וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשכם מנסים לחזור לשגרה: "העיר היא מקום בטוח"

ניר יהב, שכם

26.4.2011 / 18:20

מושל שכם לא תקף את השרה לבנת, שקבעה כי מי שהרג את אחיינה בקבר יוסף הוא מחבל במסווה של שוטר. אך הוא מתעקש: "שכם היא אי של שקט, היהודים עשו פרובוקציה כשבאו לקבר ללא תיאום"

מחוץ לקבר יוסף עומדת חבורה של שמונה שוטרים פלסטינים, שמפטפטים על ספורט. מבית הספר הסמוך יוצאת חבורת נערות ומצביעות על קבר יוסף. הן מספרות לאחת מחברותיהן מה אירע שם שלשום. כשאנחנו מגיעים לאזור, השוטרים נדרכים, מתקרבים אלינו בצעדים מהירים, ומתחילים לירות לעברנו שאלות: מי אתם, מאיפה אתם, מדוע באתם, מאיזה כלי תקשורת אתם; עם מי קבעתם כאן, לאן אתם הולכים לאחר מכן.

הלחץ והמבוכה בשכם לאחר תקרית הירי שלשום בפאתי העיר, בה הרג שוטר פלסטיני את בן יוסף לבנת, נותנים את אותותיהם בשוטרים שמלווים אותנו כמו צל, אפילו לרכישת פחית משקה במכולת קטנה. הם גם דורשים לנסוע לצדנו במהלך הסיבוב בעיר. "תעביר לי עותק מהכתבה שאתה כותב, כדי שנאשר לך", אומר לנו אחד השוטרים כדי להרשים את מפקדו. למשמע קול הצחוק שלנו ,משתיק אותו המפקד: "תירגע".

"אנחנו לא יודעים מה בדיוק קרה כאן", הם אומרים לנו, כמו חוזרים על מנטרות שהתבקשו לשנן. "בכלל לא היינו פה", הם ממשיכים. "מה שברור הוא שהמתפללים באו בלי לתאם", אמרו, וסיפרו שהוקמה ועדה ושמתנהלת חקירה. "תשאלו את המושל הכל". מנטרה נוספת שעליה הם חוזרים ללא הפסקה היא ש"שכם היא מקום בטוח". אחרי הרצח באיתמר ותקרית הירי בקבר יוסף, לשוטרים בעיר חשוב לשמור על התדמית הבטוחה של שכם, שהושגה במאמץ רב.

"לא שופטים אדם בשעת צערו"

המושל, ג'יברין בכרי, מנסה אף הוא להרגיע את כל מי שחושש שהעיר שבה לימיה כבירת הטרור הפלסטינית. הוא יודע כמה בקלות יכולה לשוב שכם לתדמיתה הישנה, המפחידה, ומבין היטב את המשמעות השלילית של הדבר, ברקע המחמאות שקוטפת הרשות מהקהילה הבינלאומית, בפעולותיה הביטחוניות והכלכליות לקראת הקמת מדינה פלסטינית.

"את הרצח בעוורתא גינינו בתוקף", הרעים בקולו. "זה היה פשע ברברי ונורא .הרוצחים, שביצעו אותו על דעת עצמם, נתפסו, וכל הצעדים ננקטים נגדם. באשר לאירוע בקבר יוסף, לא מדובר בפיגוע טרור!", הוא קובע. לדבריו, "זו תקרית שאירעה בשוגג, בלי כוונה להרוג אף אחד. "אנו רוצים להמשיך בחיינו השקטים והיציבים. אין לנו בעיות, הכל פה שקט ורגוע".

בשכם מדגישים כל הזמן עד כמה דאגה הרשות הפלסטינית לקבר יוסף ושיפצה אותו, בזמן שראשי המחוז חטפו ביקורת קשה מתושבי העיר. "הצבנו סביבו שמירה 24 שעות ביממה", אומרים לנו בכירים בעיר. "מי לא ביקר שם? שרים, חברי כנסת, רבנים, בכירים בצה"ל. איזה אינטרס יש לנו לירות למוות במתפלל? הרי היהודים הם אלו שעשו פרובוקציה כשנכנסו ללא תיאום ותקפו את השוטרים".

מה דעתו של המושל, שאלנו, על דברי שרת התרבות והספורט לימור לבנת, לפיהם השוטר הפלסטיני שירה למוות באחיינה הוא מחבל לכל דבר. "לא שופטים אדם בצערו וכעסו", הוא עונה בשקט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully