וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזכ"ל נאט"ו: "אין פתרון צבאי בלבד למצב בלוב"

בתום ועידה בינלאומית שדנה במצב בלוב, החליטו המעצמות כי המבצע הצבאי יימשך עד ליישום מלא של ההחלטה להטיל סגר אווירי. מזכ"ל נאט"ו רסמוסן: "יש למצוא בהקדם פתרון פוליטי"

מזכ"ל נאט"ו, אנדרס פוג רסמוסן אמר אמש (שלישי) כי לא ייתכן פיתרון צבאי בלבד למצב בלוב. עם נעילת ועידה בינלאומית בהשתתפות נציגים מרחבי העולם שדנו בלונדון בהתפתחויות האחרונות בלוב, הפציר מזכ"ל נאטו בקואליציה הבינלאומית למצוא בהקדם פתרון פוליטי לנעשה במדינה.

"איני יכול לנחש כמה זמן יימשך המבצע בלוב, אבל אני בהחלט מקווה שנראה בקרוב פיתרון פוליטי לבעיות. ברור שאין פתרון שכולו צבאי", אמר רסמוסן.

עם סיום הכינוס, פורסמה הצהרה לפיה מבצע "שחר האודיסאה" יימשך עד ליישום מלא של החלטת מועצת הביטחון באו"ם להטיל סגר אווירי בשמי לוב. בוועידה נקבע עוד כי קטאר תיזום מהר ככל האפשר כינוס נוסף, הפעם בהשתתפות המורדים בלוב. "אנו מפצירים בקדאפי לעזוב את השלטון על מנת למנוע שפיכות דמים נוספת", אמר ראש ממשלת קטאר, חמד בן ג'אסם.

התקדמות כוחות המורדים במזרח לוב, 28 במרץ 2011. רויטרס
ארצות הברית וצרפת העלו את האפשרות של שליחת נשק ישירות למורדים/רויטרס

ארצות הברית וצרפת העלו את האפשרות למש את המורדים בנשק ואמצעים צבאיים, אולם החלטה סופית לא התקבלה בנושא. מוקדם יותר דווח כי צרפת שלחה נציג דיפלומטי מטעמה לבנגזי, על מנת ליצור מגעים עם המועצה הלאומית בלוב, הגוף המייצג את המורדים.

גם בנוגע לעתידו של קדאפי לא התקבלה ברורה. שר החוץ הצרפתי, אלן ז'ופה, אמר כי לקדאפי "אין עתיד בלוב, אולם העם הלובי הוא זה שצריך להכריע על עתיד מנהיגו". הנציג האיטלקי ציין כי האיחוד האפריקאי הוא "היחיד שיכול לשכנע את קדאפי לעזוב מרצון", אך הדגיש כי לפי שעה אין מידע על כך שהוא אכן שוקל לעזוב. הוא הוסיף כי עצם העובדה שהאיחוד האפריקאי אינו לוקח חלק בדיונים הוא בגדר "הזדמנות שהוחמצה".

עימות בין מורדים לתומכי קדאפי על הכביש בין בנגזי לאג'דבייה, 21 במרץ 2011. רויטרס
אל קעידה מעורבת בהתקוממות? עימות בין מורדים לכוחות קדאפי בין בנגזי לאג'דבייה/רויטרס

מזכירת המדינה האמריקאית קלינטון אמרה בדיון כי "על כולנו להמשיך את הלחץ על קדאפי על ידי חזית אחידה ודמוקרטית שמבהירה בלי שום ספק כי עליו לעזוב". עוד אמרה קלינטון כי "לא ברור מתי יחול שינוי בגישה שלו, אבל לכולם ברור - גם לליגה הערבית - שהוא איבד את הלגיטמציה שלו להנהיג". שר החוץ הבריטי, וויליאם הייג, אמר בכנס כי חברות הקואליציה שוקלות לקדם הטלת סנקציות נוספות.

מוקדם יותר הערב דווח בוועידה כי על פי מידע מודעיני, בקרב המורדים פועלים גם כיסים של ארגוני הטרור אל-קאעדה וחיזבאללה. קצין בכיר בצבא ארצות הברית ובנאט"ו, הוסיף עם זאת כי אין עדיין תמונה ברורה של הרכב הנהגת המורדים במדינה.

"בשלב זה, אין לי פירוט מספק כדי לקבוע אם מדובר בנוכחות משמעותית של אל קאעדה", אמר אדמירל ג'יימס סטברידיס, מפקד פיקוד אירופה של צבא ארה"ב ומפקד כוחות נאט"ו באירופה, בעדות בפני הסנאט בוושינגטון. לדבריו, בשלב זה מצטיירת הנהגת המורדים כ"גברים ונשים שקולים ואחראיים". כזכור, קדאפי טוען מתחילת ההתקוממות העממית בארצו כי המורדים כוללים גורמים קיצוניים בהם גם ארגון אל-קאעידה.

הלחימה נמשכת: קדאפי הדף המורדים מסירת

בתוך כך, הפנטגון דיווח כי עד כה, עלות מבצע "שחר האודיסאה" נאמדת בכ-550 מיליון דולרים. משרד ההגנה האמריקאי הבהיר כי לא מדובר בנתונים מלאים, וכי היו עלויות נוספות. עד כה שיגר צבא ארצות הברית 192 טילים מסוג "טומהוק" לשטחי לוב, כאשר ביממה האחרונה בלבד שיגרו כוחות הקואליציה 22 טילים, וביצעו 115 גיחות אוויריות בשמי המדינה.

הכוחות הנאמנים לקדאפי התאוששו מהמפלות האחרונות מול כוחות המורדים, והצליחו להדוף את המתקפה נגדם בואכה העיר סירת שבמרכז המדינה, עיר הולדתו של קדאפי. כוחות המורדים, לפי הדיווחים שהתקבלו מהאזור, נהדפו מזרחה מהעיירה נאופלייה, כ-125 קילומטרים מסירת, בחזרה לעיירה בן ג'וואד.

חזית נוספת שבה נמשכת הלחימה היא העיר מיסרתה שבמערב המדינה, השלישית בגודלה במדינה, כאשר שני הצדדים הלוחמים שולטים בחלקים ממנה. היום דיווח הצי השישי האמריקאי כי ספינות שלו הפגיזו שלוש ספינות של חיל הים הלובי שצרו על העיר והפגיזו אוניות סוחר. לפי הדיווח, ספינה אחת הוטבעה, אחת עלתה על החוף והשלישית ננטשה.

(עדכון ראשון: 22:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully