וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על סף הכרעה: המורדים שולטים בטלוויזיה של לוב

המורדים ממשיכים להשתלט על מוקדי השלטון בטריפולי. ראש מועצת המעבר, עבד אל-ג'ליל: "כרגע לא ידוע היכן קדאפי, הוא יזכה למשפט צדק". ראש ממשלת לוב בטוניסיה, ייתכן במו"מ על כניעה

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

המורדים בלוב, המשלימים היום (שני) את כיבושה של הבירה טריפולי, עדיין לא הצליחו לשים את ידיהם על השליט מועמר קדאפי - אך בינתיים השתלטו על אחד מסממני השלטון המרכזיים: הטלוויזיה הממלכתית של לוב חדלה לשדר בצהריים (שני), ודובר מטעם המורדים הודיע כי בניין הטלוויזיה נמצא בשליטתם - פחות מ-24 שעות לאחר שמגישה בתחנה נופפה בנשק בשידור חי והבטיחה כי "תהרוג או תיהרג".

הכרעה קרבה בלוב - כותרות אחרונות בוואלה!:
קדאפי בקרב אחרון; העולם נערך ל"יום שאחרי"
אחרי ההפיכה בלוב: "יהיה מרחץ דמים, כמו עירק"
עקב השתלטות המורדים בלוב: מחיר הנפט צונח
זועבי: להעמיד לדין את קדאפי וישראלים שפשעו
בעקבות מפלת קדאפי: טריפולי שוב מחוברת לאינטרנט

מורדים נכנסים לרובע קרקש בטריפולי בירת לוב, 22 באוגוסט 2011. רויטרס
תושבים בטריפולי מקבלים בתשואות את כוחות המורדים הנכנסים לעיר, היום/רויטרס

בד בבד, נמשכים כל העת קרבות הרחוב בעיר הבירה, שם מכתרים המורדים את המטה המבוצר של משפחת קדאפי, באב אל-עזיזייה, שם עדיין נמצא, ככל הנראה, גם השליט עצמו. במקביל, יצא מהמתחם כוח בפיקודו של חמיס קדאפי, אחד מבניו של השליט, בניסיון להשיב את השליטה בחלקים אחרים של העיר.

ב"כיכר הירוקה" שבמרכז העיר, שהלילה הכריזו המורדים על שינוי שמה ל"כיכר החללים", נאספים אלפי תומכים של המורדים, וחוגגים את הניצחון. בתמונות ששידרה מהמקום רשת "סקיי" הם נראים יורים יריות שמחה באוויר וקורעים ומעלים באש את תמונותיו של קדאפי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש "מועצת המערב הלאומית" של המורדים (NTC), מוסטפא עבד אל-ג'ליל, כינס בצהריים מסיבת עיתונאים בבנגזי, בירת המורדים שבמזרח המדינה, והבהיר כי "עדיין אי אפשר לומר שהמורדים שולטים באופן מלא בטריפולי. באב אל-עזיזייה עדיין לא בשליטתנו. אין לנו מידע לגבי נוכחותו של קדאפי במקום, ואנחנו איננו יודעים אם הוא נמצא בכלל בלוב". לדבריו, הוא מקווה שקדאפי ייתפס בחיים כדי שיוכל לעמוד לדין, "וכל העולם יראה שהוא היה הדיקטטור הגדול בעולם".

"תפקיד נאט"ו בלוב הסתיים"

קדאפי, קבע עבד אל-ג'ליל, יזכה ל"משפט הוגן", אם כי לדבריו, "לא ברור איך הוא יוכל להגן על עצמו לנוכח הפשעים שביצע נגד העם הלובי ונגד העולם. רגע הניצחון האמיתי יהיה הרגע בו הוא ייתפס". יוזכר כי קדאפי מבוקש גם על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, בגין פשעים נגד האנושות.

עוד הוסיף עבד אל-ג'ליל כי הוא עצמו ימשיך בתפקידו גם לאחר נפילתו של קדאפי, "אלא אם אאבד שליטה על תקוותינו מטרותינו". לדבריו, התוכניות של מועצת המורדים לתקופה הקרובה ייצאו לפועל "בהתאם לחוקה הזמנית" שכיננו לפני חודשים אחדים. הוא התייחס גם לשני בניו של קדאפי, מוחמד וסייף אל-איסלם, שנשבו הלילה בידי המורדים, ואמר כי הם "במקומות בטוחים". מוקדם יותר אישרו בבית הדין בהאג כי מתנהלים מגעים על הסגרתו של סייף אל-איסלם, המבוקש גם הוא לצד אביו.

עבד אל-ג'ליל חזר שוב על קריאתו לכוחות המורדים להימנע ממעשי נקמה: "אני מתנגד נחרצות לכל הוצאה להורג שלא במסגרת החוק".

מורדים נכנסים לרובע קרקש בטריפולי בירת לוב, 22 באוגוסט 2011. רויטרס
כוחות של המורדים נכנסים היום לטריפולי, ומתקבלים בתשואות/רויטרס

במקביל להתפתחויות בטריפולי ובבנגזי, אישרו היום מקורות לרויטרס ול"אל-ג'זירה" כי ראש ממשלתו של קדאפי, בגדדי אל-מחמודי, נמצא באי ג'רבה שבטוניסיה, לשם הגיע אמש. ההתפתחות הזו מגיעה לאחר שורה של דיווחים בימים האחרונים, לפיהם בג'רבה מתנהלים מגעים בין המורדים לנציגיו של קדאפי, על הסדר כניעה. לא ברור אם מחמודי מעורב במגעים הללו, ואם כן - לא ניתן לדעת אם הוא מייצג את קדאפי, או שהחליט לערוק והוא פועל על דעת עצמו.

מחמוד נקוע, נציג לוב בבריטניה, המזוהה עם המורדים, הכריז היום כי הברית הצפון אטלנטית נאט"ו צריכה להפסיק את כל פעולותיה בלוב, בעקבות השתלטות המורדים על טריפולי . "נאט"ו עשתה עבודה טובה מאוד", אמר נקוע לכתבים. "הם ניטרלו את מכונת המלחמה של קדאפי. אבל אני חושב שתפקידם במדינה הסתיים, ובני העם הלובי יוכלו כעת לבנות את מדינתם באופן עצמאי". הוא הוסיף כי גם גורמים בממשלו של קדאפי "שאינם צבועים בדם" יוכלו להשתתף בבניין המדינה החדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully