וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: 25 שנות מאסר למתכנני פיגועים בבתי כנסת

ביהמ"ש מתח ביקורת על ה-FBI, שהפעיל את המחבלים במשך שנה בתרגיל עוקץ, שכנע אותם לבצע פיגועים, סיפק להם מטענים - ואז עצר אותם. הנאשם המרכזי: "איני טרוריסט, נקלעתי לבלגן מטופש"

יותר משנתיים אחרי מעצרם המתוקשר, נגזרו אמש (רביעי) בבית משפט פדרלי בניו יורק עונשי מאסר ממושכים על שלושה אזרחים אמריקאים שתכננו לפוצץ בתי כנסת בעיר וליירט מטוסים של חיל האוויר האמריקאי. השלושה - מנהיג החוליה ג'יימס קומיטי, בן 45, ושני מחבלים שגייס, דייוויד וויליאמס, בן 30, ואונטה וויליאמס, בן 35 - נשלחו ל-25 שנים בכלא כל אחד. מורשע נוסף, לגואר פיין, עדיין ממתין לגזר דינו. הארבעה, שפעלו באופן עצמאי, ללא קשר לארגון טרור כלשהו, איסלמי או אחר, הורשעו באוקטובר האחרון בשורה של סעיפים המופיעים בחוקי הטרור של ארה"ב, החמורים שבהם - נסיון רצח ומזימה לשימוש בנשק להשמדה המונית. סנגוריהם הודיעו כי יערערו על גזר הדין.

לצד גזר הדין, מתח בית המשפט ביקורת חריפה על התנהלות חקירת הבולשת הפדרלית FBI בפרשה. החקירה התנהלה במשך שנה, ובמהלכה סיפקו סוכני הבולשת לשלושה שני מטעני-דמה שהכילו לכאורה חומר נפץ פלסטי מסוג C4. במהלך הניסיון להטמינם בשני בתי כנסת בריברדייל שברובע ברונקס, ב-20 במאי 2009, נעצרו השלושה. "כלל לא הייתה להם תוכנית לפני כן (לפני שהבולשת סיפקה להם את המטענים)", קבעה השופטת, קולין מקמהון. "הממשלה נתקלה באדם ללא כל יכולת להוציא לפועל מעשה טרור לבדו. מעולם לא נתקלתי במקרה כזה".

בחודש שעבר: נעצרו עוד שני חשודים בתכנון פיגועים בבית כנסת בניו יורק
חודש לפני כן: חסר בית חשוד בפיצוץ בבית כנסת בקליפורניה

איור מבית המשפט של שלושת הנאשמים בתכנון פידועים בבתי כנסת בברונקס, ניו יורק. מימין: ג'יימס קומיטי, עורך דין, דייוויד וויליאמס, אונטה וויליאמס. AP Photo/Elizabeth Williams, file, AP
איור ממעמד הקראת גזר הדין. מימין: קומיוטי, אחד הסנגורים, דייוויד וויליאמס ואונטה וויליאמס. "הממשלה נתקלה באדם ללא כל יכולת להוציא לפועל מעשה טרור לבדו", קבעה השופטת. "מעולם לא נתקלתי במקרה כזה"/AP, AP Photo/Elizabeth Williams, file

השלושה הורשעו גם כי תכננו לשגר טילי קרקע-אוויר מסוג "סטינגר" על מטוסים הממריאים ונוחתים בבסיס חיל האוויר האמריקאי בניובורו שבמדינת ניו יורק. גם במקרה זה, לא עמדו לרשותם אמצעי לחימה, ואחד מסוכני ה-FBI הוא שסיפק להם טיל-דמה אחד.

"אם המטענים היו אמיתיים - היו הרוגים רבים"

הסנגורית של קומיטי, סוזן ברודי, טענה כי לקח לסוכן הבולשת זמן רב לשכנע את מרשה לבצע את הפיגוע, והוא הסכים לבסוף רק לאחר שאיבד את עבודת ברשת וול-מארט ושקע בחובות - והסוכן הבטיח לסייע לו כלכלית. עוד טענה כי הוא התקשה לגייס שותפים למעשה, והשלושה שגייס בסופו של דבר היו בסך הכל סוחרי סמים מדרג נמוך "שבכלל לא הכירו זה את זה". לדבריה, "הממשלה היא שייצרה את הפשע הזה. היא בחרה את העבירות, היא סיפקה הכל. אם זה לא מספיק כדי לבטל את התיק, אז מה כן?".

התובע במשפט, דייוויד רסקין, טען כי כל זה לא משנה לעצם ההרשעה: "נכון שמדובר היה בתרגיל עוקץ, אבל הם היו יכולים לסגת בכל שלב. נכון שהמטענים לא היו אמיתיים, אבל אם הם היו אמיתיים - הם היו הורגים הרבה אנשים". למרות הביקורת על ה-FBI, השופטת קיבלה את הטיעון הזה והרשיעה את השלושה. אתמול גזרה עליהם את העונש המינימלי בתוך הטווח שמתיר לה החוק בעבירות המדוברות - בין 25 שנה למאסר עולם - בהסבירה כי החוק לא משאיר לה ברירה. "זהו מקרה יחיד ומיוחד", סיכמה. "התנהלות הממשלה כאן הייתה בעייתית, ויש לשנות אותה".

בדבריו האחרונים לפני גזר הדין, עוד ניסה קומיטי לשנות את רוע הגזירה, ללא הצלחה. "אני אזרח ארה"ב, ומעולם לא יצאתי מהמדינה", אמר בקול שקט. "מעולם לא הייתי טרוריסט, ולעולם לא אהיה טרוריסט. הכנסתי את עצמי לבלגן מטופש. זה מטורף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully