וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכוננות להפסקות חשמל, מה חיזבאללה רצה לתקוף - והצעד הבא של נסראללה

עודכן לאחרונה: 25.8.2024 / 11:08

ישראל נערכה למתקפה נרחבת של חיזבאללה אחרי חיסול רמטכ"ל הארגון בביירות, ובצה"ל הצליחו לבצע מתקפת מנע נגד אלפי פריטים של ארגון הטרור, שפתח בתגובה לכך במתקפה משלו על צפון הארץ. על הכוונת של חיזבאללה היו מטה המוסד בגלילות ובסיסי 8200. וגם: מדוע נתב"ג נסגר?

בור חיל האוויר בקריה בזמן התקיפה בתימן/דובר צה"ל

צמרת חיזבאללה איימה כבר כמה שבועות לנקום את הסיכול הממוקד של רמטכ"ל הארגון השיעי פואד שוכר בלב ביירות. צה"ל נערך לתגובה רחבה בעומק הישראלי, במקביל לאיומי נקמה מטהראן בתגובה לחיסול של אסמאעיל הנייה באדמת איראן.

פואד שוכר. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
פואד שוכר. רמטכ"ל חיזבאללה שחוסל בביירות/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
אסמאעיל הנייה. רויטרס
חוסל בטהראן. איסמעיל הנייה/רויטרס

מה כללה ההיערכות?

העלאת כוננות בגבולות במישור הקרקעי, האווירי והמודיעיני, בדגש על הגנה אווירית, מערך הבקרה בפרט וטייסות הקרב בחיל האוויר בכלל, ובאגף התקשוב (לוחמת ספקטרום). חיבור מבצעי ולוגיסטי לחברות הקואליציה בראשן צבא ארה"ב, בתיאום והובלה של סגן הרמטכ"ל האלוף אמיר ברעם, כדי להיערך למתקפה רחבה מכמה זירות במקביל.

מה קרה בפועל?

לפנות בוקר זיהו בצה"ל היערכות מוגברת של חיזבאללה בדרום לבנון למתקפה על העורף הישראלי באמצעות אלפי פריטים (רקטות, טילים, כלי טיס לא מאוישים ורחפנים). הדרג המדיני אישר מתקפת מנע נגד חיזבאללה במטרה לפגוע במערכי הארגון השיעי בעודם על הקרקע, או במקרה חמור ליירט את האיומים לפני שהם פוגעים בישראל.

תקיפות צה"ל בדרום לבנון, 25 באוגוסט 2024. רויטרס
תקיפות צה"ל בדרום לבנון, 25 באוגוסט 2024/רויטרס

במה חיזבאללה תכנן לפגוע?

הערכה בצה"ל כי חיזבאללה התכוון לפגוע בבסיסי צבא ובתשתיות שמשרתות את צה"ל, אך לא מוציאים מכלל אפשרות כי חלק מכלי הטיס הלא מאוישים שהושמדו יכלו להגיע גם לגוש דן. על הכוונת של חיזבאללה היו מטה המוסד בגלילות ובסיסי 8200. כמו כן, נתב"ג נסגר כי אף אחד לא רצה לקחת סיכונים מיותרים שאחד הטילים או כלי הטיס הלא מאוישים יחלפו באזור ויסכנו מטוסים, וגם כדי לאפשר לחיל האוויר חופש פעולה.

תקיפה בדרום לבנון/לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מה עושה כעת נסראללה?

חיזבאללה הופתע מהיכולת של חיל האוויר הישראלי והמערך ההגנה האווירי לזהות את האיומים, ולתקוף ולהשמיד אותם באחוזים גבוהים. ניתן להעריך כי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה מקיים כעת הערכת מצב עם חברות ציר הרשע בראשות איראן. עכשיו הוא צריך להחליט אם כדאי לו להסתכן במתקפה נוספת ואז שוב בפעולת מנע ישראלית, או להסתפק בפעולה האחרונה שביצע ארגון הטרור במהלכה לפי טענותיו שיגר חיזבאללה יותר מ-320 רקטות לעבר ישראל.

נאומו של חסן נסראללה 1 באוגוסט 2024. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מה הצעד הבא? מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

תרחיש העלטה

בצה"ל נערכים לאפשרות של תרחיש עלטה מחשש לפגיעה בתחנת כוח של חברת החשמל. אורן הלמן, מומחה בתחום האנרגיה וסמנכ"ל לשעבר בחברת החשמל הוסיף כי "תשתית החשמל בישראל, תחנות הכוח, רשת החשמל ומתקנים נוספים, חשופים לפגיעת טילים, ולכן סביר שבמלחמה נרחבת יהיו פגיעות משמעותיות באספקת החשמל לאזרחי ישראל. לכך יש להוסיף את הפסקת הזרמת הגז, שמשמש לייצור כ-70% מהחשמל בישראל, במלחמה כוללת. מה שיביא להעברת הייצור לסולר. עם זאת, חברת החשמל והחברה לניהול המערכת - נוגה מתורגלים וערוכים לפעול גם תחת מטחי טילים. הפתרון האסטרטגי הוא מיקרוגרידים: שימוש בסוללות לאגירת חשמל, שיאפשרו עצמאות אנרגטית לבניינים, למפעלים ולרשויות מקומיות".

שורה תחתונה

צה"ל נותר דרוך ונערך להפתעות נוספות. בשלב זה לא ברור האם חיזבאללה יחריף ויסתכן בתגובה קשה ישראלית, או יסתפק בכך. נסראללה מבין שהסלמה רחבה יותר ממה שקרה עד כה עלולה לפגוע בסיכוי התיווך לעסקת שחרור חטופים, בניגוד למאמץ המדיני הישראלי-אמריקאי-מצרי-קטארי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully