וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ביטל ישיבה של ועדת שרים לענייני העורף - בשל מחלוקת נגררת על האחריות לטיפול במפונים

עודכן לאחרונה: 1.9.2024 / 14:23

הוועדה בראשות גלנט היתה אמורה לדון בהיערכות להסלמה, אך בלשכת רה"מ ביטלו אותה בשל היעדר הסכמות בין משרדי הביטחון והפנים. כבר לפני חודשיים התריע מבקר המדינה בפני נתניהו שנדרשת התערבות דחופה שלו: "ישראל לא ערוכה כנדרש לפינוי אוכלוסייה בצפון" | פרסום ראשון

מפוני הצפון פותחים את שנת הלימודים תשפ"ה/יואב איתיאל, אלי אשכנזי

פרסום ראשון: ברקע החשש וההיערכות להתרחבות המערכה למלחמה בצפון, ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לבטל ישיבה של ועדת השרים לענייני מוכנות העורף בשעת חירום שהיתה אמורה להתקיים היום (ראשון), ולדון בסוגיות משמעותיות ודחופות הנוגעות לתפקוד העורף במקרה של הסלמה.

על סדר היום של הוועדה היו מונחות הצעות דחופות על תוכניות לפינוי וקליטת אוכלוסייה ולסגירת פערים בתחום החשמל, הבריאות והתקשורת - אך בשל מחלוקת פנים-ממשלתית מתמשכת בנוגע לאחריות לטיפול בעורף - מזכירות הממשלה הודיעה על ביטול הישיבה. מבקר המדינה מתניהו אנגלמן התריע בפני ראש הממשלה כבר לפני חודשיים שבשל המחלוקות, "ישראל לא ערוכה כנדרש לפינוי אוכלוסייה במקרה של מלחמה בצפון".

נזקים בעכו לאחר ירי חיזבאללה , 25 באוגוסט 2024. רויטרס
נזקים בבית בעכו אחרי מטח שירה חיזבאללה לעיר/רויטרס

ועדת השרים לענייני מוכנות העורף, שבראשה עומד שר הביטחון יואב גלנט, לא התכנסה למעלה משנה, וזה היה אמור להיות הדיון הראשון שלה מאז החלה המלחמה. בישיבה היו אמורות לעלות שלוש הצעות: תוכנית היערכות לקליטת אוכלוסייה שמתפנה עצמאית במצב של איום ביטחוני וקונקרטי במקרה של התרחבות המערכה בצפון, ותוכנית נוספת לשיפור מוכנות העורף וסגירת פערים דחופים שהתגלו בתרגילים ומשחקי מלחמה שבוצעו בחודשים האחרונים בתחום החשמל, הבריאות והתקשורת.

הצעה נוספת שהיתה אמורה לעלות לדיון והצבעה נוגעת לחיזוק מבנים והתחדשות עירונית במקרה של רעידת אדמה הרסנית, שמתמקדת בעשר רשויות שנמצאות בסיכון מוגבר. החלטה זו מתעכבת גם היא כבר כמעט שנה, לנוכח התנגדות של משרד האוצר למנגנון התקצוב שמציעים במשרד הביטחון.

עוד בוואלה

המהפכה של וואלה Fiber שתחסוך לכם בעלויות הטלוויזיה והאינטרנט

לכתבה המלאה
בנימין נתניהו ויואב גלנט במסיבת עיתונאים, 11 ביולי 2024. רויטרס
הוועדה בראשות שר הביטחון לא תתכנס. גלנט ונתניהו/רויטרס

מאחורי ביטול הישיבה עומדת מחלוקת מתמשכת בין שר הביטחון יואב גלנט ושר הפנים משה ארבל לגבי האחריות לאוכלוסייה שמתפנה באופן עצמאי, שנגררת עוד מתחילת המלחמה. במשרד הביטחון אומרים שמשרד הפנים, שכולל רשות בשם פס"ח (פינוי, סעד וחללים), הוא שאמור להיות אחראי לניהול האירוע של קליטת מפונים אזרחים, ואילו במשרד הפנים סבורים שאחריותם מוגבלת רק במקרה של פינוי לבתי ספר, ולא לטיפול במפונים שפונו לבתי מלון או שהתפנו עצמאית לכל מקום אחר. במשרד הפנים טוענים שהם כפופים רק להחלטת ממשלה בשם "מלון אורחים", שתקפה רק למפונים בהוראת צה"ל, ומתנגדים לתוכנית החדשה שגובשה במשרד הביטחון בשם "מחסה בטוח", שכוללת מענה גם למפונים שהתפנו עצמאית.

מבקר המדינה, כאמור, התריע כבר ביוני במכתב לראש הממשלה שהמחלוקת פוגעת בהיערכות העורף במקרה של מלחמה בצפון. המבקר הפציר בפני נתניהו שנדרשת הכרעה שלו במחלוקת, כדי להביא לפתרון מיידי של הסוגייה. "המציאות הבלתי פתורה המתוארת במכתב זה, המתקיימת כתשעה חודשים לאחר פרוץ המלחמה בתקופה בה עשרות רבות של אלפי תושבים משני חבלי הארץ שוהים מחוץ לביתם, וכשבפתח עומדת אפשרות למערכה כוללת בצפון שייתכן ותחייב פינוי נוסף - היא בלתי מתקבלת על הדעת", כתב המבקר לנתניהו. "בעת הזו אין מקום למצב של היעדר הסכמות אשר נמשך זמן כה רב, ונדרשת פעולה ממשלתית אחודה וסדורה לשם טיוב הטיפול באוכלוסיית המפונים מבתיהם".

מבקר המדינה בק"ש: גורמי הממשלה לא מטפלים בצרכים של התושבים/משרד מבקר המדינה

גלנט התכוון לאשר בישיבת ועדת השרים לענייני מוכנות העורף את תוכנית "מחסה בטוח", על אף התנגדות משרד הפנים, אך לפי גורמים בממשלה, לנוכח היעדר ההסכמות - בלשכת נתניהו החליטו לבטל את הישיבה. ראש המטה של גלנט, שחר כץ, שיגר בסוף השבוע מכתב למזכיר הממשלה יוסי פוקס, בו קבל על ביטול הישיבה וכתב כי "שר הביטחון רואה בחומרה רבה את ביטול ישיבת הוועדה הפוגע במוכנות מדינת ישראל להתמודדות עם מצבי חירום".

ממזכירות הממשלה נמסר בתגובה: "הנושאים שעמדו על סדר יומה של הוועדה מחייבים הסכמות בין שלושה משרדי ממשלה: משרד הביטחון, האוצר והפנים. עד למועד זה טרם גובשו הצעות החלטה מוסכמות. הוועדה תכונס עם סיום גיבוש המחליטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully