וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה נגד הטקס הממלכתי לציון ה-7 באוקטובר מתרחבת: "לא תשתמשו בנו כניצבים"

עודכן לאחרונה: 22.8.2024 / 8:06

הקיבוצים ניר עוז ויד מרדכי הצטרפו היום לחרם של קיבוצים נוספים בעוטף עזה והודיעו שלא יקחו חלק בטקס הממלכתי של השרה רגב. מנגד, בשדרות ובאופקים תמכו בטקס: "נשמח שיתקיים אצלנו". גנץ לנתניהו: "את אופי היום הזה צריכים לקבוע אלו שחוו על בשרם את התופת"

'מסע ההפקרה והגבורה' בקיבוץ בארי/מסע ההפקרה והגבורה

המחאה נגד הטקס הממכלתי לציון מתקפת ה-7 באוקטובר מתרחבת. קיבוץ ניר עוז הצטרף היום (רביעי) לחרם של קיבוצים נוספים בעוטף עזה על הטקס - והודיע שגם אם יוזמן, יסרב לשתף פעולה עם טקס פוליטי. "בזמן שאנו קוברים את מתינו שנרצחו בשבי החמאס, לא מפתיע שממשלת ישראל והעומד בראשה שנמנעו עד היום מביקור בניר עוז, הקיבוץ שהופקר כליל, לא הציעו לחברי ותושבי הקיבוץ להשתתף בטקס", מחו תושבי הקיבוץ. "הרי אין זה מסתדר שתפאורת ההצגה תהווה תזכורת למחדל הגדול ביותר שאי פעם אירע במדינת ישראל".

אליהם הצטרפו היום גם קיבוץ יד מרדכי ומטה משפחות החטופים שהודיעו שלא יקחו חלק. גם יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, התנגד להתנהלות סביב הטקס.

בהודעה הבהירו בקיבוץ: "גם וככל שנוזמן, נסרב לשתף פעולה עם טקס פוליטי שינוהל על ידי הממשלה. מי שהוביל לשבר מוחלט באמון, לא יוכל לטשטש אותו באמצעות טקסים ולהשתמש בנו כניצבים. אנו מציעים לממשלת ישראל להעביר את התקציבים לגוף אזרחי, שיכלול נציגים מכל קשת החברה הישראלית ויהיה אחראי באופן מלא על ניהול אירועי היום, ללא פוליטיקאים".

הקיבוץ גם הציע שבמקום לתכנן טקסים, תוכל הממשלה "לבקר לראשונה במקום בו רבע מהאוכלוסיה נרצחה או נחטפה. לקדם עסקת חטופים. להסתכל בעיניים לקהילה שרק אתמול התבשרה שוב כמה גדול מחיר ההפקרה איתו היא מתמודדת כבר מעל עשרה חודשים".

המצלמה של אייל ברעד במרפסת תיעדה את רגעי האימה. קיבוץ ניר עוז. 7 באוקטובר 2023. מצלמות אבטחה, אתר רשמי
רגעי האימה בקיבוץ ניר עוז/אתר רשמי, מצלמות אבטחה

תושבי ניר עוז הזכירו: "אנו קוברים היום אנשים שנחטפו בחיים, ונרצחו בשבי. אנשים שהממשלה יכלה להציל - ושוב כשלה. לקהילת ניר עוז יש עדיין 29 חטופים בשבי. 109 חטופים בסך הכל. הזמן לא משחק לטובתם. תתעסקו בעיקר ובמה שעוד אפשר וחייב לתקן".

בהודעת קיבוץ יד מרדכי, נמסר: "קיבוץ יד מרדכי מודיע כי אין בכוונתו לקחת חלק בהפקה פוליטית כזו או אחרת. הקיבוץ יבחן כל הזמנה אם וכאשר תגיע, אך אין בכוונתו לקיים טקסים בעלי אופי פוליטי. קיבוץ יד מרדכי מארגן בימים אלו טקס זיכרון ממלכתי ברוח ערכי הציונות והסולידריות, ואנחנו מזמינים את כל ישובי עוטף עזה להצטרף אלינו בתכנון להפקת אירוע הזיכרון שיתקיים בקיבוץ יד מרדכי בהפקה עצמית".

כאמור, גם במטה משפחות החטופים הודיעו באופן רשמי שלא יקחו חלק באירועים לציון טבח 7 לאוקטובר אותם "מארגנת הממשלה והשרה מירי רגב". "בחלוף שנה מאז הופקרו אזרחי ישראל באסון הגדול בתולדותיה, טרם שבו 109 חטופים וחטופות, וטרם הוחזרו החטופים החיים לשיקום והחללים והנרצחים לקבורה", מסרו.

עוד הוסיפו במטה המשפחות: "הכישלון המהדהד של ממשלת ישראל הנוכחית להשיב את החטופים והחטופות לא יאפשר לה להמשיך ולנסות לסגור מעגל, זאת בעוד המצב לא השתנה מאז ה-7 באוקטובר ואת השלכותיו עדיין חשות משפחות המפונים בכל יום ויום, אשר קהילתם נחרבה וביתם נהרס".

"מטה משפחות החטופים יחבור אל קהילות ויישובי עוטף עזה והדרום לציון יום הטבח ובדרישה להשבת הביטחון, החזרת החטופים, שיקום הקהילות ובחינת המחדלים שהובילו לאסון הנורא של השבעה באוקטובר 2023".

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה fiber ושדרגו את חווית הגלישה והטלוויזיה בזול!

לכתבה המלאה
אברהם מונדר, יורם מצגר, נדב פופלוול, אלכס דנציג, יגב בוכשטב, וחיים פרי. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים, עיבוד תמונה
"קוברים אנשים שנחטפו בחיים". החטופים שגופותיהם שוחררו מעזה/עיבוד תמונה, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, קרא לראש הממשלה להקים ועדה מסודרת שתתכנן את הטקס: "ראש הממשלה, הדרך שבה נציין את יום השנה לטבח השבעה באוקטובר לא יכול להיקבע לא על ידי, לא על ידך ולא על ידי השרה רגב. את אופי היום הזה צריכים לקבוע אלו שחוו על בשרם את התופת: תושבי היישובים בנגב המערבי, החטופים ומשפחותיהם, משפחות החללים, והפצועים".

גנץ הדגיש: "עוד לא מאוחר להתעורר ולעשות את הדבר הנכון - להעביר את ניהול הטקס לשר התרבות, להקים ועדת היגוי משותפת עם ראשי קהילות הנגב המערבי והמשפחות השכולות, ולהקשיב להם, פשוט להקשיב לפני שמחליטים. זה לא שלך, זה קודם כל שלהם".

מנגד, בעיר אופקים הציגו עמדה שונה: "בשבעה באוקטובר טרגדיה קשה פקדה את מדינת ישראל והעיר אופקים. מחבלים עמוסי כלי נשק פשטו על העיר והחלו במסע טבח נוראי בסופו נהרגו כ-48 תושבות ותושבי העיר. באותו בוקר, עשרות מתושבי אופקים יצאו להלחם מול המרצחים בגבורה חסרת תקדים ובלב אמיץ. בזכותם, אנו כאן ולהם, לנופלי הקרבות ולנרצחים יוקדשו כלל אירועי ההנצחה והזיכרון בעיר".

שם הדגישו: "ככל והעיר אופקים תיבחר לקיים את הטקס הממלכתי בשטחה, עיריית אופקים תעשה זאת בכבוד רב לזכר הנופלות, הנופלים, הגיבורות והגיבורים הן של אופקים והן של מדינת ישראל". מאוחר יותר הודיעה גם עיריית שדרות כי בכוונתה להשתתף בטקס הממלכתי.

קיבוצים נוספים הגיבו לטקס הממלכתי המתוכנן על ידי הממשלה. קיבוץ בארי יצא נגד עיסוקה של הממשלה בהפקת הטקס. במקום זאת, דרש הקיבוץ ש"הממשלה תעסוק בחיי החטופים שנמצאים בעזה, ולא בחיי אדם שהפקירה למותם". בהודעת בארי נאמר עוד: "עם חסרונם של 101 חברינו ובני משפחותינו אנחנו מתמודדים יום יום, וטקס לזכרם נקיים באופן פרטי. רק הבוקר היינו עדים למחיר הכבד שגובה ההפקרה עם קבלת ההודעה האיומה על דבר הירצחו בשבי של חברנו אברהם מונדר מקיבוץ ניר עוז".

ביתה של פסי כהן בקיבוץ בארי. חיים גולדברג, פלאש 90
ביתה של פסי כהן בקיבוץ בארי/פלאש 90, חיים גולדברג

מקיבוץ רעים נמסר: "ב-7 באוקטובר קיבוץ רעים יערוך טקס קהילתי ואינטימי במהלכו יתייחדו חברי הקהילה יחד בשעה קשה זו. הטקס יתקיים לזכרם של חברי הקיבוץ שנרצחו בשבת השחורה ואנשי כוחות הביטחון שנפלו בלחימה כשהם פועלים באומץ ובמסירות נפש להצלת חברי הקיבוץ. לטקס הוזמנו חברי הקהילה וכן משפחות החיילים והשוטרים שנפלו בקרבות שהתחוללו בקיבוץ. במהלך הטקס נתייחד עם הנרצחים והנופלים, נתפלל לחזרת כל החטופים ולשלום החיילים והחלמת הפצועים".

עוד אמרו ברעים: "בכל הקשור לטקס הממלכתי חשוב לנו לומר כי זה לא הזמן בו חברי ממשלת ישראל, ובכלל זה השרה מירי רגב, צריכים להתעסק עם טקסים ויחסי ציבור לעצמם. ראוי כי הם יתעסקו אך ורק במטרות החשובות ביותר - השלמת העסקה, החזרת החטופים, דאגה לחיילים, למפונים ולעם ישראל כולו. זו השעה להתאחד ולא לקיים טקסים סגורים למוזמנים עם שידורים מוגבלים.

מכפר עזה נמסר לגבי הטקס: "קהילת קיבוץ כפר עזה מאוכזבת נוכח העיסוק הנוכחי של ממשלת ישראל בהפקת טקס זיכרון ממלכתי לאסון ה-7 באוקטובר", נמסר, "מאה ותשעה חטופים ובהם חמישה מחברי קהילת כפר עזה עדיין נמקים בשבי החמאס, חיילנו נלחמים בחזית ותושבי הצפון והעוטף מפונים מביתם".

"מן הראוי שהממשלה, יחד עם כל עם ישראל, תרכז את מלוא המאמצים, לילות כימים, בהצלת החטופים ותסתפק בהורדת הדגל לחצי התורן, בעמידת דום בצפירה ולא בהפקת אירועים גרנדיוזים", מסרו בקיבוץ. "אנו מבכים את מות יקירינו, מתפללים לשלומם של חטופינו ושאר החטופים ועסוקים בשיקום קהילתנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully