וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילון: "הבחירות - הזדמנות לדף חדש עם טורקיה"

סגן שר החוץ, הזכור מ"תקרית הכסא", הדגיש כי "האינטרסים לשותפות לא השתנו, אבל הכל תלוי בטורקים". תוצאות כמעט סופיות: ארדואן נחלש מעט, הישג גדול לשמאל: "יש אופוזיציה חזקה"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכת וידאו: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

תוצאות הבחירות בטורקיה עשויות לשמש "הזדמנות לפתיחת דף חדש בקשרים עם אנקרה - אם זו תציג מדיניות שקולה, מאוזנת ואחראית יותר כלפי ישראל". כך אמר הבוקר (שני) סגן שר החוץ, דני אילון. עם זאת, בראיון ל"קול ישראל" הדגיש סגן השר, כי "הדבר תלוי בטורקיה". "עד לא מכבר פעלו ישראל וטורקיה מתוך ידידות ושותפות אינטרסים, והאינטרסים האלה לא השתנו", אמר איילון, המוכר בגישתו התקיפה כלפי טורקיה (וזכור בין היתר מהתקרית בה הושיב את השגריר הטורקי על כסא נמוך). הוא העריך כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ישגר לממשלה בטורקיה ברכות על היבחרה, כנהוג בין מדינות שיש בינן קשרים דיפלומטיים.

בטורקיה, בינתיים, התעוררו הבוקר לתוצאות האמת - והתברר כי לא זה הניצחון שרג'פ טייפ ארדואן חלם עליו. עם 49.9% מהקולות (לאחר ספירת 99.8%), ראש ממשלת טורקיה אמנם ימשיך לכהונה שלישית, כשמפלגתו, "מפלגת הצדק והפיתוח" (AKP) נהנית מרוב מוצק של 326 מתוך 550 מושבי הפרלמנט (לאחר שחלק ניכר מהקולות הושלך לפח בשל הצבעה למפלגות שלא עברו את אחוז החסימה הגבוה), אך הוא לא הצליח להגיע ליעד שהציב - 331 מושבים, שהיו מאפשרים לו להעמיד חוקה חדשה למשאל עם ללא צורך בשותפים למהלך. ההערכות הן כי ארדואן מעוניין לשנות את שיטת השלטון במדינה לשיטה נשיאותית, כדי לרכז יותר כוחות בידיו, כנשיא העתידי.

הבחירות בטורקיה - כל הכותרות:
ניצחון לארדואן בבחירות בטורקיה: "אפעל לשינוי החוקה"
ארדואן הכל יכול: "הוא אוטוקרט בנשמתו"
השמאל המתעורר: "גנדי כמאל" בנעליו של אתאטורק
ארדואן מהמר על קלף בטוח / בועז ביסמוט

רג'פ טייפ ארדואן מנופף לתומכיו לאחר הניצחון בבחירות, אשתו לידו, איסטנבול, טורקיה, 12 ביוני 2011. רויטרס
ארדואן חוגג את ניצחונו, אמש/רויטרס

אולם בפועל, כוחה של AKP אפילו נחלש, ביחס ל-331 המושבים בהם היא מחזיקה בפרלמנט הנוכחי. ארדואן כבר הצהיר לאחר היוודע התוצאות, במאמץ להרגיע את המבקרים החוששים כי הוא מגבש שלטון-יחיד במדינה, כי ימשיך לחתור לחוקה חדשה - אך יהיה זה תוך שיתוף האופוזיציה. "העם העביר לנו מסר לכונן חוקה חדשה שתהווה קונצנזוס, תוך משא ומתן". פרשנים לענייני הפוליטיקה הטורקית העריכו הבוקר שזה לא יהיה קל. "בין אם ינהל מו"מ עם האופוזיציה ובין אם ינסה לכפות את דרכו, יהיה לו מאוד קשה", אמר לרויטרס צ'נגיז אקטאר, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת איסטנבול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

מספר הנשים בפרלמנט זינק ביותר מחצי

על ההישג הגדול של הבחירות רשום כמאל קילצ'דאוגלו, שהצליח להצעיד את "מפלגת העם הרפובליקנית" מהשמאל (CHP), מפלגתו של מייסד טורקיה המודרנית, כמאל אתאטורק, להישג הגדול ביותר שלה זה 30 שנה - 25.9% מהקולות, המעניקים לה 135 מושבים בפרלמנט - זינוק של 33 מושבים לעומת ה-102 בהם היא מחזיקה כרגע.

"אני מאחל הצלחה מלאה ל-AKP", אמר קילצ'דאוגלו לאחר היוודע התוצאות, "אך עליהם לזכור כי שיש כעת מפלגת אופוזיציה חזקה".

המפסידה הגדולה של הבחירות היא "מפלגת הפעולה הלאומנית" מהימין, שלא התאוששה משערוריית הסקס שאילצה עשרה מבכיריה להתפטר לפני כמה חודשים, וצנחה מ-76 ל-53 חברי פרלמנט. את יתר 36 המושבים מאיישים מועמדים עצמאיים - רובם כורדים, שהתמודדו כעצמאים משום שמפלגתם, BDP, נפסלה על ידי ועדת הבחירות. נתון מעניין נוסף - מספר הנשים בפרלמנט זינק מ-48 ל-74.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully