וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יאיר לפיד: לנתניהו אין כבר נשמה - לכן אין עסקת חטופים

עודכן לאחרונה: 9.8.2024 / 14:43

עשרה חודשים לאסון 7 באוקטובר, ראש האופוזיציה מאשים: המלחמה מתארכת בגלל שיקולים פוליטיים, היה צריך לעשות עסקת חטופים כבר לפני חודשים. בראיון לסופ"ש שלו הוא אומר שהוא "לא סומך על הממשלה, לא במלחמה ולא בכלכלה", ומזהיר: "ישראל כבר פחות דמוקרטיה"

בווידאו: ח"כ יאיר לפיד בריאיון לטל שלו בסופ"ש שלו/צילום סטילס: ראובן קסטרו, צילום: רויטרס ולע"מ

"אין עסקת חטופים כי לנתניהו כבר אין נשמה ומי שאין לו נשמה לא יכול להיות ראש ממשלת ישראל", כך אומר ראש האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד (יש עתיד). בראיון לסופ"ש שלו במלואות עשרה חודשים למלחמת חרבות ברזל לפיד אומר ש"זה שיש פה שיקול פוליטי זה נתון. היה צריך לעשות עסקת חטופים לפני חודשים, כל מערכת הביטחון אומרת את זה, כל מי שעוסק בזה אומר את זה. הם מתים שם. זה כבר לא משחק בחיי אדם, זה גזר דין מוות לאנשים שאפשר היה להציל אותם".

יאיר לפיד. ראובן קסטרו
מגבה את החיסולים האחרונים בביירות וטהראן - "הייתי מורה עליהם באותה מידה"/ראובן קסטרו

לפיד אומר שהוא לא סומך על הממשלה, אותה הוא מכנה "פסיכית ומופרעת", בניהול המלחמה, הכלכלה, או המדינה. "מה שקורה עכשיו זה תוצר של מלחמה ארוכה מדי - החלטה של הממשלה המופרעת לסחוב את המלחמה עשרה חודשים", הוא אומר. "תפיסת הביטחון הישראלי הייתה שאנחנו צריכים מלחמות קצרות, שצריך לסגור עניין בשבוע שבועיים, ותייצר לעצמך אסטרטגית יציאה ברורה שאנשים ידעו לאן אתה רוצה ללכת". לדבריו, "בהתארכות המלחמה יש שיקול פוליטי".

הוא מגבה את הפעולות האחרונות של ישראל בחיסולים בביירות וטהראן - "הם מוצדקים, הייתי מורה עליהם באותה מידה", אך מבהיר כי "את ההרתעה לא נשיב לעצמנו במבצע אחד. הרתעה לא יכולה להיות בנויה רק על סיכולים. לא תהיה הרתעה לישראל עם הממשלה הזו. אויבנו מסתכלים עליה ואומרים זו חבורה פסיכית, חבורה משוגעת שלא ידעו לנהל את האירוע ולפיכך יש פגיעה בהרתעה".לדבריו, "יש לנו סיטואציה שצריך להתנהל מולה בקור רוח. כל מה שעושה הממשלה המופקרת זה להתנהל מהרגע להרגע".

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד בריאיון לטל שלו בסופ"ש שלו 
8.8.24. ראובן קסטרו
"אם ישראל לא תחזור ליסודות הדמוקרטיים שלה היא לא תהיה"/ראובן קסטרו

לפיד רואה קשר ישיר בין התנהלות הממשלה לבין ביטחונה וכושר הרתעה של מדינת ישראל. "אנחנו שנים אמרנו לכל העולם שני משפטים: ישראל המדינה החזקה ביותר במזרח התיכון והדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. הממשלה הזו שכחה שהמשפטים האלה תלויים אחד בשני. אנחנו חזקים בגלל שאנחנו דמוקרטיה, בגלל שיש כללים וחוקים, בגלל שאנחנו לא מענים עצורים ולא מטילים פצצת אטום על עזה ולא מרעיבים ילדים. מי שלא מבין את זה מחליש את ישראל. אם ישראל לא תחזור ליסודות הדמוקרטיים שלה היא לא תהיה".

מהומה בדיון בבג"ץ על תנאי הכליאה של המחבלים. ביני אשכנזי
האנשים שישבו בבית המשפט וצעקו - מחלישים את המדינה/ביני אשכנזי

ישראל כבר לא דמוקרטיה?

"ישראל היום פחות דמוקרטית ממה שהיתה, זה גם לפי המדדים הבינלאומיים. אנשים שישבו בבית המשפט העליון וצרחו מה פתאום חוקרים את שדה תימן - זה אנשים שהממשלה שלחה לביהמ"ש העליון כדי להחליש את בית המשפט ואת צה"ל. כשיש ממשלה שרוצה להחליש את צה"ל ובית המשפט העליון - אז כן, אנחנו פחות דמוקרטים".

שר הביטחון יואב גלנט בביקור בבסיס פלמחים. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
"גלנט הוא שר ביטחון טוב - הוא לא יוצא נגד ראש הממשלה. הוא אומר מה הוא חושב"/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

ברקע הדיווחים על תוכניותיו של נתניהו לפטר את שר הביטחון יואב גלנט, לפיד אומר כי "אפילו במונחים שלו זה יהיה מעשה של טירוף הדעת". לדבריו, "גלנט הוא שר ביטחון טוב - הוא לא יוצא נגד ראש הממשלה. הוא אומר מה הוא חושב שצריך לעשות בזירות הביטחוניות. אם יש טענה לגלנט היא הפוכה. אתה יכול להגיד שהוא נציג נאמן מדי של מערכת הביטחון שבה הוא גדל, אבל צריך כזה. כי האחרים בקבינט זה בן גביר שלא עשה צבא וסמוטריץ. אז עדיף שיהיה שם מישהו אחד שיודע מה זה צה"ל".

אם אפשר להחליף ראש ממשלה תוך כדי מלחמה למה אי אפשר להחליף שר ביטחון תוך כדי מלחמה?
"כי אחד עושה עבודה איומה והשני עושה עבודה טובה".

בהתייחס לקריאות הציבוריות למערכת הביטחון ואנשי צוות המשא ומתן לצאת פומבית ולחשוף את ההתנגדות של נתניהו לעסקת לטופים, לפיד מזהיר ש"זה עלול לגרום לזה שהם לא יוכלו להישאר לתפקידם והם יוחלפו באנשים שהערך היחיד שלהם הם יס מנים מוחלטים, זה מה שנתניהו רוצה לעשות".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד וחברי הכנסת של יש עתיד הגיעו היום להפגנה בקפלן ובגשר בגין בקריאה לעסקה עכשיו.. אלעד גוטמן, אתר רשמי
לא תכננתי להיות צ'ה גווארה. ואני ברחובות בטישרט עם עינב צנגאוקר כי אני רוצה שהבן שלה יחזור/אתר רשמי, אלעד גוטמן

לפיד, והאופוזיציה בכלל, סופגים ביקורת קשה על תפקודם, במיוחד לאור התאוששות של נתניהו והקואליציה בסקרים ככל שחולף הזמן מאסון 7 באוקטובר, אך ראש האופוזיציה משוכנע ש"נתניהו יפסיד את הבחירות הבאות. הבנתי שייאוש זה ספורט אולימפי חדש, אני מציע לאזרחי ישראל אל תתייאשו אלא תכעסו. יש לנו על מה לכעוס וכעס זה רגש הרבה יותר ויטלי". לדבריו, "מטרתו העליונה של השלטון הזה, כמו כל שלטון דיקטטורי אי פעם, הוא לייאש כדי שנאשים אחד את השני ולגרום לנו להרגיש שאין סיכוי. יש סיכוי. אנחנו נפיל אותם. אני מאמין שבנובמבר נלך לבחירות והם לא יחזרו לשלטון".

איפה הכעס שאתה מדבר אליו בהקשר של החטופים - למה אנשים לא יוצאים בהמוניהם לרחובות?
"הם כן, הם פשוט עשרה חודשים ברחובות ואני מבין את העייפות. אני ברחובות כבר שנתיים, לא תכננתי להיות צ'ה גווארה זה לא האופי שלי. ואני ברחובות בטישרט עם עינב צנגאוקר כי אני רוצה שהבן שלה יחזור. אנחנו ברחובות ובכנסת וזה קשה וארוך וכולם רוצים שזה יגמר כבר. ומתחילים בסוף לכעוס אחד על השני במקום לזכור על מי אנחנו כועסים באמת".

הוא מגונן על תפקודה של האופוזיציה ואומר כי "התחלנו לראות סדקים, לפחות בין ש"ס לעוצמה יהודית, החוקים של צביקה פוגל וחוקי הרבנות לא עלו. זה לא קורה מדבר אחד. אני מבין שאת מחפשת את כדור ההרס. בסוף כדור ההרס הזה יוצא והוא תופס את התנופה שלו וזה ימוטט אותם". לדבריו, "אני ראש אופוזיציה שבה יש 2 מפלגות ימין מובהקות, מפלגת שמאל מובהקת, 2 ערביות ו-2 מפלגות מרכז, זה לא דבר שאתה מארגן בשעה או ביום".

בהתייחס למגעים שנתניהו קיים באחרונה עם יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער, לפיד מביע תקווה וביטחון שזה לא יקרה. "גדעון הוא איש הגון בעיניי, ואתה לא אומר את זה על כל פוליטיקאי שאתה רואה. ואם הוא יכנס לממשלה, אז הוא כבר לא איש הגון כי אנחנו יודעים מה הוא חושב על נתניהו, אנחנו יודעים מה הוא חושב על ההתנהלות וזה יהיה כאילו הוא יעמוד שם ויגיד אני החלטתי לעשות שקר בנפשי. אני לא חושב שהוא יעשה כזה דבר".

סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בעצרת בחירות בדטרויט, מישיגן, 7 באוגוסט 2024. רויטרס
"פוליטיקאים לא זוכרים הרבה דברים, הם כן זוכרים מי פעל נגדם בבחירות"/רויטרס

עוד לפני הבחירות בישראל, שאינן נראות באופק, ב-5 בנובמבר יתקיימו בחירות בארה"ב, כשבכירי הממשלה לא מסתירים את העדפותיה בין הנשיא לשעבר דונלד טראמפ וסגנית הנשיא קמאלה האריס. לפיד אומר "שניהם טובים למדינת ישראל, זה לא מענין אותי דמוקרטים ורפובליקנים. לא טוב שפוליטיקאים ישראלים מכהנים ידברו על העולם הפנימי של בחירות בארצות הברית. בטח לא טוב ששרים בממשלה מודיעים במי הם תומכים, כי אם לא ייבחר מי שהם תומכים בו. פוליטיקאים לא זוכרים הרבה דברים, הם זוכרים מי פעל נגדם בבחירות"

האם זה רע לישראל אם יהיה עוד פעם ממשל דמוקרטי?

"לא, יש עכשיו ממשל דמוקרטי פרו- ישראלי. ביידן הוא דמוקרט ואני לא יכול לחשוב על אוהב ישראל גדול יותר. קמלה האריס היא פרו ישראלית, אני מכיר אותה. יש לה בעל יהודי שמאוד עוסק בשנתיים האחרונות במלחמה באנטישמיות ואני מציע שלא נתעסק בלריב עם המועמדת של המפלגה הדמוקרטית דקה לפני בחירות".

משפחת נתניהו בזמן השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
"לי יש דרכון דיפלומטי, ללהיא היה. לילדים מעולם לא היה, גם לא אבטחה - אנחנו אנשים נורמליים"/ראובן קסטרו

לסיום, ברקע חקירת המשטרה במשרד החוץ בנוגע לחלוקת דרכונים דיפלומטיים לבנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו ובכירים בליכוד, לפיד, ראש הממשלה ושר החוץ לשעבר, אומר שזה אכן טופין פוליטי - "זה עושה את החיים נוחים וטובים. לי יש דרכון דיפלומטי. ללהיא היה והוא במגירה ומשתמשת ברגיל מאז שאני לא ראש ממשלה. לילדים מעולם לא היה, גם לא אבטחה, גם לא עלה בדעתנו שמגיע להם אבטחה או דרכונים דיפלומטיים, כי אנחנו אנשים נורמליים שחיים חיים נורמליים".

אז משתמע מזה שאתה חושב ראש הממשלה ומשפחתו אינם נורמליים ואינם חיים חיים נורמלים?

"אני חושב שאין לו נשמה כבר. לא חושבת שאמרתי בחיים משהו נורא כל כך על מישהו. אני מסתכל על ההתנהלות שלו, על החטופים, המשפחות, הגיוס כל נושא. אין לו נשמה".

משתמע מזה שפעם הייתה לו נשמה?
היכרתי אותו, זה נראה היה שיש לו, כבר אין לו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully