וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קדאפי: מאז 77' איני שולט בלוב, אלא נח באוהל

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

2.3.2011 / 14:15

בנאום בטריפולי, המשיך שליט לוב להתנער מאחריות: "ביצעתי את המהפכה והעברתי את השלטון לעם. מאז הפכתי לסמל, אז מתייעצים איתי. לא נלחמתי במורדים, רק כיתרתי אותם, כמו ישראל בעזה"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק)

מנותק מהמציאות? שרוי בהזיות? נראה ששליט לוב, מועמר קדאפי, עושה ככל יכולתו להצדיק את הכינויים שהדביקו לו בימים האחרונים. "מאז 1977, השלטון נמצא בידי העם הלובי, ולי אין שום קשר לשלטון", הסביר קדאפי בנאום שנשא בצהריים (רביעי) בפני תומכיו בטריפולי, לציון יום השנה להקמת "רשות העם" (שיטת השלטון שהמציא).

"בימים האחרונים רבים בחו"ל מזכירים את שמי", אמר קדאפי. "זה דבר מצחיק, כי אני ביצעתי את המהפכה, העברתי את השלטון לעם והלכתי לנוח באוהל שלי. במהלך השנים הללו הפכתי למעין סמכות או סמל, שאנשי העם מתייעצים איתה, מקבלים חיזוק ושואלים את חוות דעתה במחלוקות מסוימות".

"המשטר בלוב הוא לא משטר של נשיא או מפלגה או משפחה", הסביר. "אין לנו שום קשר לשלטון. ביצענו מהפכה כדי לשחרר את המדינה ולהעביר אותה לעם". משתתפי העצרת הגיבו בקריאות עידוד: "אללה, מועמר, לוב וזהו!".

"אני קורא לאו"ם להקים ועדה לחקר האמת בלוב"

בנאומו הרבה קדאפי כהרגלו לשבח ולהלל את עצמו, וסיפר על עצמו בגוף שלישי, כיצד "מועמר קדאפי הצליח לכפות על איטליה לגנות את עצמה ולשלם פיצויים ללוב" (על הכיבוש משנת 1911 ועד סוף מלחמת העולם השנייה - נ.י). עוד הוסיף: "אין לי שום תפקיד שאצטרך להתפטר ממנו. איני נשיא ולא ראש ממשלה כמו יתר המנהיגים. הופתעתי לראות הפגנות תמיכה גדולות ב'מפקד' (בקדאפי עצמו - נ.י) ברחבי לוב".

קדאפי קרא לאו"ם ולנאט"ו "להקים ועדות שיחשפו את האמת סביב האירועים בשבועות האחרונים בלוב, כדי שכולם יידעו אם ההרוגים נהרגו ברחוב או מול בסיסי הצבא, ואם הם היו אזרחים או חיילים או שוטרים". כמו כן הבהיר כי הכוחות הכפופים לו לא נלחמו במורדים: "לא נלחמנו בהם, רק כיתרנו אותם. הם חמושים, ואנו מכתרים אותם. כמו שישראל עושה בעזה. עד עכשיו לא קיבלנו החלטה להילחם בהם".

מורדים וכוחות צבא עריקים בעיר זאוויה בלוב, 1 במרץ 2011. רויטרס
כוחות מורדים חוגגים אתמול את שחרור העיר זאוויה מידי נאמני קדאפי/רויטרס

כמו כן, חזר קדאפי והאשים את ארגון אל-קאעדה בהתקוממות במדינה: "חוליות של אל-קאעדה הסתננו ללוב באופן הדרגתי. חלק מהפעילים הם לובים וחלק בעל אזרחויות שונות וזרות. הם הסתננו מעירק ואפגניסטן, חלקם אף שהו בכלא גוואנטנמו והוסגרו למודיעין הלובי על ידי ארה"ב. אנו שחררנו אותם מהכלא לאחר שהביעו חרטה - אולם הם בגדו. חוליות של אל-קאעדה תקפו גדודים של צבא לוב והשתלטו על הנשק שלהם. מחצית מההרוגים בעיר בנגזי הם אנשי משטרה וחיילים שהותקפו על ידיהם".

בדבריו הוסיף גם כמה מילות ביקורת תקשורת: "אני לא עוקב בכלל אחרי תחנות הטלוויזיה, כי אני יודע שהן רק ממלאות את הזמן בדברי הסתה. זה רק בזבוז זמן. אותם כלי תקשורת ערבים וזרים לא משדרים את הפגנות התמיכה בי כי העולם רוצה שקדאפי יסתלק מתפקידו. העם הלובי הפך לעם גאה לאחר המהפכה, הוא נושא את ראשו בגאווה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully