וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקירה נגד לוב בהאג; גובר הלחץ לאזור אסור לטיס

הלחץ העולמי על משטר קדאפי נמשך. 2 ספינות קרב אמריקאיות הגיעו לים התיכון, ואילו המורדים הכריזו: "מבקשים מהעולם לסייע בהפצצת שכירי החרב של השלטון". 150,000 כבר נמלטו מהמדינה

הלחץ הבינלאומי על לוב הולך וגובר, ולאחר השלמת הסנקציות הפוליטיות והכלכליות של האו"ם, ארה"ב והאיחוד האירופי, נראה כי גם צעדים בינלאומיים בעלי אופי צבאי יותר מתקרבים בצעדי ענק, כשהנושא העיקרי העומד על סדר היום הוא הכרזה בינלאומית על השטח האווירי של לוב כאזור אסור לטיסה, כדי למנוע מהשליט מועמר קדאפי להמשיך לשלוח מטוסים כדי להפגיז את בני עמו המתקוממים נגדו.

בין היתר, הנושא עומד על הפרק בדיון המתקיים הערב בוועדת (רביעי) יחסי החוץ של הסנאט האמריקאי, בה משתתפת גם מזכירת המדינה, הילרי קלינטון. בפתח הדיון אמר ראש הוועדה, ג'ון קרי, כי הקהילה הבינלאומית צריכה לפעול בהקדם בעניין זה. "זו לא אופציה לטווח הארוך", אמר. "אני מאמין שאנחנו צריכים להיות מוכנים ליישם אותה לפי הצורך". עוד אתמול אמרה קלינטון כי בארה"ב "שוקלים ברצינות" לנקוט בצעד כזה, וגם בבריטניה ובצרפת מעודדים אותו.

מורדים וכוחות צבא עריקים בעיר זאוויה בלוב, 1 במרץ 2011. רויטרס
כוחות מורדים חוגגים את שחרור העיר זאוויה מידי קדאפי/רויטרס

בד בבד, חלה הערב גם התקדמות משמעותית - גם אם צפויה - במישור המשפטי, כשבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הודיע באופן רשמי על פתיחת חקירה לבירור נסיבות האלימות בלוב, בעקבות החלטת מועצת הביטחון ולנוכח הדיווחים הרבים על טבח שמבצעים השלטונות בתושבים. "בעקבות בדיקה מקדימה של המידע הזמין, הגיע התובע למסקנה שיש לפתוח בחקירה", נמסר בהודעה מטעם התביעה בביתה דין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

המורדים: "לא לפלישה קרקעית, כן להפצצה אווירית"

אחר הצהריים גם השלימו שתי ספינות קרב של הצי האמריקאי, "קירסארג'" ו"פונס", את המעבר בתעלת סואץ, ונכנסו למי הים התיכון. כך אישרו רשויות התעלה בעיר המצרית איסמעיליה. על פי הודעת צבא ארה"ב, שתי הספינות ישייטו מעתה קרוב לחופי לוב, ויהיו מוכנות לפעול בעת הצורך.

מורדים וכוחות צבא עריקים בעיר זאוויה בלוב, 1 במרץ 2011. רויטרס
זאוויה, אתמול/רויטרס

בלוב עצמה, אחרי שבבוקר דווח על התחדשות הקרבות במזרח המדינה, שם תקפו כוחותיו של קדאפי מעוזי מורדים בערים מרסה אל-ברגה ואג'דבייה, הודיעו אחר הצהריים המורדים באופן רשמי כי הם מבקשים סיוע מהקהיליה הבינלאומית. בהודעה מטעם "המועצה הלאומית" שהקימו המורדים לפני כמה ימים בעיר בנגזי, קראו למדינות העולם לסייע להם, באמצעות הפגזות אוויריות, בחסות האו"ם, של שכירי החרב האפריקאים הנלחמים נגדם בשירותו של קדאפי. חאפיז גוג'ה, דובר המועצה, סייג והבהיר כי המורדים אינם מעוניינים בפלישה של כוחות זרים למדינה, "אך יש הבדל גדול בין זה לתקיפות אוויריות אסטרטגיות".

המועצה, שנועדה לשמש תחליף לשלטון המרכזי, הכריזה הערב רשמית כי היא ממנה לעמוד בראשה את שר המשפטים לשעבר, מוסטפא עבד אל-ג'ליל, שהתפטר לפני שבוע מממשלתו של קדאפי והכריז על הקמת המועצה. המועצה, מסר דובר מטעמה, תכלול 30 חברים.

בתוך כך, הולכים ומתרבים הדיווחים על משבר הומניטרי גובר במדינה, ובייחוד סמוך לגבולות עם מצרים וטוניסיה, אליהם ממשיכים כל העת להימלט אלפים רבים של פליטים, רבים מהם פועלים זרים. על פי נותונים עדכניים של סוכנות הפלךיטים של האו"ם, קרוב ל-150,000 בני אדם כבר נמלטו מלוב מאז החלו הקרבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully