וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: אסד שחרר עצורים והכריז על הממשלה החדשה

במאמץ להנמיך את אש הלהבות בארצו, הודיע הנשיא הסורי על שחרור רוב המפגינים שנעצרו במהלך המהומות במדינה. כמו כן, הוא הודיע על הרכבה של הממשלה החדשה, במקום זו שפיטר

נשיא סוריה, בשאר אסד, מוסיף במאמציו להפגת ההתנגדות הציבורית כלפיו, והערב (חמישי) הוא הורה על שחרור כל העצורים שנתפסו במהלך גל המהומות האחרון במדינה - "מלבד אלו שביצעו פשעים נגד האומה ואזרחיה". כך דיווחה הטלוויזיה המקומית. בתוך כך, אסד הודיע על הרכבה של הממשלה החדשה, במקום זו שפיטר. איברהים שער מונה לתפקיד שר הפנים, בעוד שמוחמד ג'ילילטי הוכרז כשר האוצר. ווליד מועלם, שכיהן כשר החוץ בממשלה הקודמת – שמר על תפקידו. כזכור, ראש הממשלה הסורי החדש הוא ד"ר עאדל ספר, שכיהן עד עתה כשר החקלאות.

בעיר החוף בניאס נמשכים העימותים האלימים: על אף הסגר בעיר, דיווחה בצהריים סוכנות הידיעות הרשמית במדינה כי צלפים ירו למוות בחייל בצבא סוריה בעיר. התקרית אירעה במהלך ניסיון של הרשויות לפזר הפגנה.

בתוך כך, מקורות סורים דיווחו לסוכנות הידיעות הגרמנית כי מחר צפויות להיערך ברחבי סוריה הפגנות תמיכה בנשיא אסד. "הפגנות אלו יבואו בתגובה להפגנות שיתקיימו ודאי גם מחר, במהלכן יקראו המפגינים לקידם רפורמות וחיזוק הדמוקרטיה", הוסיפו.

במקביל, כוחות הביטחון בלבנון הודיעו היום כי עצרו שני נהגים שניסו לעבור את הגבול לסוריה באזור הבקעא, כשמכוניותיהם עמוסות בנשק. "המכוניות הכילו רובי קלצ'ניקוב, מכונות ירייה אוטומטיות, ומספר פצצות", אמר גורם במשטרה המקומית. ואם לא מלבנון, אז מאירן: ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח הבוקר כי אירן מסייעת לסוריה להתמודד עם המהומות שפרצו בה, וכי טהרן סיפקה לשלטונות בדמשק לציוד לפיזור הפגנות, וייעצה לדמשק על פי "הלקחים שהופקו" מהמהומות בשטחה ביוני 2009.

"לא להרוג יותר מ-20 מפגינים בכל עימות"

באופוזיציה הסורית גורסים כי טענות השלטונות הן מזימה מכוונת: ממסמך שנכתב לכאורה על ידי גורמי ביטחון בסוריה, ואשר נחשף היום על ידי רשת MSNBC האמריקאית, עולה כי מנגנוני הביטחון בסוריה תכננו לחדור לשורות המפגינים נגד השלטון במדינה, ולהתנגש במנהיגיהם – אך לא יותר מ-20 בכל הפגנה. "אסור שמספר ההרוגים יעבור את ה-20 בכל פעם, משום שהדבר עלול לעורר רעש ולגרור התערבות של גורמים זרים", נכתב במסמך שהגיע לידי הרשת מרדואן זיאדה, פעיל זכויות אדם בולט, שטוען כי מדובר בהוכחה לפשעי משטרו של אסד.

המסמך כולל גם תכנון להכפיש את שמם של יוזמי ההפגנות, בין היתר באמצעות יצירת זהות בינם ל"ציונים". "זו עבודה של מדינת מאפיה", טען זיאדה, הנמצא כיום בשבתון באוניברסיטה בארה"ב. רשויות החוק האמריקאיות הודיעו כי הן בוחנות את אותנטיות המסמך. גורם בכיר בממשל אמר כי "זה כלל לא יהיה מפתיע אם יתברר ששלטונות סוריה משתמשים בשיטות מלוכלכות כדי לפגוע ביריביהם".

"ללמוד מטעויות השלטונות במצרים ובטוניסיה"

"אין לגלות כל רחמים כלפי מי שפוגע בשמו של המנהיג העליון", נכתב במסמך המתוארך ב-23 במרץ, התאריך בו החלו המהומות במדינה, והמתאר פגישה שהתקיימה בין נוכחים שחתמו רק בראשי התיבות של שמותיהם – אך מהם ניתן להסיק כי מדובר ביועצים בכירים לנשיא. מטרת הפגישה, לפי הכתוב, הייתה לוודא שממשל אסד "ילמד לקח מהטעויות שעשו השלטונות בטוניסיה ובמצרים", ובין היתר הוצע בו להפעיל סוכנים שיחדרו לשורות האופוזיציה באמצעות הפייסבוק, או החדרת צלפים בין המפגינים, שיקבלו הוראה לירות לעבר כוחון הביטחון – וכך "יעוררו את זעמו של הצבא נגד המפגינים". מסמך אוסר על סיקור תקשורתי של המהומות במדינה – וקורא להעניש את אלו שיפרו את ההוראה, וכמו כן מנחה המסמך כי במקומות בהן יוצאות ההפגנות משליטה, יש לבודד ולנתק אותו מקווי הטלפון והאינטרנט".

לפחות 90 בני אדם נהרגו עד כה בהפגנות האופוזיציה נגד משטרו של הנשיא אסד. ההפגנות פרצו לראשונה לפני כחודש בדרעא שבדרום המדינה, בדרישה לשחרר תלמידים שריססו כתובות גרפיטי על קירות בית ספרם. בהמשך התפשטו ההפגנות לרחבי המדינה, וזכו לתגובה אלימה מצד כוחות הביטחון. בניסיון לפייס את הציבור, כבר הכריז אסד על רפורמה כלכלית, שתכלול העלאת משכורתו והוספת מקומות עבודה, אך נמנע עד כה מביטול חוקי החירום, התקפים במדינה מאז "מהפכת הקצינים" לה היה שותף אביו ב-1963. כמו כן, הודיע אזד על פיטורי הממשלה והחלפתה. על אף כל אלה, הצעדים לא הביאו לרגיעה במהומות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully