וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צו מעצר נגד קדאפי בגין פשעים נגד האנושות

בפעם השנייה בתולדותיו, מוציא בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג צו מעצר נגד מנהיג מדינה מכהן. צווי מעצר גם נגד בנו של קדאפי, סייף אל-איסלם, ונגד מפקד המודיעין: "יש מספיק ראיות"

עליית מדרגה נוספת בצעדים בהם נוקטת הקהילה הבינלאומית נגד המשטר בלוב: ביום בו מלאו 100 ימים למתקפת נאט"ו במדינה, וקרוב לארבעה חודשים אחרי שפתח בחקירה בנושא - הודיע היום (שני) בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג על הוצאת צווי מעצר בינלאומיים נגד שליט לוב, מועמר קדאפי, ונגד עוד שניים מבכירי ממשלו, בהם בנו. השופט סאנג'י מסנונו מונגנג, המייצג פאנל של שלושה שופטים שדנו בתיק, הסביר כי הצווים הוצאו בעקבות הצטברות מספיקה של ראיות המוכיחות כי כך שהשלושה ביצעו פשעים נגד האנושות, בפעילותם נגד מתנגדי המשטר במדינה. בעקבות ההודעה על הוצאת הצו, פרצו חגיגות המוניות ספונטניות ברחובות בנגזי, בירת המורדים שבמזרח לוב.

מלחמה בלוב - כמה דוגמאות לפשעים נגד האנושות:
קדאפי לכוחות: "הפגיזו העיר עד שהים יהיה אדום"
עריקים לובים: קדאפי פקד לחסל אנשים כמו חולדות
חשד: קדאפי סיפק ויאגרה לחיילים שיאנסו נשים

מלבד קדאפי עצמו, כולל הצו עוד שניי מבוקשים: בנו השני של קדאפי, סייף אל-איסלם, המשמש כיועץ קרוב שלו ומרבה להופיע בתקשורת, ועל פי הודעת בית הדין, "מכהן כראש ממשלת לוב בפועל"; ומפקד שירות המודיעין של לוב, עבדאללה סנוסי. זו הפעם השנייה בתשע שנות קיומו, שבית הדין מוציא צו מעצר נגד מנהיג מדינה מכהן, לאחר שב-2007 הוציא צו כזה נגד נשיא סודן, עומאר אל-באשיר, בגין רצח העם בחבל דרפור.

אחת התמונות שצילם כריס הונדרוס בעיר הנצורה מיסרתה, לוב, בימים האחרונים לפני שנהרג בעצמו בקרבות בעיר, 17-19 באפריל 2011. Chris Hondros, GettyImages
העיר מיסרתה קוברת את מתיה, מהפגזות צבאו של קדאפי/GettyImages, Chris Hondros

על ההחלטה להוציא את הצו הוחלט בעקבות החקירה המקדימה שקיים התובע הכללי של בית הדין, לואיס מורנו-אוקמפו, שהגיש לשופטים ב-16 במאי דו"ח בן 74 עמודים הכולל מגוון ראיות נגד השלושה.

לאחר הגשת תוצאות חקירתו, הסביר מורנו-אוקמפו כי עיקר החשדות מתמקדים בפעילות המשטר הלובי לדיכוי ההפגנות העממיות נגדו, שכללו ירי על נגד מפגינים לא חמושים. במסגרת זאת, היה קדאפי הבן מעורב בעיקר בגיוס וארגון שכירי החרב בהם השתמש קדאפי נגד בני עמו, ואילו סנוסי היה "המוציא לפועל". דובר ממשלת לוב, מוסא איברהים, דחה אז בכל תוקף את החשדות, וטען כי מדובר ב"מסקנות מבולבלות של בית הדין".

הודעת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג על צווי מעצר נגד מועמר קדאפי, בנו סייף אל-איסלם קדאפי וראש שירות המודיעין, עבדאללה סנוסי. רויטרס
הודעת בית הדין הבינלאומי על צו המעצר נגד השלושה/רויטרס

"היוזמה בידי המורדים"

צו המעצר מגיע בתקופה בה המורדים מצויים בתנופה, והולכים וסוגרים, גם אם באיטיות, על הבירה טריפולי. היום דיווח דובר מטעמם של המורדים לרויטרס כי כוחותיהם התקדמו עד למרחק של 80 קילומטרים בלבד מהבירה. "אנחנו נמצאים בגבולות העיירה ביר אל-גאנם. היום יותר שקט יחסית, אך אתמול היו קרבות קשים", סיפר הדובר.

גם בכיר באו"ם אמר היום כי המורדים, הנהנים מתמיכת מבצע נאט"ו במדינה, מצויים כעת ביתרון במלחמה נגד כוחותיו של קדאפי. "אמנם אין לנו מידע מפורט על המצב הצבאי בשטח", אמר תת מזכ"ל האו"ם לעניינים פוליטיים, לין פסקו, "אבל ברור שהיוזמה היא כעת בידי המורדים, הנתמכים על ידי הכוח האווירי של נאט"ו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully