וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלילה: עימותים בקבר יוסף בין צה"ל למתפללים

30.5.2011 / 7:30

כ-200 מתפללים יהודים הסתננו הלילה לשכם במהלך הילולה שנתית, וכ-50 אחרים התבצרו במתחם קבר יוסף. כמה פלסטינים התלוננו על פגיעה ברכוש. צה"ל: "רואים בחומרה את המעשה"

תאגיד כאן

(באדיבות הערוץ הראשון)

כ-50 מתפללים יהודים התבצרו הלילה (שני) במתחם קבר יוסף בשכם והתעמתו עם כוחות הביטחון. דובר צה"ל מסר כי כ-200 ישראלים נוספים אף הסתננו לשטח העיר עצמה תוך סיכון חייהם. כמה פלסטינים בעיר התלוננו כי המתפללים פגעו ברכושם, ומצה"ל נמסר כי טענותיהם ייבדקו. עוד נמסר כי התבצרות המתפללים בקבר והסתננותם לשכם הינה "חמורה ובלתי אחראית" - מאחר והיא גרמה לחיילים לפעול באזור העיר באור יום. אחד הנוכחים באירוע היה הרב אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת "שובו בנים" אליה השתייך בן יוסף לבנת שנהרג מירי שוטרים פלסטינים במתחם הקבר לפני כחודש.

יצוין כי כניסתם של כמה מאות ישראלים אחרים אושרה בתיאום מראש, והתנהלה ללא הפרות סדר. המתפללים, רבים מהם חסידי ברסלב, הגיעו לקבר בכ-20 אוטובוסים, כדי לציין הילולה הנערכת מדי שנה בסמוך לל"ג בעומר, וחיילי צה"ל נערכו מראש במתחם הקבר בכוחות מתוגברים. בצה"ל ובמועצה האזורית שומרון הביע שביעות רצון ממספר המתפללים שהגיעו למתחם ובתיאום שלהם עם צה"ל.

לטענת פעילי הימין, המספרים שמציג צה"ל נמוכים בהרבה, ולדבריהם למעלה מ-500 מתפללים התבצרו במתחם הקבר. בנוסף, אמרו הפעילים כי ישנם חמישה עצורים מקרבם. שני פעילים נוספים, חבריו של בן יוסף לבנת שנורה למוות בעת ביקור בקבר יוסף, נכנסו עם רכבם האישי למתחם הקבר וביציאה ממנו עברו דרך מחנה הפליטים בלטה. לטענת השניים הם נתקלו בהמון פלסטיני שיידה לעברם אבנים ואף פתח לעברם בירי. רכבם של השניים נפגע, אולם הם לא נפגעו והצליחו לצאת משכם.

"במקום לפתוח את הקבר, שולחים אנשי מג"ב?"

כמו כן, במהלך כניסתם למתחם צעקו פעילים על מפקד אוגדת יהודה ושומרון ניצן אלון והאשימו אותו במדיניות רופסת, כהגדרתם. "במקום לפתוח את הקבר אתה שולח אנשי מג"ב למנוע מאיתנו להתפלל. תתבייש", צעקו לעברו.

מ"גרעין שכם", שפועל לחידוש הנוכחות היהודית, נמסר כי "אנו עומדים נפעמים אל מול ההיענות הציבורית הרחבה תוך נכונות להקרבה והפעילות המעשית של השיבה לקבר יוסף. אין ספק שאירועי הלילה הם עוד אבן דרך מרכזית ומשמעותית בדרך לשיבה אל קבר יוסף. אנו מקווים שכמו ההיענות הציבורית הרחבה, כך תהיה ההענות הביטחונית והמדינית לדרישה לתת כניסות רציפות למקום החשוב".

פעיל הימין איתמר בן גביר התייחס לאירועים ואמר כי "הממשלה חייבת להפנים את המסר ולהפוך את קבר יוסף למקום שהגישה אליו תהיה פתוחה וחופשית כך שיהודים לא יצטרכו להתבצר במקום".

"יש לחש ההתיישבות בקבר יוסף"

ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה אמר כי "אני מקווה שכניסת האלפים המרגשת ומחממת הלב הזו, תהיה עוד שלב בהחזרת הריבונות המלאה בפועל על קבר יוסף, דבר שמעוגן אפילו בהסכמי אוסלו הארורים. אני קורא לכל שרי הממשלה להצטרף ולבוא לכאן לשכם וקבר יוסף, לפעול לחזרה מלאה לקבר יוסף – המקום הכל כך קדוש הזה, אחד משלושת המקומות עליהם נאמר שאין אומות העולם יכולים לומר שגזולים הם בידינו. אין אומה בעולם שהיתה מאפשרת למקום קדוש, סמלי ושורשי כל כך לעמה להיות מבוזה כמו קבר יוסף. אני קורא לממשלת ישראל לתקן את המעוות, לקבל החלטה רשמית ולחזור ולחדש את ההתיישבות והשהייה היהודית בקבר יוסף".

בביקור במתחם הקבר, סיכם אתמול הרמטכ"ל את תחקיר האירוע בו נורה למוות בן יוסף לבנת, וקבע כי השוטר הפלסטיני שירה לעברו עשה זאת במזיד - וללא הצדקה. עם זאת, גינה גנץ את הכניסות הלא-מתואמות לקבר, ואמר כי הוא רואה בחומרה כניסת ישראלים לאזורים אלו תוך סיכון חייהם. ממצאי התחקיר, יצוין, אפשרו את הכרתו של לבנת כנפגע פעולות איבה על ידי המוסד לביטוח לאומי.

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully