת'. הוא אף הבהיר כי כוחות הביטחון הפלסטינים ידאגו לכך שהמחאות ברחוב יתנהלו באופן מרוסן ושקט.

נביל שעת' , בכיר ברשות הפלסטינית. Virginia Mayo, AP
"לא תהיה אלימות בגדה". נביל שעת'/AP, Virginia Mayo

בחדרי חדרים, אומרים גורמים אמריקאים, אירופאים וישראלים רשמיים כי מועצת הביטחון תבחר לנקוט בפעולה אשר תשיב את הישראלים והפלסטינים לשולחן המשא ומתן. הפנייה למועצת הביטחון צפויה להימשך זמן רב משום שהיא מצריכה מסמכים רבים והקמת ועדה, שתדרוש זמן נוסף על מנת ללמוד את פני הדברים. כמו כן, מקווים גורמים אמריקאים ואירופאים בכירים כי יצליחו לחלץ הצהרה מטעם הקוורטט, אשר תבהיר כי יפעלו יחד עם האו"ם על מנת להביא לחידוש המשא ומתן.

בתוך כך, הודיעו נציגי הקוורטט כי ייפגשו מחר בניו יורק, במטרה למנוע את ההצבעה על בקשת הרשות הפלסטינית להכיר בה כמדינה עצמאית. הנציגים ייפגשו במטרה לבחון דרכים להמריץ את המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, ובכך לאפשר את ביטול המהלך החד-צדדי עליו הכריז יו"ר הרשות, אבו מאזן. עם זאת, ההערכות היא שלמרות המאמצים של הקוורטט לחדש את המשא ומתן, אותם מרכזים האירופאים בשבועות האחרונות, לא יהיה בידן כדי לעצור את הפלסטינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully