וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביה"ד הבינ"ל הוציא צו מעצר לנשיא סודן

עידן דורנר

4.3.2009 / 15:08

עומאר אל באשיר מבוקש באשמת פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות, בשל אחריותו למצב בדרפור. הנשיא בתגובה: "מצידי שיאכלו את הצו"

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: איילת שולמן)

בית הדין הבינלאומי בהאג הוציא היום (רביעי) צו מעצר נגד נשיא סודן עומאר אל באשיר, באשמת פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות בחבל דרפור. ההחלטה נגד באשיר, הדמות הבכירה ביותר שאמורה לעמוד לדין בהאג מאז הקמת בית הדין בשנת 2002, עשויה להצית מהומה נוספת בסודן ובאזורים הסמוכים לה. כמו כן, עלולה הפרשה לפגוע במאמצי השלום באזור שמנהלות מעצמות המערב, ולהחריף את המחלוקת בין מעצמות המערב לבין מדינות התומכות בממשלה בחרטום.

למרות צו המעצר, מתכנן הנשיא להגיע לפסגה ערבית הצפויה להתקיים החודש בקטאר. כך אמר היום בכיר במשרד החוץ הסודני. "קבלנו הזמנה ואישרנו הגעתנו", אמר מוטריף סידיק. "הנשיא יגיע לכל הפסגות הערביות והאפריקאיות", הוסיף.

מאות בני אדם נאספו בצהריים במרכז בירת סודן, חרטום, במחאה על צו המעצר. באשיר אמר בתגובה לקהל מעריצים בצפון המדינה, כי "מבחינתי הם יכולים לאכול אותו (את הצו)". יועץ של הנשיא באשיר אמר בראיון לטלוויזיה המקומית כי החלטת בית הדין הבינלאומי היא סוג חדש של ניאו-קולוניאליזם.

משרד החוץ האמריקאי מסר בתגובה להחלטה, כי "אלו שביצעו זוועות צריכים לשלם על מעשיהם", וכי יש להימנע מאלימות. "לא נסבול התקפות על אזרחים".סין, האיחוד האפריקאי והליגה הערבית טוענים כי ההחלטה עשויה לגרום לאי-יציבות נוספת באיזור, להחמיר את המצב בדרפור ולאיים על הסכם השלום בין צפון סודן לדרום האוטונומי למחצה, והעשיר בנפט.

התובע הראשי של בית הדין בהאג, לואיס מורנו אוקמפו, האשים את באשיר בניצוח על רצח העם בדרפור, החל משנת 2003, כשמורדים לא ערבים החלו להתקומם נגד הממשלה. לטענת גורמים באו"ם, כ-300 אלף בני אדם נהרגו בדרפור, בשעה שחרטום טוענת כי מדובר ב-10,000 הרוגים בלבד. לפי ההערכות, 2.7 מיליון אנשים הפכו לפליטים במהלך רצח העם.

כך החל הסכסוך בדרפור

המלחמה בדרפור החלה לפני שש שנים. לאחר כמעט 20 שנה של מלחמת אזרחים על רקע שבטי, דתי וטריטוריאלי בסודן, החל מרד נוסף בדרפור. המורדים, ממוצא אפריקני, האשימו את הממשלה באפליית השבטים האפריקנים לעומת התושבים הערבים. ממשלת סודן דיכאה את המרד באמצעות הפצצות מן האוויר וכן על-ידי חימוש ומימון של מיליציות המכונות "ג'נג'וויד". בחסות הממשלה אנשי המיליציות רצחו אלפים, שדדו ושרפו כפרים ואנסו עשרות אלפי נשים וילדות. הם לא מהססים לרדוף אחר הקורבנות גם מעבר לגבול, בצ'אד השכנה, למרות עימותים עם כוחות הצבא שלה.

בשנים 2003 ו-2004 החלו להתברר ממדי העימות, ואז גם כינה האו"ם את הסכסוך בדרפור "האסון ההומניטרי החמור בעולם" והחל להתערב בהתרחשויות. ב- 2004 קרא הקונגרס האמריקני לנשיא בוש לפעול בנדון ולא היסס לתאר את האירועים כרצח עם. בינואר 2005 קבעה ועדה בינלאומית של האו"ם כי מיליציות הג'נג'וויד אשמות בהפרה חמורה של זכויות אדם.

ב-13 באפריל יציין העולם שש שנים ללחימה בדרפור. המשבר בדרפור לכד את תשומת ליבו של המערב ובמהלך השנים שחקנים בהוליווד, ספורטאים ואנשי רוח העלו על נס את הצורך להביא לסיומו. ממשלת סודן מכחישה כי מתקיים במדינה רצח עם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully