וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוב: קרבות עזים בטריפולי, מצור על מעוז קדאפי

ניר יהב

22.8.2011 / 13:08

42 שנות שלטון על סף סיום: המורדים השתלטו על רוב הבירה, למעט מעוזו האחרון של השליט, באב אל-עזיזייה. מנהיג המורדים: "להימנע ממעשי נקמה". אובמה: "על קדאפי להכיר במציאות"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

המורדים בלוב השתלטו הלילה על מרבית העיר טריפולי והבוקר (שני) הם חוגגים ב"כיכר הירוקה" בלב הבירה לאחר שלכדו ככל הנראה שניים מבניו של שליט לוב, מועמר קדאפי - מוחמד הבכור, וסייף אל-איסלם, אחד מדוברי השלטון הבכירים. לפי שעה, מעוזו של קדאפי האב, באב אל-עזיזייה, עדיין לא נמצא בשליטת המורדים וקיים חוסר בהירות לגבי מקום הימצאו של השליט עצמו.

מלחמת האזרחים בלוב - כותרות אחרונות:
היום שאחרי קדאפי: "יהיה מרחץ דמים, כמו עירק"
ניצחון למורדים? חגיגות בלוב, בנו של קדאפי נתפס
קדאפי מסרב להיכנע: ”אשאר בטריפולי עד המוות”
שדרנית בלוב שלפה נשק בשידור: ”או שאהרוג או שאהרג”

המורדים נגד קדאפי חוגגים את כיבוש טריפולי בעיר מיסרתה, לוב, 21 באוגוסט 2011. רויטרס
כוחות מורדים מתקבלים בתשואות על ידי התושבים, הלילה בטריפולי/רויטרס

קרבות עזים ממשיכים להתנהל הבוקר סביב המתחם המבוצר, הנתון במצור. אמש דיווחו המורדים כי שומריו של קדאפי נכנעו לכוחות המורדים והניחו את נשקם, אך לקראת הצהריים עדכנו כי כ-5% בלבד מהבירה עדיין בשליטת נאמני השלטון, שממשיכים להתגונן ולהשיב אש. הבוקר יצאו מתוך המתחם טנקים של צבא לוב, והחלו להפציץ את כוחות המורדים.

רשת אל-ערביה דיווחה עוד כי ממידע בלתי מבוסס שהגיע אליה, עולה כי כוחות המורדים הצליחו גם לעצור את קדאפי עצמו. דובר מטעם המורדים אמר לרשת כי "בקרוב נפרסם הודעה משמחת". לא היה אישור נוסף לדיווח ברשתות החדשות האחרות.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוחמד קדאפי מסר כי המורדים עצרו אותו ומספר מבני משפחתו בביתו שבטריפולי. בראיון קצר שהעניק לרשת הטלוויזיה "אל-ג'זירה" סיפר כי ביקש מהמורדים שיבטיחו את שלומו וכך הובטח לו. "איני עוסק בפעילות פוליטית. מעציב אותי העימות בין בני העם שלנו. אני מקווה שהכול ייפתר באמצעות דיאלוג וחברות", אמר. הראיון נקטע לאחר שנשמעו יריות ומוחמד קדאפי סיפר כי היריות נורו בביתו וכי לא נפגע.

"תולשים תמונות קדאפי, חוגגים כפי שלא חגגו מעולם"

גם כוחות נאט"ו משתתפים בקרב על טריפולי, ומטוסי קרב מטעם הברית הצפון-אטלנטית הפציצו את מתחם הבונקר בו שוהה קדאפי. כתבת רשת "סקיי" הבריטית השוהה בטריפולי סיפרה כי אלפי בני אדם התקבצו ב"כיכר הירוקה", ששמה שונה הלילה ל"כיכר החללים": "הם תולשים שלטים של קדאפי, דגלים של לוב ויורים באוויר. הם חוגגים כפי שלא חגגו מעולם". גם בעיר השנייה בגודלה, בנגזי, יצאו עשרות אלפי בני אדם לחגוג את השתלטות המורדים על הבירה.

לאור ההתפתחויות הודיע ראש "מועצת המעבר הלאומית" של המורדים, מוסטפא עבד אל-ג'ליל, כי אלו מוכנים להניח את נשקם אם קדאפי יודיע על עזיבתו. הוא הוסיף כי המורדים מוכנים לאפשר לקדאפי ולמשפחתו יציאה בטוחה מהמדינה במקרה זה.

המורדים בלוב השתלטו על הבירה טריפולי. AP
חגיגות ניצחון של המורדים, טריפולי/AP

הבוקר הופיע עבד אל-ג'ליל ברשת "אל-ג'זירה", ואיים להתפטר אם המורדים הממשיכים בכיבוש טריפולי ינקטו במעשי נקמה נגד קדאפי ואנשיו. "יש גורמים איסלמיים קיצוניים השואפים לעשות מעשים רצחניים ולגרום לפילוג בחברה הלובית", אמר עבד אל-ג'ליל. "אני לא אהיה מוכן לעמוד עוד בראש המועצה אם אנשים כאלו יפעלו תחתיה".

במקביל דיווחה רשת הטלוויזיה אל-ערביה מפי עיתונאי לובי כי שליט לוב מועמר קדאפי נמצא באחד מבתי החולים בבירה. מועצת המעבר הלאומית בלוב קראה למורדים בלוב להימנע מנקמה בלוב: "היום אנו חוגגים ניצחון, אנא נהגו באחריות: אל תנקמו". "אני מזהיר אתכם: אנשיו של קדאפי עדיין נמצאים בטריפולי וסביבה", הוסיף והזהיר. "עליכם להיות זהירים. המאבק טרם הסתיים, אבל אינשאללה תוך מספר שעות הניצחון שלנו יושלם".

אובמה: קדאפי כבר לא שולט בלוב; האיחוד: נערכים ל"יום שאחרי"

קדאפי מצדו, מסרב בינתיים להיכנע. בהודעה מוקלטת ששודרה הלילה בטלוויזיה המקומית אמר שליט המדינה כי "חובתם של כל אזרחי לוב להגן על טריפולי מתקיפת המורדים. זו שאלה של חיים או מוות". אמש שודרה הקלטה דומה, בעת שכוחות המורדים נכנסו לעיר.

בתוך כך, נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, התייחס הלילה לנעשה בלוב ואמר כי "משטרו של השליט מועמר קדאפי הראה סימנים של חורבן". אובמה קרא לקדאפי לוותר על כוחו ולהימנע מפגיעות נוספות. "הדרך הבטוחה ביותר לסיום שפיכות הדמים פשוטה: מועמר קדאפי ומשטרו צריכים להכיר בכך שהשלטון שלהם הגיע לסופו".

אובמה הוסיף כי "קדאפי צריך להכיר במציאות, לפיה הוא אינו שולט עוד בלוב. הוא צריך לוותר על כוחו אחת ולתמיד". בהצהרה מטעם נשיא ארצות הברית, נמסר כי "אנו נמשיך לעבוד יחד עם בעלות הברית שלנו ושותפינו בקהילה הבינלאומית על מנת להגן על אזרחי לוב. נתמוך במעבר בדרכי שלום לדמוקרטיה במדינה".

גם באיחוד האירופי הכריזו היום על סיום שלטונו של קדאפי. "נראה כי אנו עדים לרגעיו האחרונים של שלטון קדאפי ואנו קוראים לקדאפי לעזוב את כס השלטון ללא עיכוב ובכך למנוע שפיכות דמים נוספת", אמר דובר מטעם האיחוד, מייקל מאן. "אנחנו מתכננים את היום שאחרי קדאפי. יש לנו מספר תרחישים אפשריים באשר לאחריות שלנו לסייע ביום זה". עוד קרא האיחוד למורדים לנהוג באחריות ולהגן על האזרחים בעודם כובשים סופית את טריפולי.

עדכון ראשון: 7:15

המונים חוגגים את ניצחון המורדים בטריפולי בעיר בנגזי בלוב. רויטרס
חוגגים ניצחון, הלילה בבנגזי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully