וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנדנדה בלוב נמשכת: המורדים נסוגים מזרחה

שוב החליפו הערים ראס לנוף וברגה ידיים, ותושבים נמלטים גם מאג'דבייה, מאימת הכוחות העדיפים של נאמני קדאפי. נמשך גם מרחץ הדמים במיסרתה. דיווח: אוגנדה הציעה לקדאפי מקלט מדיני

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ')

גם ביום שאחרי ועידת לונדון, השטח בלוב ממשיך לבעור, כשהנדנדה מהתפכת שוב לטובת כוחותיו של השליט, מועמר קדאפי. כוחות המורדים, המסתייעים בהפגזות כוחות הקואליציה על צבא קדאפי, כבר היו לפני יומיים בדרכם לסירת, עיר הולדתו של הרודן, אך בהמשך שבו ונהדפו מזרחה במתקפת נגד של נאמני קדאפי, הנהנים מעדיפות בנשק ובתחמושת, סמוך לעיירת הנפט ראס לנוף, שכבר "החליפה ידיים" כמה פעמים במהלך מלחמת האזרחים.

לפי הדיווחים היום (רביעי), המורדים ממשיכים במנוסתם מזרחה גם בעיר ברגה, ונערכים לקרב עם נאמני קדאפי בעיר אג'דבייה, שגם היא נכבשה כבר כמה פעמים. לפי הדיווחים המגיעים היום מהעיר, שוררת בה בהלה רבה, ותושבים רבים נמלטים ממנה עוד מזרחה, לערב העיר בנגזי, שם נמצאת מפקד המורדים. עדי ראייה דיווחו כי כלי רכב רבים נראו היום יוצאים מזרחה מהעיר, ובהם משפחות על מיטלטליהן.

כוחות מורדים בעיר אג'דבייה, מזרח לוב, 30 במרץ 2011. רויטרס
מורדים פצועים מטופלים בבית החולים באג'דבייה/רויטרס

במערב המדינה, נמשכה היום הלחימה בעיר מיסרתה, שכוחותיו של קדאפי צרים עליה ומפגיזים אותה כבר שבועות. היום דיווח דובר של המורדים כי רק בהפגזה בליל אמש נהרגו בעיר 18 אזרחים. מנגד, לדבריו, הסגר הימי שהטילו כוחותיו של קדאפי על העיר הסתיים לאחר שהקואליציה הפציצה את ספינותיהם, ושתי אוניות הצליחו להביא לעיר אספקה המוניטרית ולפנות ממנה פצועים.

צרפת ובריטניה: שוקלים לחמש את המורדים

בעולם, בינתיים, ממשיכים לעסוק בשאלה כיצד לנהל מכאן והלאה את המערכה בלוב. אחרי שאתמול הסכימו משתתפי הפסגה בלונדון להמשיך בפעולה הצבאית, אך נמנעו מהתייצבות חד משמעית לצד המורדים, גובר הוויכוח האם ראוי לספק להם אמצעי לחימה. אחרי שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, לא פסל את הרעיון אמש, התייצבו היום לצדו גם מנהיגי בריטניה וצרפת.

כוחות מורדים בעיר אג'דבייה, מזרח לוב, 30 במרץ 2011. רויטרס
כוחות המורדים נסוגים/רויטרס

"החלטה 1973 של האו"ם מאפשרת את כל האמצעים הדרושים כדי להגן על האזרחים, ואני טוען שזה לא בהכרח פוסל את מתן הסיוע למי שמגן על אזרחים בנסיבות מסוימות", אמר ראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון. שר החוץ של צרפת, אלן ז'ופה, הוסיף: "אני מזכיר לכם שזה לא חלק מהחלטות האו"ם 1973 ו-1970, אליהן צרפת נצמדת כרגע, אך אנו פתוחים לדון על
זה עם שותפינו".

נושא נוסף שמעסיק את הקהילה הבינלאומית הוא הקריאות הנשמעות בימים האחרונים לסיים את המשבר בלוב באמצעות הגלייתו של קדאפי מחוץ למדינה. היום דיווחה רשת "אל ערבייה" כי אוגדנה הסכימה להעניק מקלט מדיני לרודן, אך לא נמסרו פרטים נוספים על ההצעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully