וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת פתיחת מושב החורף: אלו האתגרים הגדולים של הכנסת

28.10.2024 / 6:00

הבוקר של הח"כים יהיה רצוף מחוות לחללי ונפגעי המלחמה. ישיבת הכנסת תפתח בשעה 16, אחרי שלושה חודשים של הפוגה, והסוגיות המרכזיות על הפרק יהיו הפטור מגיוס לחרדים, ההפיכה המשפטית, ענישת מחבלים והתקציב המקרטע של 2025

משפחות החטופים במחאה בכנסת/ערוץ הכנסת

אחרי פגרה שנמשכה שלושה חודשים, מושב החורף של הכנסת ה-25 ייפתח הבוקר (שני) בסימן שנה למלחמת חרבות ברזל כשברקע משבר חוק הפטור מגיוס של החרדים, תקציב המדינה ויוזמות חקיקה שנועדו להחליש את מערכת המשפט.

משמר הכנסת מוריד את דגלי ישראל לחצי התורן לציון יום הזיכרון הלאומי לטבח 7 באוקטובר ומלחמת חרבות הברזל, בכנסת בירושלים

27 באוקטובר 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
הורדת הדגל לחצי התורן ברחבת הכנסת, 27 באוקטובר 2024/פלאש 90, חיים גולדברג

הלו"ז

מהשעה 08:00 בבוקר יוצב במשכן הכנסת ספר זיכרון לכתיבתם וחתימתם של חברי הכנסת. הספר הונח לראשונה בישיבת הפתיחה של המושב השני של הכנסת ה-25, שבוע לאחר 7 באוקטובר 2023. גם אז רשמו בו הח"כים דברי הספד לזכר נרצחים, תפילות ותקוות להשבת החטופים ולחיזוק ידי צה"ל וכוחות הביטחון.

בשעה 14:30 יתקיים ברחבת הכנסת טקס זיכרון לנרצחים ולנופלים במלחמת חרבות ברזל, והנחת אבן הפינה לאנדרטה לזכר חללי פעולות האיבה. יושב ראש הכנסת אמיר אוחנה, נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ארגון נפגעי פעולות איבה, אייבי מוזס, יישאו דברים. שמעון אלקבץ, אביה של סיון שנרצחה ב-7 באוקטובר, יאמר קדיש. הזמר יונתן רזאל יבצע יחד עם אל"מ גולן ואך, אשר נפצע בקרבות בעזה, את השיר "גם כי אלך" (מזמור כ"ג תהילים), אותו הלחין רס"מ במיל' יוסי הרשקוביץ, שנפל בקרב בצפון רצועת עזה. איתי הינדי, אחיינו של אבי חננאל הינדי, אשר נפל בהגנה על קיבוץ כפר עזה, יקרא דברים לזכרו בליווי נגינת תזמורת המשטרה.

בשעה 16:00 תיפתח ישיבת הכנסת. אורן סמדג'ה, אשר שכל את בנו עומר במלחמה, יישא תפילה לשלום החיילים וכוחות הביטחון. יושב ראש הכנסת, נשיא המדינה, ראש הממשלה וראש האופוזיציה יאיר לפיד יישאו דברים.

עוד בוואלה

המהפכה של וואלה Fiber שתחסוך לכם בעלויות הטלוויזיה והאינטרנט

לכתבה המלאה
7 באוקטובר בכנסת: דגלי הלאום הורדו לחצי התורן בשעה 06:29. נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הורדת הדגל לחצי התורן ברחבת הכנסת, 7 באוקטובר 2024/דוברות הכנסת, נעם מושקוביץ

האתגרים של הקואליציה

המוקש העיקרי שאיתו תתמודד הקואליציה בשבועות הקרובים הוא חוק הפטור מגיוס לצה"ל, אותו ש"ס ויהדות התורה דורשים לאשר בשלוש קריאות בהקדם. הסיעות החרדיות הציבו לנתניהו אולטימטום לפיו הן דורשות לאשר את החוק עוד בטרם יאושר תקציב המדינה לשנת 2025, שאמור להגיע לדיון ראשון בממשלה ביום חמישי הקרוב. מול הביקורת הציבורית החריפה וההתנגדויות מבית - ספק אם נתניהו יוכל לספק את הסחורה.

הצעת החוק גובשה בעיקרה, וניתן יהיה לאשר אותה בקרוב בוועדת החוץ והביטחון, אך בזמן שאלפי מילואימניקים קורסים תחת הנטל, אין וודאות ששר הביטחון יואב גלנט יתמוך בה. השאלה הזו מעסיקה את סביבתו של נתניהו בימים האחרונים. אם גלנט יתעקש להצביע נגד או להיעדר מההצבעה - החשש הוא כי הלחץ הפוליטי נגד החוק בליכוד ובסיעות קואליציה אחרות יגבר ויהיה קשה להתקדם בחקיקה. אחת האפשרויות שנדונו בסביבת נתניהו היא לפטר את גלנט במקרה כזה, אך סביר להניח כי ההצעה לא תצא לפועל. ביהדות התורה אמרו לוואלה: "גם הימנעות של גלנט בהצבעה - מקובלת עלינו".

שר הבינוי והשיכון הרב יצחק גולדקנופף בגבעת זאב. לשכת העיתונות הממשלתית
כשאלפי מילואימניקים קורסים תחת הנטל - מאיים על התקציב. יצחק גולדקנופף/לשכת העיתונות הממשלתית
שר הביטחון גלנט בסיכום תרגיל המדמה לחימה קרקעית בשטח לבנון .23 בספטמבר 2024. אריאל חרמוני , משרד הביטחון, צילום מסך
יהדות התורה: ״גם הימנעות של גלנט בהצבעה - מקובלת עלינו״. יואב גלנט/צילום מסך, אריאל חרמוני , משרד הביטחון

אתגר נוסף הוא תקציב המדינה לשנת 2025. הכנסת צריכה להעביר את התקציב עד סוף מרץ, ואם לא תעשה זאת - תפוזר. על הממשלה להניח על שולחן הכנסת את הצעת חוק התקציב במועד שקבעה ועדת הכספים, ולא יאוחר מ-60 ימים לפני תחילת שנת הכספים. למרות זאת, גם תקציב המדינה ל-2024 הוגש באיחור לכנסת. הצעת חוק התקציב אמורה להגיע לשולחן הממשלה השבוע. מול לוח הזמנים הצפוף - עומד האיום של השר יצחק גולדקנופף, מנהיג יהדות התורה, שהבהיר כי סיעתו לא תצביע בעד תקציב המדינה אם חוק הפטור לא יאושר. גורמים אחרים בש"ס וביהדות התורה טוענים כי גולדקנופף לא מייצג את עמדת שאר הסיעות באיום זה.

לצד משברים אלה, הקואליציה צפויה לנהל סדר יום חקיקה שקשור במלחמה, ובין היתר לקדם לאישור סופי הצעות חוק שנועדו לגירוש משפחות מחבלים, לסגירת ארגון אונר"א, ונגד האפשרות של הרשות הפלסטינית לעתור לבג"ץ. על שולחן הכנסת יעלו שוב גם הצעות שמטרתן להחליש את הרשות השופטת, ובניהן שינוי שיטת בחירת נציב התלונות על השופטים, פגיעה בלשכת עורכי הדין ועוד.

שר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת 24 ביולי 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
לצד המשברים הקיימים - המשך הנסיונות להחליש את הרשות השופטת. יריב לוין/פלאש 90, יונתן זינדל
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בוועדת הכלכלה בכנסת

16 בספטמבר 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
אם לא יוגש התקציב - תפוזר הכנסת. בצלאל סמוטריץ'/פלאש 90, יונתן זינדל

באופוזיציה ינסו להיאבק במהלכי הממשלה ולפורר את הקואליציה מבפנים, ובכך להוביל את ישראל לבחירות, צעד שנתניהו ינסה להימנע ממנו לפחות עד סיום המלחמה בעזה ובלבנון. עם זאת, לאחר הצטרפותו של גדעון סער לממשלה והעובדה כי הקואליציה מונה כעת 68 חברי כנסת - תהיה זו משימה לא קלה עבור האופוזיציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully