וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

40 מדינות דנות בעתיד לוב; קדאפי הודף המורדים

שליט לוב הצליח לעת עתה לבלום את התקדמות המורדים לעבר סירת, על רקע ועידת לונדון בה מתוכנן "היום שאחרי קדאפי". איטליה מציעה פשרה, וקדאפי עצמו דורש: "הפסיקו את המתקפה הברברית"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

הכוחות הנאמנים לשליט לוב, מועמר קדאפי, התאוששו מהמפלות האחרונות מול כוחות המורדים המסתייעים בקואליציה הבינלאומית, והצליחו להדוף את המתקפה נגדם בואכה העיר סירת שבמרכז המדינה, עיר הולדתו של קדאפי. כוחות המורדים, לפי הדיווחים המגיעים היום (שלישי) מהאזור, נהדפו מזרחה מהעיירה נאופלייה, כ-125 קילומטרים מסירת, בחזרה לעיירה בן ג'וואד.

חזית נוספת שבה נמשכת הלחימה היא העיר מיסרתה שבמערב המדינה, השלישית בגודלה במדינה, שכל צד שולט בחלקים ממנה. היום דיווח הצי השישי האמריקאי כי ספינות שלו הפגיזו שלוש ספינות של חיל הים הלובי שצרו על העיר והפגיזו אוניות סוחר. לפי הדיווח, ספינה אחת הוטבעה, אחת עלתה על החוף והשלישית ננטשה.

מורדים על הכביש בין בן ג'וואד לנאופלייה, מזרח לוב, 29 במרץ 2011. רויטרס
מורדים על הציר שבין בן ג'וואד לנאופלייה/רויטרס

על רקע ההתפתחויות האחרונות, תיפתח הערב בלונדון בירת בריטניה ועידה שתעסוק בעתיד לוב, בהשתתפותם של יותר מ-40 מדינות וארגונים בינלאומיים, בהם הקואליציה שהוקמה לרגל המבצע, האו"ם, נאט"ו, איחוד אפריקה והליגה הערבית. לפי הודעה משותפת שניסחו בריטניה, צרפת, גרמניה וארה"ב, מטרת הכינוס היא "לסייע לתהליך הפוליטי בלוב". ערב הכינוס, הבהירו כמה ממדינות המפתח המשתתפות בו את ציפיותיהן. צרפת ובריטניה הביעו באופן ברור את דרישתן להדיח את קדאפי, וגם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הדגיש הלילה כי "לוב מסוכנת כל עוד קדאפי בשלטון".

המורדים: נקיים בחירות דמוקרטיות

עם זאת, ישנם גם קולות מסויגים יותר. כך למשל, בברית נאט"ו, שצפויה ליטול את הפיקוד על מבצע "שחר האודיסאה", הבהירו כי ההתקפות האוויריות על לוב אינן מיועדות לסייע להתקדמות המורדים, וכי הברית שומרת על נייטרליות בסכסוך וכל מטרתה היא למנוע פגיעה באזרחים. ברוסיה נחרצים יותר, ומבהירים כי "התערבות במלחמת האזרחים אינה כלולה בהחלטת מועצת הביטחון".

מזכירת המדינה של ארה"ב הילרי קלינטון בפגישה בלונדון עם נציג המורדים בלוב, מחמוד ג'בריל, 29 במרץ 2011. Susan Walsh, Pool, AP
הילרי קלינטון בפגישה היום בלונדון עם נציג מועצת המורדים, מוחמד ג'בריל/AP, Susan Walsh, Pool

איטליה עומדת מאחורי יוזמת פשרה לסיום המלחמה בלוב, אותה הציג היום שר החוץ פרנקו פרטיני. במסגרת ההצעה, שלדברי פרטיני נדונה גם עם גרמניה וצרפת, יתאפשר לקדאפי לעזוב את לוב בשלום, וייפתח מו"מ על עתיד המדינה בין המורדים למנהיגים שבטיים. לפי פרסום היום ב"אינדפנדנט", גם בבריטניה מתגבשת יוזמה דומה.

בהודעה מיוחדת לקראת הכינוס, הכריזה היום המועצה הלאומית של המורדים כי תקיים בחירות דמוקרטיות חופשיות והוגנות במדינה, לאחר הדחתו העתידית של קדאפי. בהודעה הבהירו המורדים כי חזונם הוא ליצור "מדינה מודרנית, חופשייה ומאוחדת". יש לציין כי עד כה, רק שתי מדינות הכירו באופן רשמי במורדים כמייצגים את העם הלובי: צרפת וקטאר. עם זאת, מדינות נוספות החלו לנהל קשרים עם נציגי המורדים, והיום נועד בלונדון נציגם, מחמוד ג'בריל, עם שר החוץ הבריטי וויליאם הייג ועם מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון.

מורדים על הכביש בין בן ג'וואד לנאופלייה, מזרח לוב, 29 במרץ 2011. רויטרס
חזון המורדים - "מדינה מודרנית, חופשייה ומאוחדת"/רויטרס

קדאפי עצמו - שממשלתו כמובן אינה מיוצגת בוועידה - שיגר היום מכתב למנהיגי כל המדינות והארגונים המשתתפים בה, בו קרא להפסיק את מה שהגדיר "מתקפה ברברית" נגד מדינתו. במכתב השווה את מבצע "שחר האודיסאה" ל"מבצעים הצבאיים של היטלר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully