וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המומחים עונים: התפרצות יואל שליט לטקס תתרום למאבק?

התפרצות אחיו של החייל החטוף בעזה לטקס המשואות עוררה מהומה, והדעות חלוקות האם מדובר במהלך לגיטימי. יועצי תקשורת משוכנעים כי הדבר יתרום למאבק, ומציעים למטה שליט צעדים להמשך

ביום שני האחרון, ולאחר תקופה בה הבטיחו אנשי מטה המאבק לשחרור גלעד שליט כי יחריפו את המאבק, פרץ אחיו של החייל החטוף, יואל, אל רחבת הטקסים בהר הרצל בירושלים, במהלך טקס הדלקת המשואות. יואל שליט נשא כרזה שעליה נכתב "אבי הוא אח שכול – אני לא רוצה להיות גם", ולצדו הייתה גם זוגתו, יערה וינקלר, שנשאה שילוט בסגנון דומה. כפי שתוכנן מראש וכפי שאמר אמש יואל שליט, מדובר בצעד המהווה ניצן ראשון להחרפת המחאה הציבורית לשחרורו של אחיו גלעד. שלושה יועצים אסטרטגיים בכירים, המנוסים במאבקים ציבוריים, הביעו בשיחות עם וואלה! חדשות את דעתם על ההתפרצות לטקס והעלו רעיונות להמשך לחימה "יעילה" על דעת הקהל הציבורית.

נסים דואק, שהיה מעורב במטה חולדאי לראשות עיריית תל אביב ב-2008 וכן ייצג את א' מבית הנשיא במסגרת משפט נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, סבור כי שיבוש הטקס יסייע למשפחת שליט במאבקם להשיב את גלעד הביתה: "עד היום חתר המאבק להשיג 100% קונצנזוס, והם גילו ש-100% הסכמה, פירושו גם חוסר פעולה: נקודת המפנה, לדעתי, היתה בחמש דקות הדומייה. אז הם ראו שגם שר הביטחון ושרי הממשלה הצטרפו, והקונצנזוס הפך להיות סביב אי הפעולה להחזרתו של שליט. לכולם היה נוח ששליט עובר תהליך של 'סימבוליזציה' – מאדם לסמל. עד היום עסקו בסמל שהוא גלעד שליט, ולא בגלעד האדם. בטקס באו וביקשו לשחרר את האדם".

"כמדינה, אפשר לסבול הפרעה של טקס"

דואק הוסיף כי "המאבק צריך להתמקד בכך שהמחיר עומד מול האדם, בשר ודם, ושמו גלעד שליט, שצריך לצאת הביתה כנגד המחיר, כי דבר לא ישתנה עם הזמן. זוהי עמדה בלי 100% הסכמה, אבל היא נוגעת ללב העניין, ולא מייצרת סימבוליזציה של האדם, שנוחה לפוליטיקאים ולתקשורת". דואק מסכים כי מטה המאבק יאבד תמיכה, אבל מציין כי יש בכך גם יתרון: "הציבור הבין בשני בערב שיש אדם שיש לו אחים ומשפחה, והוא לא הסמל. עד היום, המאבק היה הרבה יותר ממנומס".

לטענת דואק, "יש לכוון את המאבק במי שאחראי – במפקד העליון של הצבא – ראש הממשלה והרמטכ"ל. הם הנושאים באחריות שכל חייל שמתגייס לצבא יודע שיעשו הכול בשביל להחזירו מהשבי". לדבריו, בדומה למקרה רון ארד, הבכירים לא נוקטים בעמדה חד-משמעית, מהלך שהוא בבחינת "סם הרדמה שנושאי האחריות נוסכים על הציבור". לדבריו, "הקמפיין צריך לומר: זה המחיר, שילמנו מחירים דומים במקרים אחרים, לכו ותשלמו את המחיר. יכול להיות שזה יגרום לחלק מהציבור להתנגד, אבל זה מסר שחוזר לאדם, וממקד את האחריות, במקום לפזר אותה".

בהירה ברדוגו, שייצגה בעבר את הנשיא פרס בתקופתו במפלגת העבודה, אמרה כי "כאומה וכמדינה אנחנו יכולים לסבול הפרעה של טקס, גם אם הוא ממלכתי. מדובר בנושא שהוא בחיים שלנו, ובמהות של הטקס ובכותרתו: ערבות הדדית. לא קרה כלום לאוזנינו העדינות אם מישהו במהלך הטקס זעק את זעקתו של גלעד שליט. יחד עם זאת, אני מניחה שאנשים רבים לא אהבו את זה, גם כאלה שלא מסכימים עם משפחת שליט. אני חושבת שזה היה עשוי להפריע לאותם אנשים".

"איזה עוד הסכמה יוכל הציבור לתת למשפחה?"

לדברי ברדוגו, מטה המאבק יתקשה להוסיף ולהחריף את המאבק. "אני לא חושבת שאפשר להגיע לרמות דציבלים שלא היו ולא נשמעו", אמרה. "מה שמשנה זה האם הממשלה יכולה לקבל החלטה אמיצה לכאן או לכאן. הדברים לא תלויים במאבק המשפחה, אלא באומץ הממשלה". לטענתה, "כל הסקרים מראים שהציבור הישראלי מוכן ובשל, למרות המחיר, לשחרר את גלעד שליט. אני לא רואה איזו עוד הסכמה יכלו הציבור לתת בשביל לתת גב למשפחה. מי שאומללים הם אנחנו האזרחים, שאין לנו ממשלה שתכריע לכיוון כלשהו – קשה ככל שיהיה".

אירנה שלמור, מנכ"לית שלמור תקשורת, אמרה כי אין מנוס מהחרפת המאבק. "עוד לא ראיתי מאבק רך ושקט שמצליח במדינה הזו. ישראל היא מדינה בה שפת הכוח היא השפה המדוברת, ולא רק שהם לא יאבדו תמיכה, אלא שלדעתי היא תלך ותגדל". שלמור הוסיפה כי "אני תקווה שהמהלך האחרון יביא את מקבלי ההחלטות לתובנה שתם עידן התום, וכי כל מי שמעורב בהחזרת גלעד שליט צריך להתאמץ יותר, כי מהיום הכישלון יהיה גם רועש".

(עדכון ראשון: 19:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully