וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התובע על חקירת ההתעללות במחבל נוחבה: "נוספו חשדות על מעשה סדום נוסף ומעשה מגונה"

עודכן לאחרונה: 6.8.2024 / 17:26

על רקע שחרורם של חמישה מהחשודים בהתעללות במחבל נוח'בה, במצ"ח מבקשים את הארכת מעצרם של החמישה הנותרים ב-6 ימים. זעם התעורר בקרב משפחות העצורים והמפגינים לאחר שברשת הופץ כי המחבל שלכאורה עבר התעללות יעלה להעיד במשפט

דיון המשך של החשודים בהתעללות במחבל, בית ליד/שלומי גבאי

דיון בהארכת מעצרם של חמישה מחיילי המילואים החשודים בהתעללות מינית במחבלי נוח'בה מתקיים היום (שלישי) בקרייה המשפטית בבית ליד. עשרות בודדות של מפגינים התכנסו מחוץ לבסיס בבית ליד בדרישה לשחררם. במקום נוכחות דלה ביותר של המשטרה - קצין וכמה שוטרים בודדים. כזכור, חמישה מהמילואימניקים שוחררו ללא תנאים מגבילים בדיונים מוקדמים יותר. חוקרי מצ"ח מבקשים מסגן הנשיאה סא"ל טובי הארט את הארכת מעצרם של כל החשודים בשישה ימים.

בעקבות פרסום שרץ ברשת, סבורים המפגינים וחלק מבני משפחות העצורים שהמחבל שלכאורה עבר התעללות יעלה להעיד במשפט. המפגינים מצהירים שאם זה אכן יקרה, הם יפרצו פנימה בכל מחיר ולא יאפשרו להשפיל את החשודים.

"כל רגע שלוחמים שהופקדו על ביצוע המשימות הקשות ביותר מצויים במעצר כעבריינים הוא שערורייה שצריכה להיפסק", מסרו עורכי הדין עדי קידר ונתי רום מארגון חוננו המייצגים חלק מהלוחמים. "אנו תקווה כי הפרקליטות הצבאית הבינה את דבריו של השופט ולא תעמוד על המשך מעצרם".

הפגנה מחוץ לבית ליד, בהמשך לדיון על הארכת מעצר לחיילים החשודים בתקיפת מחבל נוח'בה. 4 באוגוסט 2024. שלומי גבאי
"כל רגע שלוחמים מצויים במעצר כעבריינים הוא שערורייה". הפגנה מחוץ לבית ליד/שלומי גבאי
דיון המשך של החשודים בהתעללות במחבל, בית ליד.6 באוגוסט 2024. שלומי גבאי
דיון בהארכת מעצרם של החיילים החשודים בהתעללות במחבל נוחבה/שלומי גבאי

התביעה דרשה להאריך את מעצרם של החשודים ב-6 ימים, עד ליום ראשון. ופרקליטם התרעם: "התביעה הודיעה רק לפני כמה דקות על כך שתבקש את הארכת המעצר, זה הליך פגום. לא מתאפשר לנו להתכונן כפי שצריך".

התובע סיפר כי חקירתם של החשודים נמשכת: "אתמול היה יום חקירות אינטנסיבי שהניב תוצרי חקירה. נוספו חשדות לכל החשודים לגבי מעשה סדום נוסף וביצוע מעשה מגונה בכח. כל החשודים מרחיקים עצמם מהאירועים ולא מספקים הסבר למה שאירע באופן שלא מתיישב על פניו עם הראיות. מהראיות שנאספו ניתן ללמוד שהחשודים החליפו ביניהם מקומות ותפקידים כך שהם ביצעו זאת בצוותא", אמר.

התובע המשיך: "במצב הדברים הנוכחי, כאשר החשודים לא מספקים הסבר לתוצאה ולראיות שיש בידי הגוף החוקר ולא מחלישים את התשתית הראייתית שהתגבשה - בכך ניתן לראות את כולם כמבצעים בצוותא". בשלב זה, הסניגורים מוחים על דבריו וטוענים כי הוא מסכם את הדיון טרם חקירת נציג מצ"ח - אולם השופט לא מתרשם ונותן לו להמשיך בדבריו.

בית ליד : המפגינים פרצו לבניין בית הדין הצבאי. שלומי גבאי, צילום מסך
"הגענו לבית ליד כי כאן נמצאים החיילים שלנו, ובכדי לוודא שלא יקרה דבר חמור עוד יותר". הפגנות בבית ליד לפני כשבוע/צילום מסך, שלומי גבאי

"המחבל נפגש עם גורמי רפואה של בית חולים אזרחי" | נציג מצ"ח על דוכן העדים

בשלב הבא, עלה לדוכן העדים נציג מצ"ח, המכונה א"א, ומשיב לשאלות עו"ד דמרי שמצייג שני חשודים בפרשה. דמרי מבקש מנציג מצ"ח לאשר שמדובר במחבל נוחבה בודד, ונציג מצ"ח מאשר: "המעשים בוצעו כלפי עצור אחד" - ומאשר נוסף כי מדובר באירוע בודד, נגד מחבל אחד שנמשך יותר מ-10 דקות.

השופט מבהיר שבשל הימשכות האירוע עולה חשד למקרה סדום ומעשה מגונה נוסף כפי שאמר התובע. משמע שני אירועים כלפי אותו עצור במהלך אותם דקות. עו"ד דמרי שואל: "מה החשדות המיוחסות לאותו מחבל נוחבה?" ונציג מצ"ח משיב: "אציג לבית הדין מסמך סודי ביחס לעצור. אנו בוחנים אפשרות להעביר להגנה פארפרזה בנושא".

עו"ד דמרי מקשה: "אני אומר לך שאותו מחבל קשור באופן ישיר ועקיף באירועי רצח, אונס, ביתור גופות, שריפת גופות וחטיפת אזרחים ב-7 באוקטובר". נציג מצ"ח נשאר בשלו: "אנחנו בוחנים אפשרות להעביר פראפרזה". עו"ד דמרי המשיך: "האם מחבל הנוחבה נחקר תחת אזהרה?" ונציג מצ"ח השיב שהוא לא נחקר במצ"ח: "אני לא חוקר שב"כ".

עו"ד דמרי ממשיך: "אני אומר לך שאותו מחבל נוחבה נפגש עם רופא ששייך לאחד הארגונים הבין לאומיים, מה אתה אומר על זה?". נציג מצ"ח השיב: "אוכל לאשר כי העצור הביטחוני נפגש עם גורמים רפואיים מטעם שדה תימן ומטעם בית חולים אזרחי במדינת ישראל. מעבר לזה לא אוכל להשיב". עו"ד דמרי הוסיף: "אני אומר לך שאותו מחבל נפגש עם עורך דין כנפגע עבירה מטעם עמותת אל דמיר (מצפן)", ונציג מצ"ח הבהיר: "אני לא מכיר ביקורי עורך דין לאותו עצור ביטחוני".

דיון המשך של החשודים בהתעללות במחבל, בית ליד.6 באוגוסט 2024. שלומי גבאי
דיון המשך של החשודים בהתעללות במחבל, בית ליד.6 באוגוסט 2024/שלומי גבאי

לאחר מכן, עלה עו"ד עדי קידר, שמייצג חשוד נוסף, לחקירת נציג מצ"ח. קידר פתח: "כל חקירות החשודים מתועדות בתיעוד חזותי?", ונציג מצ"ח השיב בחיוב. עו"ד קישר הוסיף: "האם התוצרים שכבר נאספו מעבים את החשד כנגד החשודים?" - וגם הפעם נציג מצ"ח השיב בחיוב.

עו"ד קידר שאל: "האם נכון שהחשד עלה בעקבות עדויות של רופא או כל גורם רפואי?" ונציג מצ"ח אישר. עו"ד קידר המשיך: "החשודים אוחזים בגרסתם העקבית בהקשר לתפקידם באירוע, אחרי שהגענו עד לרזולוציה של החמישה שנמצאים פה תאשר לי שאין לך כרגע ממצא שמעיד על כך שהגרסה שלהם מופרכת. נציג מצ"ח משיב: "מפורט בחומרי החקירה. מדובר באירוע ממושך בחלק מהזמן אנו יודעים מה חלק מהמעורבים עשו ובחלק מהזמן אנחנו לא בדיוק יודעים מה כל אחד מהם עשה".

בשלב הבא, עו"ד קידר עובר להשתשלות האירועים: "האם כשהמחבל נעצר / נלכד הוא נפצע?", נציג מצ"ח מתחמק ואומר שהדברים מפורטים בחומרי החקירה - אולם עו"ד קידר מתעקש ומבקש ממנו לענות. לאחר התייעצות עם נציגי התביעה, התובע משיב: "אין אינדיקציה לפציעה של העצור הביטחוני לפני המעצר. על פי התיעוד הרפואי הוא לא הגיע פצוע".

נציג מצ"ח מוסיף: "ידוע לגוף החוקר על כריתת איבר" (אחד מאשכיו ע"פ הערת הסניגורים). התובע התייחס: "הגורמים הרפואיים שבדקו את המחבל הכירו והתייחסו להליך הרפואי הקודם שלו ולא קשרו אותו לפציעה" - אולם על פי הסינוגרים היה חולה סרטן.

הפגנה מחוץ לבית ליד, בהמשך לדיון על הארכת מעצר לחיילים החשודים בתקיפת מחבל נוח'בה. 4 באוגוסט 2024. שלומי גבאי
הפגנה מחוץ לבית ליד, בהמשך לדיון על הארכת מעצר לחיילים החשודים בתקיפת מחבל נוח'בה. 4 באוגוסט 2024/שלומי גבאי

החקירה של עו"ד קידר נמשכת: "היום פורסם בתקשורת ממצאים של בדיקות פוליגרף של חלק מהחשודים האם זה נכון?", נציג מצ"ח סירב להשיב: "אינני מתייחס לפרסומים בתקשורת". עו"ד קידר התעקש: "האם אתם הדלפתם זאת? האם אתם חוקרים מי הדליף זאת?". חוקר מצ"ח השיב: "למיטב ידיעתי אף הדלפה לא יצאה מחקירת מצ"ח"

בשלב זה, עלה עו"ד נתי רום,שמייצג חשוד נוסף: "אתה טוען שיש לכם ראיות שבמהלך האירוע שנמשך 10 דקות החשודים התחלפו ביניהם בתפקידם?", חוקרמצ"ח אישר. עו"ד רום הקשה: "זה הוטח בפניהם? האם נשאלו ספיציפית על ההחלפה?" - החוקר השיב בחיוב שוב: "כחלק מהתוכנית החקירתית הם נשאלו על זה". בית המשפט מבקש לראות בכתוב מן קלסר החקירה את החלק בו הוטח בחשודים את הקטע בו החליפו תפקידים.

עו"ד רום: "תסביר מה זה החלפה? מה זה התחלפו בתפקידם?", חוקר מצ"ח השיב: "לגבי האירוע הספיציפי, התפקידים, ההגדרה בשלב זה אינם ידועים לגוף החוקר במלואם ובמאת האחוזים. באופן כללי לגבי החלפה של תפקידים אשיב כי זה יכול להיות למספר שניות והתפקידים לא מוגדרים באופן מלא. ישנם מספר בעלי "תפקידים" בפעילות הכח, תפקידים אלו יכולים להשתנות בין חיילי הכח גם למספר רגעים זה לפחות מה שידוע לנו. בשלב זה אוסיף בעלי תפקידים יכולים להיחשב עמדות. התכוונתי לתפקידים בעת ביצוע העבירה".

עו"ד דמרי , בית ליד 4 באוגוסט 2024. שלומי גבאי
עו"ד דמרי , בית ליד 4 באוגוסט 2024/שלומי גבאי

לפני כשבוע, המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) פשטה על בסיס שדה תימן ועצרה חיילי מילואים בחשד להתעללות מינית במחבל נוחבה. אזרחים וחברי הכנסת עמיחי אליהו, ניסים ואוטרי וצבי סוכות הגיעו לבסיס והפגינו בדרישה לשחרר אותם, וכעבור זמן קצר פרצו לבסיס. בעת המעצר, חיילי המילואים התעמתו עם השוטרים שהגיעו לבסיס, ואחד החיילים שתועד בסרטון צעק לעברם כי "אנחנו נעשה פה יד אחת נגד הדבר הזה שצה"ל נלחם בחיילים שלו. זהו. זה נגמר".

אחרי שפונו משדה תימן, מסת המפגינים עברה להפגין מול הקריה המשפטית של צה"ל בבית ליד, לשם הועברו החיילים העצורים. הרמטכ"ל הרצי הלוי ודובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי הגיעו למקום, והאחרון שוחח עם המוחים במקום.

הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, קיים הערכת מצב בעקבות נסיונות הפריצה לבסיס עם ראש אגף כוח האדם, אלוף יניב עשור, קצין המשטרה הצבאית הראשי, תת-אלוף אביחי מיבר ומפקדים נוספים, ומסר כי "צה"ל מגבה את הלוחמים שלו בסדיר ובמילואים. הגענו לבית ליד כי כאן נמצאים החיילים שלנו, ובכדי לוודא שלא יקרה דבר חמור עוד יותר. הגעה של מתפרעים וניסיונות פריצה לבסיסים הם התנהגות חמורה בניגוד לחוק, על גבול האנרכיה, פוגעים בצה"ל, בביטחון המדינה ובמאמץ המלחמתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully