וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים פוליטיים: עיכובים במגעים להכניס את סער לממשלה, שרה נתניהו מתנגדת למינוי

עודכן לאחרונה: 16.9.2024 / 20:41

לאחר הדיווחים על התקדמות משמעותית במגעים, הצדדים נתקלו בקשיים. במהלך הלילה ערך נתניהו התייעצויות סביב אפשרות של כניסת סער לממשלה. בכיר אמריקני: "לפטר את גלנט בזמן מלחמה - מהלך משוגע". מקורות: נתניהו עסק במשבר הפוליטי במהלך דיון ביטחוני רגיש

ח"כ גפני: "היתה הצעה של ממשלת אחדות - היא ירדה מהפרק"/ערוץ הכנסת

סערת סער: לאחר שמוקדם יותר היום (שני) דווח על התקדמות שנרשמה במגעים על כניסתו של יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער לממשלה, שנחשפו לראשונה בוואלה, לפי גורמים פוליטיים המגעים הללו נתקלו בקשיים, לטענתם בין היתר בשל התנגדותה של רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו למינויו של סער לתפקיד שר הביטחון. לדבריהם, "שרה התנגדה למינוי, הסכימה לו ושוב חזרה בה". בכיר בליכוד מסר כי המגעים לצירופו של סער לממשלה חודשו, אך עם זאת לא צפוי סיכום היום.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וסער נפגשו בשבועיים האחרונים ודנו על האפשרות שסער יכהן בתפקיד שר הביטחון במקומו של יואב גלנט, או בתפקיד בכיר אחר. בינתיים, נתניהו לא החליט סופית אם לפטר את גלנט.

בתגובה לדיווחים הגיבו בלשכת ראש הממשלה: "הפרסומים אינם נכונים". בינתיים, רה''מ נתניהו נועד עם השר יריב לוין בקריה בכדי לסכם על צירוף סער לממשלה. בנוסף, מגעים התנהלו בימים האחרונים בין החרדים לח''כ אלקין, אם כי בימין הממלכתי מסרו כי "בניגוד לפרסומים בתקשורת: לא התנהל כל מו"מ על תוכן חוק הגיוס בין סער או מי מטעמו לבין המפלגות החרדיות או כל גורם אחר.ברמה העניינית, עמדת ח"כ סער היתה ונותרה כי כל חקיקה צריכה להיות מבוססת על צרכי צה"ל ומתואמת עם מערכת הביטחון".

יואב גלנט, גדעון סער, 11 במרץ 2019. יונתן זינדל, פלאש 90
"הכניסה של סער לממשלה תלויה עכשיו רק בפיטורי גלנט"/פלאש 90, יונתן זינדל

כאמור, במהלך הלילה ערך נתניהו התייעצויות סביב אפשרות של כניסת סער לממשלה, ונרשמה התקדמות במגעים בין הצדדים. אלא שהמהלך ייצא לפועל רק אם נתניהו יחליט על פיטוריו של השר גלנט - צעד שממנו נמנע עד כה. גורם פוליטי בכיר אמר לוואלה בהתייחס לדיווחים כי "הכניסה של סער לממשלה תלויה עכשיו רק בפיטורי גלנט. אם הם יקרו, סער בפנים. רה"מ צריך להחליט, הוא קרוב לשם מאוד".

סער אמר הבוקר לאנשים ששוחח עמם על המגעים שהתנהלו עם הליכוד: "עדיין אי אפשר לברך על המוגמר, אבל הפערים מאוד קטנים מבחינתי".

בתוך כך, במהלך דיון ביטחוני רגיש שהתקיים בקריה בהשתתפות נתניהו ושר הביטחון גלנט, עסק נתניהו במשבר הפוליטי, כך לפי מקור שהשתתף בישיבה ומקור שעודכן בנושא. המקורות ציינו כי ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, צחי ברוורמן, יצא ונכנס מהחדר כשהוא מעביר פתקים לנתניהו ובהם עדכונים על המשבר הפוליטי. השרים ישראל כץ ורון דרמר השתתפו גם כן בדיון לצד בכירים במערכת הביטחון.

בכיר בממשל האמריקני התייחס לסערה הפוליטית בישראל ואמר לוואלה: "לפטר שר ביטחון מנוסה כמו גלנט באמצע מלחמה בעזה ואולי לפני מלחמה בלבנון זה יהיה מהלך משוגע".

עוד בוואלה

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו וגדעון סער
11.11.2023. צילום: פלאש 90, עיבוד תמונה
מתנהלים מגעים על כניסתו של סער לממשלה. רה"מ נתניהו יו"ר הימין מהממלכתי/עיבוד תמונה, צילום: פלאש 90

הצדדים ניהלו מגעים על שני תפקידי שר בממשלה, אחד לסער והשני לאלקין בממשלה הנוכחית, ובנוסף דנו גם על חזרת יו"ר הימין הממלכתי לליכוד בבחירות הבאות. זאת, באמצעות לפחות שני שריונים במקומות גבוהים ברשימת המפלגה. אם ייחתם ההסכם, אלקין צפוי לכהן בתפקיד חדש בממשלה. אחת האפשרויות שנדונו: שר הצפון.

ראשי הסיעות החרדיות היו אמורים להיפגש היום עם נתניהו לדון עמו במשבר הגיוס אך הפגישה נדחתה - ככל הנראה בשל המגעים עם סער על כניסה לממשלה. החרדים דנו בימים האחרונים עם סער וסביבתו על חוק גיוס מוסכם במידה ויו"ר הימין הממלכתי יתמנה לתפקיד שר הביטחון לאחר פיטורי גלנט.

משה גפני, יצחק גולדקנופף. Arie Leib Abrams, פלאש 90
"היתה הצעה להקמת ממשלת אחדות אבל היא ירדה מהפרק". ח"כ גפני והשר גולדקנופף/פלאש 90, Arie Leib Abrams

מוקדם יותר היום, חשף יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) במהלך דיון בוועדה כי "הייתה הצעה להקמת ממשלת אחדות אבל היא ירדה מהפרק". בסביבתו של חבר הכנסת גפני טענו כי התכוון לממשלה בהרכב של חברי הכנסת גנץ, ליברמן וסער. זאת, למרות שגנץ הבהיר בשבוע שעבר כי על ישראל ללכת לבחירות והוא "לא מבין על איזו אחדות מדברים איתו", כלשונו.

מדובר בהצהרה דרמטית למדי על רקע הדיווחים על יוזמות שונות שמטרתן להקים ממשלת אחדות, במטרה לזרז את השבת החטופים המוחזקים בידי חמאס ברצועת עזה ובהפניית מרכז הכובד להרחבת הלחימה בצפון.

אמירה זו של גפני מצטרפת למהלך שניסה לקדם יו"ר ש"ס אריה דרעי, שבמסגרתו תוקם ממשלת אחדות רחבה שמטרתה תהיה להוביל עסקת חטופים - וזו תגמד את כוחם של בן גביר וסמוטריץ' בתוך הממשלה הנוכחית. נתניהו הסתייג מכך, חלק מהשותפים הפוטנציאליים לא ראו היתכנות לצעד - והמהלך בינתיים לא יצא אל הפועל. בסביבתו של גפני טוענים כי בדבריו התכוון ליוזמה זו.

בני גנץ. 9 בספטמבר 2024. איציק בלניצקי, אתר רשמי
רה"מ עסוק בקומבינות פוליטיות בזויות ובהחלפת שר ביטחון. יו"ר המחנה הממלכתי גנץ/אתר רשמי, איציק בלניצקי

רק לפני כשבוע רמז נשיא המדינה יצחק הרצוג במפגש עם משפחות חטופים סביב עסקת החטופים על הצורך בהקמת ממשלת אחדות בעת הזו. "זהו רגע מכריע, אנחנו צרכים להיות מאוחדים בכל הכוח".

מי שעוד הצהיר לאחרונה על תמיכתו ברעיון של ממשלת האחדות הוא שר התרבות והספורט מיקי זוהר. בראיון ל-103FM אמר השר כי לגישתו, "ממשלת אחדות יכולה להציל את העם הזה מפילוג ולהסיג את הקרע העצום שנוצר".

בכיר בקואליציה: "נתניהו טרם החליט האם לפטר את גלנט מתפקידו. אם המהלך ייצא לפועל הוא צפוי לפתור חלק מהמשבר הפוליטי בסוגיית הגיוס והחרדים". .

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, הגיב לפרסומים ותקף את ראש הממשלה נתניהו: "ניתוק - קווים לדמותו: במקום שראש ממשלת ישראל יהיה עסוק בניצחון על החמאס, בהחזרת החטופים, במלחמה בחיזבאללה ובהחזרת תושבי הצפון לבתיהם בביטחון - הוא עסוק בקומבינות פוליטיות בזויות ובהחלפת שר ביטחון לפני מערכה עצימה בצפון. הדבר מעיד על שיקול דעת לקוי וסדרי עדיפויות מעוותים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully