וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנקמה עשויה להגיע מכאן: זהו "המוסד" של חיזבאללה

עודכן לאחרונה: 28.9.2024 / 17:26

טלאל חמיה גדל לצידו של עימאד מורנייה ותחת פיקודו הוציאה יחידה 910 פיגועים ברחבי העולם בהם פיצוץ אוטובוס התיירים בבורגס שבו נרצחו 5 ישראלים. אחרי החיסולים האחרונים בהם של המנהיג נסראללה, חמיה, שעל ראשו פרס של 7 מיליון דולר, יהיה אחראי לנקמת הארגון

צה״ל תקף את מערך טילי חוף-הים של חיזבאללה שאיימו על נתיבי השיט והסחר הבין-לאומיים והנכסים האסטרטגיים של מדינת ישראל והאזור/דובר צה"ל

רובע הדאחייה בביירות, מעוז חיזבאללה, כבר מזמן לא מקום בטוח. גם לא הסמטאות הצפופות שמאובטחות במחסומים ותצפיתנים חמושים על הגגות וברחובות. אמש ביום שישי שעבר הטיל חיל האוויר כמה פצצות לעבר מרחב תת-קרקעי מתחת לבניינים רבי קומות שבו הסתתר ראש המערך המבצעים של הארגון השיעי איברהים עקיל (62) כשלצידו בכירי כוח רדואן.

מותם טרף מחדש את הקלפים בצמרת הארגון סביב השאלה מי יתקדם בסולם הדרגות והתפקידים כשהמוסד, אמ"ן ושב"כ פועלים מסביב לשעון לגלגל סיכולים ממוקדים וצה"ל מנופף בחרב באוויר. אחרי שחולצו עשרות הגופות מההריסות, תשומת הלב הלבנונית ובקהילת המודיעין הישראלית, התמקדה בכמה בכירים בחיזבאללה שיכולים לרשת את תפקידו ולהתקרב עוד צעד למעגל הקרוב של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה שחוסל אף הוא.

בולט במיוחד הוא טלאל חמיה בן ה-66, מפקד יחידת 910 המתמחה בגיוס סוכנים ובביצוע מבצעי חוץ כולל פיגועי טרור. לכן, במהלך השנים צברה היחידה שלל כינויים ביניהם: "יחידת הצללים" ו"היחידה השחורה". חמיה, שנמנה גם על מקימי חיזבאללה, סחב גם הוא כמה שמות בדויים באמצעותם נע בעולם לביצוע פיגועים ביניהם גם עיסמאת מזראני או בפי חבריו "אבו ג'עפר".

טלאל חמיה, מפקד יחידה 910. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
טלאל חמיה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

עכשיו, כשהוא מהבכירים שנותר בצמרת הצבאית של הארגון, הוא הופך למטרה חמה לסיכול ממוקד. את דרכו בארגון הוא החל בשנות השמונים עוד כשהיה עובד בשדה התעופה בלבנון וגויס על ידי התשתית הראשונה שהקימה את ארגון חיזבאללה. מהר מאוד הוא צד את עיניו של עימאד מורנייה והפך להיות עוזרו האישי ומאז נסק בארגון השיעי. בימים אלו מעריכים בישראל כי פועלו של חמיה נע בין הרצון לשרוד את המצוד שמנהלים אחריו בקהילת המודיעין הישראלית, המאמץ להתקרב אל נסראללה חרף מאמצי הסיכולים של בכירים ממנו, לבין המאמץ המבצעי להכין תשתיות לפיגועים נגד ישראל.

פועלה של "יחידת 910" בפיקודו של חמיה נחשף בין היתר בזכות מאמץ מודיעיני חובק עולם. בעיקר בזכות פעילות מוגברת של ארגוני המודיעין במזרח התיכון כולל סעודיה ומדינות אחרות שפועלות לצמצום ההשפעה האיראנית במרחב. מסמך שחשף מכון עלמא לחקר אתגרי הביטחון בצפון כולל שורה ארוכה של פעילות ומעורבות של הבסיס להקמת היחידה בסדרה ארוכה של פיגועים קטלניים מחוץ ללבנון הבולט והראשון בשנת 1983 נגד שגרירות ארה"ב בכווית ומפקדת הנחתים האמריקנים ומפקדת כוחות צרפתיים.

עוד זכורות הפעולות לחטיפת מטוסים בין השנים 1988-1984, מכונית תופת שהתפוצצה בשגרירות ישראל בארגנטינה בשנת 1992 ושנתיים לאחר מכן שוב פיגוע בבואנוס איירס בבניין האגודה היהודית. באותה שנה הוצא לפועל פיגוע התאבדות במטוס פנמי, בשנת 2009 נחשפה רשת של עשרות פעילי חיזבאללה שהתכוונו לבצע שורה של פיגועים במצרים. בנוסף, בשנים 2011-2007 התרחשו ניסיונות פיגוע שסוכלו באזרבייג'ן, טורקיה ותאילנד, אך בשנת 2012 יצא אל הפועל פיגוע קטלני לאחר פיצוץ אוטובוס תיירים בבורגס שבבולגריה, פיגוע שבו נרצחו חמישה ישראלים ואזרח מקומי.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
זירת הפיגוע בשדה התעופה בורגס, בולגריה. 18 ביולי 2012. רויטרס
5 ישראלים נרצחו. זירת הפיגוע בבורגס בשנת 2012/רויטרס

תהליך הגיוס וההכשרה

טל בארי, ראש מחלקת המחקר של מכון עלמא שניהל את המחקר על "יחידת 910", סיפר בפתח דבריו כי רבות הסיבות לכך שטלאל חמיה הופך ליעד מתועדף לסיכול ממוקד. "מבחינה גיאוגרפית, אנשי יחידת 910 פרוסים בכל העולם מחוץ ללבנון. רבים מהם הם שיעים או בעלי זיקה ללבנון בצורה כזו או אחרת", הסביר בארי. "הם עוברים אימונים והכשרות ברמה הגבוהה ביותר ולתקופה ממושכת. רובם בעלי דרכונים זרים המסייעים להם לנוע בחופשיות ברחבי העולם מבלי לעורר חשד והם מבצעים מגוון משימות - מלוגיסטיקה, איסוף מודיעין ומבצעים לצורכי הארגון".

היחידה, שכפופה לראש המערך המבצעי של חיזבאללה הכפוף ישירות לנסראללה וכעת לא ברור מי יוביל את המהלכים, מסונכרנת היטב עם כוח קודס האיראני ומדיניות המשטר האיראני והוכיחה פעילות בדרום אמריקה, אפריקה ואסיה. בשני העשורים האחרונים פועלים אנשי היחידה גם בארה"ב. לפי פרסומים זרים, התכוונו אנשי היחידה לבצע התקפות על מבנים בארה"ב השייכים לצבא וממשל כולל פגיעה בשדה התעופה ג'ון. פ. קנדי בניו יורק.

לפי טל בארי, שיטות הפעולה של יחידת 910 תואמות שיטות של ארגוני ביון ברחבי העולם ומתנהלות תחת מידור מהגבוהים שיש ולכן טלאל חמיה, במשך שנים, מקפיד מאוד על הליכה בצללים ורחוק מעיני הזרקורים גם בתוך הארגון השיעי. חקירות פעילים על ידי גורמים זרים הוכיחו כי היחידה יודעת לבנות תיק מפורט על יעדים, מבנים, תשתיות ואישים, לקראת מבצע. בעשורים האחרונים, היחידה לא מהססת לגייס כוחות מקומיים במדינות שונות בעלי זיקה לאיסלאם ומתוך ארגוני פשיעה כדי לקצר את תהליך הגיוס וההכשרה. אך עיקר הגיוס מתבצע בקרב משפחות פעילי הארגון, חברים שיעים וקרובי משפחה בחו"ל. חלק מהליך הגיוס מתחיל במסווה של פעילות צדקה ושיתוף פעולה הדוק מאוד עם כוח קודס האיראני הכולל החלפת מודיעין, השכרת דירות בחו"ל, קניית נכסים וחברות קש.

עימאד מורנייה. Wikimedia Commons, אתר רשמי
חמיה גדל לצידו. עימאד מורנייה/אתר רשמי, Wikimedia Commons

בארי, שניתח את מחקרו של ד"ר מת'יו לויט, מומחה ללוחמת טרור ומנהל תוכנית ריינהרד במכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון, מדגיש כי היחידה הסודית מפעילה תאים רדומים בישראל ובארה"ב. עוד העלה כי היחידה קיבלה את שמה 910 אחרי הסיכול הממוקד של מורנייה בשנת 2008 בסוריה על רקע הצורך לנקום את מותו ומאז היא הייתה מדווחת ישירות על פעילות לנסראללה בשל רגישות המבצעים.

האמריקנים החלו לפזר רשתות כדי לחשוף את הפעילות של יחידת 910 בארה"ב והחלו לעצור פעילים, שבחקירתם חשפו את דרכי הפעולה, שיטות המידור, תשתיות פיגועים נגד יעדים אמריקניים וישראליים, כולל אופי החדירה לארה"ב והקמת מעבדת נפץ.

בשנת 2012 הכריז משרד המשפטים על מפקד יחידה 910 טלאל חמיה כמבוקש והציע על ראשו 7 מיליון דולר. לפי המודעה, חמיה אחראי על תכנון, תיאום וביצוע של פיגועי טרור מחוץ ללבנון ומיקוד באזרחים אמריקנים וישראלים ויהודים ברחבי העולם. מתוקף תפקידו הגדירו אותו האמריקנים כטרוריסט עולמי שנע בזהויות בדויות, שמשנה יעדי תקיפה בהתאם לשיקולים של חיזבאללה ואיראן. ברבות השנים השתנו המטרות של חיזבאללה ואיראן והיעד המרכזי היה להרתיע את ישראל מלתקוף את פרויקט הגרעין האיראני המפוזר באיראן על פני מספר גדול של מתקנים החפורים תחת הקרקע.

פעילי חיזבאללה. רויטרס
פעילי חיזבאללה/רויטרס

המכה הכואבת בשנת 2014

בשנת 2012 נחשפה הפעילות החשאית של יחידת 910, שכללה העברת חומרים כימיים לייצור מטעני חבלה כמו גם הצמדת מטענים לרכבי שגרירים ישראלים ביניהם בהודו וגיאורגיה, ניסיון כושל לפגוע בקונסול הישראלי בטורקיה וארבע שנים קודם לכן, סוכל ניסיון לפגוע בשגרירות בבאקו באזרבייג'ן. אז מנתה החולייה של יחידת 910 את עלי כרכי, מי שלימים הפך למפקד החזית הדרומית של חיזבאללה והצליח לחמוק מסיכול ממוקד של המודיעין הישראלי בשבוע האחרון בביירות.

יחד איתו באותה השנה נעצר נג'ם אלדין מומחה החבלה. יחד הם עברו אימונים באיראן כולל מתן דרכונים איראניים ומתורגמן לשפה המקומית. ברכבם אותרו אקדחים, משתיקי קול, חומרי חבלה, מצלמות ומשקפות. הם הועמדו למשפט, נמצאו אשמים, נגזרו עליהם 15 שנות מאסר אך בצורה מסתורית שוחררו מהכלא ומצאו את דרכם חזרה ללבנון. בשנת 2012 עוד ניסה ג'ו ברנן, יועצו של הנשיא ברק אובמה, בנאום בכנס בדבלין, לשכנע את האירופים כי חיזבאללה הוא ארגון טרור ויש להטיל עליו סנקציות.

בשנת 2014 ספגה היחידה מכה כואבת. כלי התקשורת בלבנון פרסמו כי ארגון חיזבאללה עצר והעמיד לדין כמה פעילים בכירים ביחידת 910 ששירתו כסוכנים של ישראל. הנאשם המרכזי לפי הפרסומים היה מוחמד שווארבה, שבעברו היה אחד מהמאבטחים הבכירים של נסראללה והכיר את הסודות הכמוסים סביבו. לפי הערכות בלבנון, שווארבה העביר מידע, שבאמצעותו הצליחו במערכת הביטחון בסיוע ארגוני ביטחון זרים לסכל פיגועים בקפריסין, תאילנד, טורקיה ואפילו בפרו. בהתאם למאמר שפרסמו יורם שוויצר ובנדטה ברטי במכון למחקרי ביטחון לאומי, החומר המודיעיני המפליל שהעביר שווארבה גם סייע לאמריקנים להכריז על חיזבאללה כארגון טרור.

חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה. צילום: Shutterstock, עיבוד תמונה
חסן נסראללה/עיבוד תמונה, צילום: Shutterstock

אך בזאת לא תמו מעלליו של חמיה ובשל כישוריו וקשריו הוקמה לצורכיה של יחידת 910 גם יחידת קשרי החוץ בחיזבאללה, שפועלת בכפיפות למועצה המבצעת של חיזבאללה. "היחידה הזו משמשת כמעין 'משרד החוץ של חיזבאללה' ופועלת מול גופים ממשלתיים, מפלגות וכדומה", הסביר טל בארי. "כמו כן, תפקיד מרכזי נוסף שלה הוא לסייע לאנשי חיזבאללה, כולל אנשי מנגנוני הטרור 910 ודומיו, בעת שהייתם בחו"ל. הסיוע לטרור כולל גיוס והפעלת משת"פים, תמיכה לוגיסטית לאנשי 910 על שלל גווניה ואף אבטחת הפעילויות. יחידת קשרי החוץ פועלת לייצר תשתית אזרחית, שתאפשר את פעילות הטרור של יחידה 910".

אחד השמות המעניינים בצללים הוא עלי דעמוש, סגן ראש המועצה המבצעת בחיזבאללה, שעומד בראש היחידה לקשרי חוץ. עם זאת, לפי הערכות בישראל מפקד עליה ח'ליל רזק שמשמש כמפקדה בפועל והוא מתמחה בפעילות באמריקה הלטינית, שם פועל חיזבאללה בכמה היבטים: עסקים וגיוס סוכנים. מלבד אמריקה הלטינית, פועלת היחידה לקשרי חוץ באפריקה בכלל ובחוף השנהב וניגריה בפרט, באסיה ובאירופה.

בכיר לשעבר במודיעין האמריקני שהכיר את פעילות חיזבאללה היטב במזרח התיכון, סיפר לאחרונה לוואלה על התנהלות צמרת חיזבאללה כי היא משלבת בפעילות המבצעית הסודית קנאות דתית קיצונית ולכן בין היתר הייתה ונותרה קשה לפיצוח מודיעיני ולפיכך בכירי חיזבאללה, כמו מפקד כוח קודס שחוסל קאסם סולימאני ששימש השראה לכולם, מוגדרים כמבוקשים והם בהתאם ניהלו אורח חיים של מבוקשים גם בביירות. אותו בכיר לשעבר העריך שכמו שסולימאני עשה טעויות גם הם יכולים לעשות טעויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully