וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: למרות שלקח אחריות, הרמטכ"ל מתכנן לא לפרוש מתפקידו

עודכן לאחרונה: 4.9.2024 / 10:54

הערכה בצמרת צה"ל: הלוי מתכנן לסיים כהונה מלאה בת 3 שנים בתפקיד, ולמנות בעצמו את סגן הרמטכ"ל הבא. קצינים בכירים מעריכים כי הלוי עשוי לדחוק באלופים ותיקים לפרוש מצה"ל, ובכך מעצב את המטכ"ל הבא בדמותו. בסביבתו אומרים: "הוא מבין את האחריות ויפעל ברגע המתאים"

קויק: הרמטכ"ל - לא נעצור במלחמה מול חזבאללה/דובר צה"ל

הרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי, שקיבל אחריות על הכישלון הצורב וההיסטורי ב-7 באוקטובר אך טרם הציג את תחקירי המטכ"ל לציבור, משנה את המטכ"ל, מעצב אותו ומתקרב לרגע שבו יכריע על מחליפו בדמותו, חרף הביקורת במערכת הביטחון ובציבור. ייתכן כי כוונה זו של הלוי נובעת ככל הנראה מחשש שלפיו זמנו של שר הביטחון יואב גלנט בתפקיד קצר, לנוכח המתיחות בינו לבין ראש הממשלה נתניהו.

עוד מעט יחלפו 11 חודשים מאז פרצה המלחמה, והרמטכ"ל לא סיכם את תחקירי המלחמה ולא קבע לוחות זמנים להציג אותם לציבור - סוגייה שמעוררת ביקורת בצמרת הצבא ובציבור. בכלל הזירות בצפון, בדרום, וביהודה ושומרון מתנהלת לחימה, כולל מתיחות ביטחונית בזירות רחוקות, כאשר רק הלילה יורט כטב"ם בגבול ירדן.

המטה הכללי של צה"ל תוסס בלשון המעטה, ומתמלא בביקורת על תפקודו והחלטות שנויות במחלוקת שהוא מקבל בנושא איושים, קצב לחימה ועוד. סוגיות אלו ונוספות לא מפריעות לו לעצב את המטה הכללי בדמותו, ולהכריע, כמו שזה נראה כרגע, על דמות מחליפו. הסבר: כהונת רמטכ"ל היא שלוש שנים. לרוב מתוך הערכה מאריכים לארבע שנים. במהלך כהונת הרמטכ"ל מתמנים לו שני סגנים, כשלרוב הסגן השני מתמנה להיות רמטכ"ל.

הרמטכ"ל הרצי הלוי. צילום: ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
יסיים כהונה מלאה? הרמטכ"ל הרצי הלוי/עיבוד תמונה, צילום: ראובן קסטרו

עד כה מינה הרמטכ"ל את ראש אמ"ן האלוף שלומי בינדר, שהיה ראש חטיבת המבצעים באגף המבצעים ב-7 באוקטובר, חרף הביקורת בצבא ומחוצה לו; את מפקד פיקוד המרכז האלוף אבי בלוט; ראש אגף התקשוב האלוף אביעד דגן; תא"ל דדו כליפא לראש אכ"א במקומו של ראש אכ"א יניב עשור שעתידו לא ברור; תא"ל דן גולדפוס למפקד התמרון בזרוע היבשה; ואת האלוף אביעד דגן לראש אגף התקשוב.

בנוסף, בקרוב יכריע הלוי על זהות מפקד זרוע היבשה (מז"י) לאחר שאתמול פורסם לראשונה בוואלה כי מפקד מז"י הנוכחי האלוף תמיד ידעי ביקש לפרוש מתפקידו. השיבוץ למז"י יהווה מוקש עבור הרמטכ"ל, כי אז יהיה חייב למנות אלוף ותיק, שעשה לפחות תפקיד אלוף אחד, שכן הוא אמור לפקד על שלושה אלופים מכהנים: ראש אט"ל האלוף מישל ינקו מפקד האימונים וההכשרות, האלוף דוד זיני ומפקד מערך התמרון. בשלב זה עולה שמו של תא"ל נדב לוטן, שריונר, אך יהיה זה לתפקיד הראשון שלו במטכ"ל, והוא לא יהיה בעל השפעה מול אלופי הפיקודים המרחביים ואחרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
האלוף תמיר ידעי, מפקד זרוע היבשה בצה״ל. דובר צה"ל
ביקש לפרוש מתפקידו. מפקד מז״י האלוף תמיד ידעי/דובר צה"ל

מינוי למפקד זרוע היבשה יביא לעיסוק במינויים נוספים במטכ"ל, ביניהם סגן הרמטכ"ל. בשלב הזה יש מספר תרחישים, כשאחד מהם הוא שרא"ל הלוי יפרוש בחודשיים הקרובים וישאיר את ההחלטה לבאים אחריו. אם לתפקיד הרמטכ"ל הבא ייבחר האלוף במיל' איל זמיר, יש לאלוף תמיר ידעי ואלוף יהודה פוקס ואלופים במילואים סיכוי להיבחר לסגן הרמטכ"ל, אם יהיה זה האלוף אמיר ברעם שיבחר לרמטכ"ל הבא, הסיכוי של האלוף ידעי פוחת ואז לאלוף גורדין יש סיכוי גבוה יותר.

הרמטכ״ל בגבול לבנון עם מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין. דובר צה"ל
הרמטכ"ל הלוי לצד מפקד פיקוד הצפון האלוף אורי גורדין/דובר צה"ל

אך גורמים בצמרת צה"ל מעריכים כי לרא"ל הלוי אין כל כוונה לפרוש בטרם עת אלא אם כן יכפה עליו הדרג המדיני, ואז ימנה את מפקד פיקוד הצפון האלוף אורי גורדין שידוע כמקורב אליו מאוד לסגן הרמטכ"ל, ובכך יכתיר אותו הרבה לפני הזמן לרמטכ"ל הבא. כמו כן, לפי מקורות צבאיים, הוא עשוי למנות את האלוף רפי מילוא למפקד פיקוד צפון, אלא אם כן יתרחש אירוע חריג ברגע האחרון, ואת האלוף נמרוד אלוני למפקד פיקוד העורף.

הערכה נוספת בצמרת צה"ל היא כי הרמטכ"ל עשוי בקרוב לדחוק באלופים ותיקים לפרוש מצה"ל.

בסביבת הרמטכ"ל אומרים כי הרמטכ"ל לקח אחריות מלאה מהרגע הראשון, כי הוא מבין היטב את כובד האחריות המוטלת על כתפיו וכי יפעל בהתאם ברגע המתאים. הרמטכ"ל, כך אומרים בסביבתו, מוביל את צה"ל במהלך מלחמה, במציאות ביטחונית רגישה ונפיצה במספר זירות, וברור כי נדרשת זהירות מרבית בניהול המערכה. לפי סביבת הרמטכ"ל, הוא פועל מסביב לשעון כשלנגד עיניו ביטחון המדינה בלבד, והוא העומד מאחורי כל החלטות ניהול המלחמה לרבות התמרון המשמעותי בעזה, בצפון הרצועה וברפיח, חיסולי בכירים ועוד. המינויים הנעשים בצה"ל תחת פיקודו, נאמר בסביבתו, נדרשים לשם המשך תפקוד צה"ל והלחימה, והם מתבצעים באופן ענייני ומקצועי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully