וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל ומצרים פועלות למנוע הסלמה בדרום"

בעוד מצרים הודיעה על החזרת השגריר מישראל, מבהירים גורמי ביטחון ישראלים כי מתנהלים מגעים בין שני הצדדים כדי להביא לרגיעה. עמוס גלעד: "השלום עם מצרים - נכס אסטרטגי"

מאמץ למנוע הסלמה: לדברי גורם ביטחוני בכיר בישראל, במהלך היממה האחרונה התנהלו שיחות רצופות בדרגי השטח בין קציני הקישור של צה"ל לקציני הקישור המצריים בגבול ישראל-מצרים. זאת כדי למנוע אי הבנות בעקבות הסריקות שביצעו חיילי צה"ל לאורך הגבול כדי לשלול אפשרות של הנחת מטעני חבלה או חוליות נוספות שנותרו בשטח. עוד ציין הגורם כי גורמים רמי דרג במצרים שוחחו בטלפון עם גורמים במערכת הביטחון כדי להבהיר את התמונה אחרי הפיגוע, על אף הטענות שהועלו בכלי תקשורת ערביים נגד כוחות צה"ל.

עוד על הטרור וההסלמה בדרום:
גם לאחר הפיגוע: מצרים ממשיכה במבצע הצבאי בסיני
מצרים משיבה את השגריר מישראל: "דורשים חקירה"
מאות הפגינו מול שגרירות ישראל בקהיר: "ישראל תעלה באש"
דיווח: חיילים מצרים נהרגו בגבול במרדף צה"ל אחר חמושים
הבוקר: פצוע קל ונפגעי חרדה מנפילת גראד מצפון לבאר שבע
ראשית ההסלמה: שמונה בני אדם נהרגו בפיגוע משולב בדרום
גורמי ביטחון: המבצע הצבאי עלול להוביל להסלמה בעזה

בתוך כך, על פי דיווח הבוקר בעיתון "אל חיאת" הרואה אור בלונדון, מצרים העבירה מסר מטעם ישראל לחמאס, לפיו ישראל איננה מעוניינת בהסלמה צבאית ברצועה, אלא מעוניינת לפגוע במי שעומד מאחורי הפיגוע המשולב. במסר צוין עוד כי ההתקפות מצד ישראל ייפסקו רק לאחר הפסקת ירי הרקטות מרצועת עזה.

חיילי צה"ל בגבול ישראל מצרים. רויטרס
"היחסים עם מצרים הם נכס אסטרטגי". חיילי צה"ל בגבול מצרים לאחר הפיגוע המשולב ביום חמישי/רויטרס

גורם מצרי בכיר אמר לעיתון כי קהיר קיימה מגעים אינטנסיביים עם חמאס וישראל במטרה להרגיע את ההסלמה בימים האחרונים. לדבריו, ישראל הדגישה כי תגיב באופן מיידי על כל רקטה שירו הפלגים הפלסטיניים לעבר שטחי ישראל. במקביל, גילה גורם מצרי בכיר אחר לעיתון כי אתמול נערכה פגישה של בכירים צבאיים ישראליים ומצריים בסיני כדי לדון במשבר.

על רקע האירועים צפוי ראש המטה המדיני ביטחוני במשרד הביטחון האלוף במיל', עמוס גלעד, לצאת בשבוע הבא למצרים כדי להציג את עמדת ישראל לאחר הפיגוע. גלעד התייחס היום להודעתה של ממשלת מצרים, לפיה יוחזר לקהיר השגריר המצרי בישראל, עקב מותם של החיילים בגבול במהלך מרדף צה"ל אחר חמושים. בראיון לקול ישראל אמר גלעד כי יש "לדבוק בהסכם השלום בין ישראל למצרים", וכי "לאף גורם במערכת הביטחון אין עניין לפגוע בשוטרים או חיילים מצרים". גלעד הוסיף כי "היחסים עם מצרים מבוססים על הידברות, והיחסים האלה הם נכס אסטרטגי".

"הפיגוע הוכיח למצרים מה עשוי לקרות"

בתוך כך, גורם ביטחוני בכיר התייחס ל"מבצע נשר", המבצע הצבאי של כוחות מצרים נגד תאי הטרור בסיני באזור רפיח המצרית ואל עריש, וטען כי הוא מהווה מענה חלקי למה שמתחולל בחצי האי סיני. לדבריו, "הפיגוע המשולב על הגבול הוכיח למצרים מה עתיד לקרות אם הנושא לא יטופל. אנחנו מעריכים כי מצרים הולכת לקראת מהלך רחב יותר מאשר מבצע 'נשר' שנראה כחסר תועלת אל מול גודל האיום שיש שם".

"הם מבינים שמדובר בהרבה יותר מאשר האיום של ציר ה-ח' שמאפשר מעבר לטרוריסטים", הוסיף הגורם. "בסיני מתאמנים, מבריחים אמצעי לחימה ואפילו מייצרים רקטות כי ברצועת עזה חיל האוויר מפציץ את המחרטות". לדברי הגורם, הרמטכ"ל המצרי, הגנרל סמי ענאן, הגיע לסיני כדי לפגוש את ראשי שלושת השבטים הבדואים ולהזהיר אותם מהדרדרות חריפה יותר. עם זאת, גורם מצרי צבאי הכחיש היום בראיון לעיתון המצרי "אל-אהרם" את הדיווח, וטען כי הרמטכ"ל לא ביקר במקום.

במסגרת הערכת מצב שנערכה בצה"ל, הועלתה סוגיית ההתמודדות עם ההברחות לאורך ציר פילדלפי והפסקת בניית קיר הפלדה על ידי הצבא המצרי וחיל ההנדסה האמריקאי, בעקבות נפילת משטרו של חוסני מובראק. גורמים בכירים בצה"ל, קוראים לשקול את האפשרות להחזיר את השליטה בציר פילדלפי לידי צה"ל אם הפיגועים לאורך הגבול יימשכו. כזכור בקיץ 2005, עם נסיגת צה"ל מרצועת עזה, נמסר ציר פילדלפי לאחריות הפלסטינים ומצרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully