וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקיפה הצליחה, הצפון מת: תוכנית שני השלבים שתגרום לחיזבאללה נזק אמיתי

אל"מ (מיל') פרופ' גבי סיבוני

עודכן לאחרונה: 25.8.2024 / 14:50

הסיכול הראשוני של כוונות חיזבאללה הוא חשוב וראוי, אבל לא מספיק. אם ישראל מבקשת לשנות את המצב בצפון מיסודו, יהיה עליה להרחיב את המאמצים באמצעות תוכנית שממנה נמנעה עד כה. העולם יגנה? זה עדיף מלהמשיך להפקיר תושבים לירי ישיר

בווידאו:נפילת כטב"ם, כביש 98, 25 באוגוסט 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

הפרסומים מהיום אומרים כי מידע מודיעיני שהיה לצה"ל, הראה שחיזבאללה מתכנן לשגר עשרות טילים ארוכי טווח לעבר שדה התעופה בן גוריון, בסביבות השעה 05:00 בבוקר. בתגובה למידע הזה, יצא צה"ל לתקיפה מקדימה שמטרתה לסכל את יכולת חיזבאללה לשגר טילים לעבר ישראל. דווח שהתקיפה היתה (ועודנה) רחבה, ומכוונת לפגוע ביכולות חיזבאללה לשגר טילים ואמצעים אחרים לעבר המדינה. סיכוך מיידי של המתקפה חשוב מאוד, אולם אין בו כדי לשנות במאומה את המאזן מול חיזבאללה ושאר אויבי המדינה. שינוי כזה יתרחש רק כשנראה את צה"ל תוקף תשתיות של לבנון ושל חיזבאללה, ולא רק את אלה שהוכנו לשיגור במסגרת התגובה של הארגון.

המצב בצפון בכי רע. תושבי הצפון רחוקים מביתם כבר קרוב לשנה, ולמעשה מדינת ישראל איבדה את ריבונותה בצפון. דברי הרהב של בכירי מערכת הביטחון לא לוו במעשים, ומדינת ישראל מפקירה את הצפון לירי ישיר של חיזבאללה. מדינת ישראל חייבת, פשוט חייבת לשנות את המצב בצפון מיסודו. שינוי זה יוכל להתבצע בשני שלבים עיקריים: הראשון יהיה כיבוש דרום לבנון, שמטרתו דחיקת כוחות חיזבאללה משם והשמדת כל תשתיותיו במרחב הזה; השני צריך להיות רחב יותר, ועניינו לשנות את המצב בלבנון מהיסוד.

באשר לשלב הפעולה המיידי והראשון, ישראל נדרשת לנצל את ההזדמנות שנוצרה כעת ולהרחיב את התקיפות בלבנון בשני מעגלים. קודם כל, בתקיפת תשתיות לבנוניות בדרום לבנון. המרחב רווי בתשתיות חשמל, כבישים, וגשרים שבהם עושה חיזבאללה שימוש, ולכן חובה לשתק אותם. במקביל לכך, על צה"ל לתקוף את תשתיות חיזבאללה בדרום המדינה כהכנה לכניסת כוחות צה"ל למרחב.

לול תרנגולות שנפגע מרקטה, רמות נפתלי, 25 באוגוסט 2024. אייל מרגולין, פלאש 90
אין ריבונות בצפון, רק ירי ישיר של חיזבאללה. לול תרנגולות שנפגע הבוקר מרקטה/פלאש 90, אייל מרגולין

קודם לתקיפה כזו, על צה"ל להודיע לתושבי דרום לבנון להתפנות מעבר לנהר הליטני. זאת לשם הגנתם, מאחר שכל דרום לבנון הוא מרחב לחימה. צה"ל וגורמי פיקוד הצפון יודעים לממש משימה זו היטב, והתוכניות לשם כך מוכנות. כל שנדרש הוא החלטה. ברור שחיזבאללה יפעל כדי לסכל את הפינוי הזה מאחר שהוא, בדומה לחמאס, עושה שימוש באזרחים כמגן אנושי. אולם ניסיון העבר מראה שהרוב המכריע של התושבים יתפנו כדי להגן עליהם ועל בני משפחותיהם. פינוי המרחב מאזרחים יאפשר להרחיב את המערכה באש, ולייצר את התנאים לכניסה קרקעים לדרום לבנון. אף שחיזבאללה הכין את המרחב להגנה עיקשת, במטרה למנוע מכוחות היבשה של צה"ל לפעול, הרי צה"ל בנוי ומוכן לכניסה שכזו במטרה להגיע במהירות לשטחים השולטים על הליטני.

הרחבת התקיפה של חיזבאללה למרכז הארץ, תחייב את צה"ל לתקוף מטרות תשתית בכל לבנון ולא רק בדרום המדינה. מה שיקבע יהיה היקף ועוצמת התקיפה בגלי התקיפה הראשונים - שהרי מיד עם תקיפה של מטרות תשתית בלבנון, יקומו על ישראל אומות העולם, ובכללן ארה"ב, במטרה לרסן את התקיפה. זהו אינסטינקט כמעט פבלובי של ארה"ב והקהילה הבינלאומית. לכן חובה על ישראל לתקוף בעוצמה רבה את תשתיות החשמל, התעופה, התחבורה והנמלים, וזאת כדי לשתק את המדינה ולמנוע מחיזבאללה לעשות שימוש בהם. ישראל תדע להתמודד עם ההשלכות של תקיפה כזו, שתוכל להוות מנוף חשוב לשינוי המצב בלבנון באופן ייסודי.

עוד בוואלה

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
התחלה טובה, אבל רחוקה מלהשיג את היעד החשוב באמת. עשן מיתמר בדרום לבנון הבוקר לאחר תקיפות צה"ל/מערכת וואלה, צילום מסך
הריסות בעיירה חולה בדרום לבנון אחרי תקיפה ישראלית, 3 ביוני 2024. רויטרס
תקיפת התשתיות תצית באומות העולם רפלקס פבלובי, אך זה הצעד הנכון. הרס בדרום לבנון לאחר תקיפה ישראלית ביוני האחרון/רויטרס

תשובתה של ישראל לתקיפת חיזבאללה חייבת ליהנות מניצול ההזדמנות שנוצרה. לא רק על ידי שימוש במרכיב הסיכולי-הגנתי, אלא גם בניצול ההזדמנות לפעולה רחבה שהשלב הראשון שלה הוא כיבוש דרום לבנון - והרחבה של המערכה לכל לבנון, אם חיזבאללה והפטרון האיראני שלו יבחרו להקריב את הארגון על מזבח דרום לבנון.

הכותב הוא חוקר במכון משגב לביטחון לאומי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully