וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרצוג לנתניהו בהצעת פשרה: הטקס הממלכתי ל-7 באוקטובר יתקיים בבית הנשיא

עודכן לאחרונה: 23.8.2024 / 16:39

לפי הצעתו של הרצוג, הטקס יאורגן בידי משכן הנשיא תוך שיח עם הגורמים הנוגעים בדבר - ולא יכלול סימנים פוליטיים. זאת, ברקע סערת הטקס הממלכתי שמארגנת השרה מירי רגב, אותו צפויים להחרים שורדי טבח רבים ומשפחות חטופים. הנשיא ביקש מנתניהו לדון בנושא ברצינות הראויה

השרה מירי רגב על ההיערכות לטקס הממלכתי: "מתעלמת מרעשי הרקע"/תדמית

נשיא המדינה יצחק הרצוג שלח היום (שישי) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו שבו הוא מציע כי הטקס הממלכתי הראשי לציון שנה לטבח 7 באוקטובר יאורגן על ידי בית הנשיא ויתקיים במשכן. זאת, לאור המחלוקת הקשה שהתפתחה בשבוע האחרון בנוגע לטקס, שמאורגן על ידי שרת התחבורה מירי רגב. לדברי הרצוג, המהלך הוצע "לטובת הנמכת להבות המחלוקת ומניעת ריב ומדון מיותרים בין חלקי העם".

"ראשית", כתב הרצוג במכתב פתוח לנתניהו, "אני מציע כי כל קהילה, קבוצה, ישוב, קיבוץ, מושב ועיר יציינו את יום השנה כרצונם, כנהוג וכמקובל ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה". וזאת, ברקע יוזמתם של קיבוצים רבים מעוטף עזה לקיים טקס פרטי לציון הטבח, כמו יוזמות דומות של משפחות שכולות ומשפחות החטופים.

מכתבו של נשיא המדינה יצחק הרצוג לראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא הטקס הממלכתי לציון שנה לטבח 7 באוקטובר

23 באוגוסט 2023. דוברות בית הנשיא
מכתבו של הנשיא לראש הממשלה/דוברות בית הנשיא
הנשיא יצחק הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו  בטקס  40 שנה למבצע משה : טקס האזכרה הממלכתי לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל.5ביוני 2024. אריה לייב, פלאש 90
"אחריות גדולה מוטלת על נבחרי הציבור בעת הזאת". הרצוג ונתניהו/פלאש 90, אריה לייב

בנוסף, פירט הנשיא את התוכנית המוצעת לטקס הממלכתי. "הטקס - אשר יתוכלל על ידי בית הנשיא, תוך שיח רציף וקשוב עם הגורמים הנוגעים בדבר, מדינתיים וחברתיים-קהילתיים כאחד - יהיה מכבד, מאחד ממלכתי וצנוע, וכמובן ללא סממנים פוליטיים. הטקס יכלול סממנים ממלכתיים כמקובל, בהם הורדת הדגל לחצי התורן ואמירת קדיש, יזכור ואל מלא רחמים, וכן תכנים נוספים שייקבעו בתיאום ובשותפות, כאמור. לטקס יוזמנו סמלי השלטון ונציגות מכלל הישובים, הקהילות והקבוצות שעולמם חרב בטבח 7 באוקטובר".

הרצוג חתם את דבריו בבקשה מנתניהו, כי ההצעה זו תיבחן על ידו "ברצינות הראויה ותובא לדיון בוועדת השרים לסמלים וטקסים". עוד כתב כי "אחריות גדולה מוטלת על נבחרי הציבור בעת הזאת. אזרחיות ואזרחי ישראל נושאים עיניים לנציגיהם, ומצפים כי ימי הזיכרון הקרבים אלינו יהיו מקור לנחמה, ריפוי, איחוי, צמיחה, אמונה, בניין ותקווה; ולא ימים של פירוד, קיטוב ופלגנות חלילה".

יו״ר המחנה הממלכתי -בני גנץ בוועידת אוניברסיטת ת״א- עתיד ישראל.. צילום: ישראל הדרי, אתר רשמי
ההצעה הנכונה לאומית. בני גנץ/אתר רשמי, צילום: ישראל הדרי

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסר בתגובה לדברים: "הטקס לציון שנה לטבח השבעה באוקטובר - שייך לעם ולא לממשלה. ממשלת ישראל טרם קיבלה על עצמה את האחריות לאסון הנורא בתולדותינו ולא מגלה את הרגישות הנדרשת לאופן הנכון בו נדרש לנהוג בשנה ייחודית וכואבת זו. נוכח המשך הלחימה ורגישות התקופה, הצעת הנשיא לערוך טקס ממלכתי וצנוע, בשיתוף משפחות הנרצחים, הנופלים והחטופים - היא ההצעה הנכונה לאומית, והצודקת מוסרית".

שר הפנים משה ארבל אמר: "אני קורא לראש הממשלה לאמץ את הצעת נשיא המדינה לקיום הטקס תחת בית הנשיא בירושלים. כל פעולה שתביא להפחתת הקיטוב והגברת האמון תחזק את החוסן הלאומי של ישראל בפרט בעת הזו. והאמת והשלום אהבו".

שר הפנים משה ארבל. דני שם טוב, דוברות הכנסת, דוברות הכנסת
להפחית את הקיטוב. משה ארבל/דוברות הכנסת, דני שם טוב, דוברות הכנסת

סערת הטקס של רגב

אתמול הציגה רגב את קווי המתאר לטקס בתכנונה, ואמרה כי היא "מתעלמת מרעשי הרקע" של הגופים המתנגדים לאירוע הממלכתי בהובלת הממשלה. משפחות הקורבנות של מתקפת ה-7 באוקטובר הגיבו אמש לדבריה ואמרו: "'רעשי הרקע' עליהם דיברה השרה רגב הם אנחנו - משפחות שכולות, תושבי העוטף והצפון, המילואימניקים ששילמו ומשלמים מחיר כבד על מאורעות 7 באוקטובר".

לדבריהם, "השרה רגב המחישה את הניתוק המוחלט בהחלטת הממשלה להפיק טקס מהונדס ומנותק במליוני שקלים, מצולם וערוך מראש, עבור עצמה. על הממשלה להודיע כי התקציב שהוקצה לאירוע הממשלתי יועבר במלואו לטקס של העם - טקס הזיכרון הלאומי שמארגנות המשפחות השכולות ונציגי הקהילות שהופקרו ב-7 באוקטובר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully