וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו וביידן ישוחחו היום לגבי תקיפה ישראלית באיראן

עודכן לאחרונה: 9.10.2024 / 5:42

רה"מ והנשיא ידברו בטלפון לראשונה זה חודשיים, במהלכם היחסים עם ארה"ב נהפכו מתוחים במיוחד. בעוד שישראל שוקלת פעולת תגמול חסרת תקדים, בבית הלבן מקווים למתן את התגובה הישראלית. מקור: נתניהו ביטל את נסיעת גלנט כשכבר קבע לשוחח עם ביידן

הצהרת בנימין נתניהו לאור המתקפה האירנית/דוברות ראש הממשלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לקיים היום (רביעי) אחר הצהריים שיחת טלפון מכרעת עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בנוגע לפעולת התגמול שישראל מתכננת נגד איראן, כך אמרו שלושה בכירים אמריקנים.

נתניהו, חמינאי, ביידן. תומר אפלבאום, רויטרס, אתר רשמי
נתניהו, חמינאי, ביידן/אתר רשמי, תומר אפלבאום, רויטרס

למה זה חשוב

חבילת סלולר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי. Majid Saeedi, GettyImages
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי/GettyImages, Majid Saeedi

מאחורי הקלעים

  • אמש נועד נתניהו במשך למעלה מחמש שעות עם קבוצת שרים בכירים ועם בכירי צה"ל וקהילת המודיעין כדי לנסות להגיע להחלטה לגבי היקף ותזמון התגובה הישראלית נגד איראן, כך לפי שני בכירים ישראלים.
  • הבכירים הישראלים אמרו כי התגובה הישראלית צפויה להיות משמעותית, וככל הנראה תכלול שילוב של תקיפות אוויריות על מטרות צבאיות באיראן והתקפות חשאיות כמו זו בה חוסל מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בטהרן.
  • גורם בלשכת ראש הממשלה אמר כי ברגע שתתקבל החלטה, נתניהו ירצה לתדרך את ביידן.
נתניהו : חיסלנו את היורש של נסראללה ואת היורש של היורש של נסראללה, 8 לאוקטובר 2024. רועי אברהם, צילום מסך
נתניהו : חיסלנו את היורש של נסראללה ואת היורש של היורש של נסראללה, 8 לאוקטובר 2024/צילום מסך, רועי אברהם

הצד השני

"אנחנו רוצים להשתמש בשיחה כדי לנסות ולעצב את מגבלות התגובה הישראלית", אמר בכיר אמריקני.
הבכיר האמריקני אמר כי ארצות הברית רוצה לוודא שישראל תוקפת מטרות באיראן שיהיו משמעותיות מספיק, אך מבלי שהתקיפה תהיה בלתי-מידתית.

שר הביטחון גלנט ליועץ לביטחון לאומי של ארה״ב סאליבן: ״מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית ברפיח עבור פירוק החמאס והשבת החטופים״. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון, משרד הביטחון
שר הביטחון גלנט ליועץ לביטחון לאומי של ארה״ב סאליבן: ״מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית ברפיח עבור פירוק החמאס והשבת החטופים״/משרד הביטחון, צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

תמונת המצב

  • היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, אמר ביום שישי לשר לעניינים אסטרטגיים, רון דרמר, כי ארצות הברית מצפה ל"בהירות ושקיפות" מישראל לגבי תוכניותיה לתקיפה באיראן מכיוון שיש להן השלכות על הכוחות הצבאיים והאינטרסים האמריקנים באזור.
  • שר הביטחון יואב גלנט התכוון לנסוע לוושינגטון אמש כדי לדון בנושא עם סאליבן ועם שר ההגנה האמריקני אוסטין, אך הנסיעה בוטלה ברגע האחרון על ידי נתניהו.
  • נתניהו אמר לגלנט שנסיעתו לא תאושר עד שהוא עצמו יקיים שיחת טלפון עם הנשיא ביידן והקבינט הביטחוני הישראלי יאשר את תוכניות התקיפה.
  • אלא שלפי מקור שמעורה בפרטים, השיחה בין ביידן לבין נתניהו נקבעה כבר לפני העימות בין נתניהו לגלנט. כאשר נתניהו הודיע לגלנט כי הוא מבטל את נסיעתו, הוא כבר ידע שישוחח עם ביידן למחרת.
שר הביטחון גלנט בסיכום תרגיל המדמה לחימה קרקעית בשטח לבנון .23 בספטמבר 2024. אריאל חרמוני , משרד הביטחון, צילום מסך
שר הביטחון גלנט בסיכום תרגיל המדמה לחימה קרקעית בשטח לבנון .23 בספטמבר 2024/צילום מסך, אריאל חרמוני , משרד הביטחון

התמונה הגדולה

  • השיחה הצפויה של ביידן ונתניהו תגיע שבוע לאחר שאיראן שיגרה כ-180 טילים בליסטיים לעבר ישראל.
  • רבים מהטילים יורטו, אך בשני בסיסי חיל אוויר נגרם נזק מסוים למבנים. כמה טילים נחתו ליד מטה המוסד ליד תל אביב אך לא גרמו נזק.
  • איראן ביצעה את התקיפה בתגובה לשורה של התנקשויות ישראליות בבכירי חמאס, חיזבאשללה ובכירים איראנים. טהראן אמרה שתגובתה תסתיים, אלא אם ישראל תתקוף את איראן. ישראל, מצדה, התחייבה להגיב.
  • גורמים אמריקאים וישראלים כאחד מאמינים שחילופי המהלומות יימשכו, כאשר איראן תגיב למתקפה של ישראל, וארה"ב וישראל יצטרכו לעבוד יחד כדי להדוף אתץ המתקפה האיראנית הנוספת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully