וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא שבים הביתה חרף ההפוגה: "ראינו מה קרה בעבר"

שבעי הבטחות שווא על סיום הלחימה וקץ ירי הרקטות, רבים מתושבי עוטף עזה מבהירים לקברניטי המדינה כי הם לא יחזרו לבתיהם עד אשר יוודאו כי הביטחון הושב. "הילדים לא יכולים לתפקד"

מתוך משדר וואלה! חדשות, צילום: ניב אהרונסון

שידור ישיר מרצועת עזה

LIVE

(צילום: רויטרס)

למרות כניסתה של הפסקת האש לתוקף – תושבי הדרום עדיין מסרבים לשוב לביתם: לאחר שבשבוע שעבר המליצו להם בכירי הצבא לעשות כן, אך המציאות טפחה על פניהם והירי לעבר ישראל נמשך חרף ההערכה כי המלחמה בדרום הסתיימה, הפעם התושבים בעוטף עזה לא מתכוונים לקחת סיכונים מיותרים.

"אנחנו לא מתכוונים לחזור הביתה. ראינו מה קרה בפעם שעברה, ועכשיו אנחנו מחכים שיסתיימו 72 השעות כדי לראות אם עדיין ממשיכים לירות", הבהירה עדי, תושבת קיבוץ נחל עוז ואם לארבעה, שנמצאת כבר שלושה שבועות יחד עם 25 משפחות מהקיבוץ בכפר הנוער "הדסה נעורים" שבבית ינאי.

"אנחנו רוצים שיגידו לנו שיש הפסקת אש ושחמאס לא יירה עלינו יותר", המשיכה. "בנוגע למערכת החינוך של הילדים, אנחנו רוצים לקיים שיחות עם האחראים בנושא כדי להבין איפה אנחנו עומדים בכל הקשור לתחילת שנת הלימודים החדשה. עד עתה, אף אחד לא שוחח אתנו בנושא".

מלחמה בדרום - כל הכותרות בוואלה! חדשות:
יחימוביץ': לא ייתכן שאבו מאזן יוכה וחמאס יפוצה
גורמים ביטחוניים: המימון הסעודי לעזה הוביל להפסקת האש
הקרב הבא של הפצועים: "שיקום - רצף ניצחונות קטנים"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ינון בן דוד ובנו עילי תושבי נחל עוז, כעת נמצאים בהדסה נעורים. אוגוסט 2014. שלומי גבאי
"כל עוד יש ירי אנשים לא מתכוונים לחזור". ינון בן דוד יחד עם אחד מילדיו בכפר הנוער/שלומי גבאי

ינון בן דוד, תושב הקיבוץ שנמצא גם הוא בכפר הנוער, הדגיש גם הוא כי "כל עוד יש ירי אנשים לא מתכוונים לחזור. אנחנו רוצים להבין אם יש הבנה או הסכמה על הפסקת אש יותר רצינית יותר מ-72 שעות, שקט ארוך טווח, שאני לא רואה אותו באופק. זה נראה שזה בור ללא תחתית, מה שגם אף אחד לא מדבר על פתיחת מערכת החינוך, על אחת כמה וכמה לא נחזור. אני רוצה שהכול יהיה מסודר".

אתמול ביקר בנחל עוז אלוף פיקוד הדרום, סמי תורג'מן, ששוחח עם תושבי הקיבוץ. "אני יודע שעשינו שגיאות בחלק מההכרזות", אמר תורג'מן, כשהוא ככל הנראה מתייחס לטענה שההכרזה על מצב חירום בעורף בתחילת המלחמה נעשה באיחור. "טיפלנו בזה מידית ביום שקיבלנו את הנושא הזה. לגבי אבטחת היישוב, אנחנו משנים את המרכיבים, ניתן את התחושה הטובה ביותר שאנחנו יכולים לתת". בנוסף, הצהיר כי "המציאות הביטחונית של אחרי המבצע היא טובה יותר מאשר זו שלפניו, בוודאות".

בן דוד היה נוכח אתמול בפגישה עם אלוף פיקוד הדרום, סמי תורג'מן, אך לא השתכנע ממנו כי נכון יהיה לשוב כעת לדרום. "האלוף הקשיב להרבה אנשים, שסיפרו לו על הנזקים בקיבוץ, אך אף אחד לא חוזר עדיין הביתה", הדגיש. "מהפגישה אתמול לא יצאתי עם תשובות ברורות חוץ, מהעובדה שהולכת להיות הגנה מסביב ליישוב. אני לא יודע אם זה נותן לי הרגשה טובה. ההרגשה בקיבוץ הופכת להיות לא נעימה, בגלל החיילים שמסתובבים במקום".

ינינה ברנע ובנה רותם תושבי נחל עוז כעת נמצאים בהדסה נעורים, אוגוסט 2014. שלומי גבאי
דואגים לגבי חינוך הילדים. אחת מתושבות נחל עז יחד עם תינוקה ב"הדסה נעורים"/שלומי גבאי

א', תושב קיבוץ נוסף הממוקם בסמוך לגדר המערכת ברצועת עזה, ונמצא בימים אלו יחד עם משפחתו במרכז הארץ, אמר כי אין בכוונתו לשוב דרומה "עד שלא אהיה בטוח שהילדים שלי לא יצטרכו לרוץ לממ"ד בכל שעה ולשמוע את רעשי הרקטות ופצצות המרגמה". לדבריו, "המשפחה שלי מאוד אוהבת את המקום, אך יש ימים שעדיף קצת להתרחק ממנו כי הילדים לא יכולים לתפקד בימי ההסלמה האלה. אנו סומכים על צה"ל שיגרום לנו לחזור לביתנו במהרה, ורק מקווים שסבב ההסלמה הבא לא יהיה כל כך קרוב ושנוכל לחזור לחיי השגרה בקיבוץ".

כמו רבים מהתושבים בדרום, גם ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, יאיר פרג'ון, נשמע הבוקר פסימי בנוגע לסיכוי כי השקט ישוב בקרוב. "אנחנו התרגלנו כאן כבר שהשקט כאן הוא זמני", אמר בראיון שהעניק למשדר המיוחד של וואלה! חדשות. "אני בחלט חושש שהפסקת האש תופר. העובדה שחמאס הראה לנו בשבועות האחרונים שהוא לא עומד בהפסקות אש היא בעייתית, ולכן אנחנו נשארים במוכנות". לדבריו, "חזרנו למצב של ירי רקטות ופצצות מרגמה, ומבחינתנו זה לא 'טפטוף'. התושבים זועמים על כך". אולם, חרף זעמו על המצב הלא בטוח בדרום, הבהיר פרג'ון כי הוא קורא לתושבים לשוב לביתם בהקדם. "אנחנו צריכים להילחם את מלחמתנו מכאן", אמר. "ברגע שלא נהיה כאן, לא תהיה לנו הזכות להילחם על השקט כאן".

הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ ואלוף פיקוד הדרום סמי תורג'מן בעוטף עזה. 2 באוגוסט 2014. דובר צה"ל
הבטיחו שהשקט חזר. הרמטכ"ל גנץ/דובר צה"ל

עד עתה, שני הצדדים לא הפרו את הפסקת האש שנכנסה לתוקפה בחצות הליל. אולם, אמש – עד בסמוך לתחילת ההפוגה – נמשך ירי הרקטות לעבר יישובי הדרום. דקה לפני חצות נפלה רקטה בשטח פתוח במרכז הארץ. תושבים דיווחו על הדי הפיצוץ, אך לא היו נפגעים או נזק. האזעקה לא הופעלה משום שזוהה שהרקטה לא תיפול באזור מיושב. כעשר דקות קודם לכן, נשמעה אזעקה בקריית מלאכי, באר טוביה, אשדוד, חוף אשקלון ובמועצה האזורית מרחבים. מערכת "כיפת ברזל" יירטה שתי רקטות באזור אשדוד ואחת נוספת בשמי מועצת מרחבים. בסביבות השעה 23:30 נשמעה אזעקת "צבע אדום" במועצה האזורית אשכול וזמן קצר אחר כך דווח על נפילת חמש רקטות בשטח פתוח במועצה. כרבע שעה קודם לכן התפוצצה רקטה נוספת באחד היישובים באשכול. שעה לפני כן, באזור השעה 22:00, נשמעו אזעקות באשדוד ובמועצה האזורית חבל יבנה. מערכת "כיפת ברזל" יירטה רקטה אחת בשמי אשדוד. בכל המקרים לא היו נפגעים ולא נגרם כל נזק.

בשל הירי הבלתי פוסק, התייחס אמש בספקנות גורם ביטחוני בכיר לכך שהפסקת האש תארך זמן רב. "זה יכול לקחת דקות, שעות וזה גם יכול להתהפך", טען. "כמו שהבנו עד עכשיו ולכל אורך המבצע, חמאס לא צפוי ולא יציב". הגורם הביטחוני הדגיש כי מקור הבעיה הוא ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, שמקשה על המשא ומתן בין הצדדים.

לפניות לכתבים:
דנה ירקצי: danayark@walla.com
יניר יגנה: Yanirya1234@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully