וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד מערך ההגנה האווירית לשעבר: "הפעם נערכים גם לתקוף, ולא רק להתגונן"

עודכן לאחרונה: 14.8.2024 / 8:51

תא"ל (מיל') דורון גביש מאמין שישראל מוגנת בצורה מספקת מפני המתקפה האיראנית, אך מודה שההגנה אינה הרמטית: "יכולה לקרות תקלה טכנית או טעות אנוש". בראיון ל-103FM הוא מדבר על ההיערכות של צה"ל לתקוף במקרה הצורך: "לזה נערכנו לאורך השנים"

ירוט הכטב"מ הבוקר ברכס רמים. 13 באוגוסט 2024/לפי סעיף 27א

על רקע ההמתנה לתגובת איראן וחיזבאללה על החיסולים שביצעה ישראל בטהראן ובלבנון, עולה השאלה מתי ואיך יפעל צה"ל כשישוגרו הטילים - ו/או הכטב"מים - הראשונים. מפקד מערך ההגנה האווירית לשעבר, תא"ל (מיל') דורון גביש, התייחס הבוקר (רביעי) להיערכות מול האיומים - ולשיתוף הפעולה עם האמריקנים.

"ככל שהימים נוקפים, ההיערכות גוברת", אמר תא"ל (מיל') גביש בראיון ל-103FM והוסיף: "יותר תרגולים ויותר אישורים של פקודות. בשונה מהפעמים האחרונות, הדיבור הוא לא רק על ההגנה, אלא גם התקפה. הרטוריקה פה ברורה עם כוונה אמיתית מאחוריה - שצה"ל, אם יידרש, גם יתקוף ולא רק יגן. לזה נערך חיל האוויר לאורך השנים. לצערנו הרב, אנחנו די מנוסים. פגשנו ירי גם מהצפון גם מהמזרח, גם מכיוון החות'ים בתימן וגם משלוחות אחרות של איראן".

לוחמי חיזבאללה בהלוויית אחד מחברי הארגון שנהרג בתקיפות של ישראל, 7 באוגוסט 2024. רויטרס
האתגר המורכב והמסוכן יותר. לוחמי חיזבאללה בהלוויית פעיל הארגון שחוסל בידי ישראל, אתמול/רויטרס

בראיון התייחס תא"ל (מיל') גביש לשיתופי הפעולה הביטחוניים של ישראל באזור, בייחוד עם צבא ארה"ב. "זאת בהחלט אופרציה שצריך להפעיל, גם בהקשר של השותף. יש לנו ניסיון של שיתוף פעולה עם האמריקנים, אימונים שלמים סביב איך אנחנו פועלים יחד, גם באוויר. כבר פעלנו יחד במהלך אפריל. מערכי הבקרה והשליטה, וגם המערכים באוויר, נערכים לזה".

האם ישראל מוגנת די הצורך מול המתקפה? גביש סבור שכן, אך מדגיש שאסור להיכנס לשאננות: "יש לנו הגנה טובה, אבל היא לא הרמטית. אני מתייחס לכל מרחב האיומים. לעיתים יכולה להיות טעות אנוש, או שיכול לקרות אירוע טכני".

האיום האיראני לא מרתיע את המפקד לשעבר, וזאת לנוכח העובדה שהמרחק הרב מאיראן מאפשר לישראל להיערך טוב יותר למתקפה מצידה. "בסך הכול אם מסתכלים על האיראנים, במרחב מולם יש יתרון מסוים. כשכטב"מים מגיעים מאיראן יש לנו שעות להגיב, וגם בתחום הטילים יש לנו דקות ארוכות לתגובה. עם החיזבאללה, מנגד, הטווחים קצרים יותר".

ואכן, את האתגר המורכב יותר הוא מזהה באיומים שמציב ארגון הטרור השיעי. "בצפון אנחנו בלחימה, אבל מתחת לסף של מלחמה מלאה. אם נהיה במלחמה שם כמו בעזה, לפעילות ההתקפית יש משמעות גדול. האתה נמצא באופן הרבה יותר מאסיבי על המרחבים שלהם, בטח אם אתה נכנס קרקעית".

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, בטקס הלווייתו של מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה בטהראן, 1 באוגוסט 2024. רויטרס
"יהיה יותר זמן להתגונן מפני השיגורים של האיראנים". מנהיג איראן חמינאי בהלוויתו של איסמעיל הנייה/רויטרס

על פניו, נראה כי הקושי הרב ביותר של ההגנה האווירית הישראלית, הוא דווקא נגד כטב"מים קטנים לטווח קצר. "ההתמודדות איתם לא הגיעה לרמות הכי גבוהות, אבל בהתנהלות במהלך המלחמה יש תהליך של הפקת לקחים ושיפור. זאת גם פונקציה של טווח. מאיראן שוגרו אלינו 170 כטב"מים כאלה, וכולם יירטו. גם אצל החות'ים שוגרו מאות, וכולם יורטו חוץ משניים. בטווחים יותר קרובים המצב מאתגר יותר, אבל גם שם מנסים להשתפר. אתה כל הזמן רוצה שתהיה לך התרעה חזקה - הן לאזרחים והן לצבא. אם אתה נכנס לתוך מרחב מוגן וכמות חומר הנפץ לא גדולה, זו הדרך להתמודד עם האיום".

האם היירוט באמצעות הלייזר הוא התשובה לאיום הזה? גביש סבור שמערכות נוספות תמיד יוכלו לעזור: "עולם הלייזר הוא משהו שמדברים עליו הרבה מאוד שנים. בהגנה אתה תמיד צריך עוד מערכות, ויכול לרפד את כל הצפון במאות מערכות מהסוג הזה. אלה הכיוונים: אמצעים קינטיים והלייזר. תוך כדי המלחמה נעשים ניסיונות של בניית כוח, ושימוש בעוד ועוד מערכות מהסוג הזה הוא הפתרון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully