וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימותים אלימים התגלעו בין חיילים ושוטרים למפגינים בבית ליד; הרמטכ"ל הגיע למקום: "על גבול האנרכיה"

עודכן לאחרונה: 29.7.2024 / 23:53

המחאה על מעצר החיילים החשודים בהתעללות במחבל עברה לבסיס מצ"ח, ומפגינים צבאו על שער הקריה המשפטית והלמו בו בקריאה לשחרור העצורים. לחלק מהלוחמים מיוחסות עבירות מעשה סדום בנסיבות אינוס וחבלה בזדון. בתוך כך, דובר צה"ל דניאל הגרי הגיע גם כן ושוחח עם המוחים

בית ליד: המפגינים פרצו לבניין בית הדין הצבאי/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, שלומי גבאי

אחרי שפונו היום (שני) המפגינים שפרצו לבסיס שדה תימן בדרום הארץ - במחאה על מעצר החיילים שנחשדו בהתעללות במחבל נוחבה הם עברו להפגין בבסיס מצ"ח בבית ליד, לשם הועברו הלוחמים העצורים. בתוך כך, לחלק מהחשודים הנמצאים במעצר מיוחסות עבירות של מעשה סדום בנסיבות אינוס וחבלה בזדון. הרמטכ"ל הרצי הלוי ודובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי הגיעו למקום, והאחרון משוחח עם המוחים במקום.

הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, הגיע למקום וקיים הערכת מצב בעקבות נסיונות הפריצה לבסיס עם ראש אגף כוח האדם, אלוף יניב עשור, קצין המשטרה הצבאית הראשי, תת-אלוף אביחי מיבר ומפקדים נוספים, ומסר כי "צה"ל מגבה את הלוחמים שלו בסדיר ובמילואים. הגענו לבית ליד כי כאן נמצאים החיילים שלנו, ובכדי לוודא שלא יקרה דבר חמור עוד יותר. הגעה של מתפרעים וניסיונות פריצה לבסיסים הם התנהגות חמורה בניגוד לחוק, על גבול האנרכיה, פוגעים בצה"ל, בביטחון המדינה ובמאמץ המלחמתי".

בסביבות השעה 23:00 התפזרו רוב המפגינים מהאזור וכוחות המשטרה במגמת עזיבת השטח. בבסיס הקריה המשפטית, במחנה 21 הצמוד וכן במתחם הכליאה עיבו את כוחות האבטחה בשל חשש כי קומץ מפגינים ינסה לפרוץ לאחד מהבסיסים וליצור פרובוקציה בשנית. גם הסיורים החיצוניים סביב הגדר ההקפית יתוגברו. המשטרה הכחולה תבצע סריקות בתדירות גבוהה באזור הבסיסים כפעילות מונעת.

קודם לכן, המפגינים פרצו למבנה סמוך לבית הדין הצבאי במקום, ועשרות בני אדם צבאו על שער הקריה המשפטית, כשהם הלמו עליו עם מקלות וצועקים "לשחרר, לשחרר!". בכלא כרזו לכלל הכוחות הנמצאים להגיע לאזור השער, והגיעה גם משטרה כחולה לתגבר. חלק מהמפגינים צעקו לרמטכ"ל "תתפטר, המקום שלך בכלא במקום החיילים".

במהלך ההתפרעות פרצו עימותים אלימים בין חיילים ושוטרים למפגינים במקום. המשטרה הצבאית התיזה גז מדמיע אל עבר חלק מהמפגינים מבעד לשער, וכמה מהם סבלו מצריבות בעיניים. לאחר שהמפגינים הצליחו לפרוץ שער הכניסה לקריה המשפטית, אנשי האבטחה של הבסיס אבטחו את השער עם אזיקי רגליים בכמה נקודות.

מצ"ח והפרקליטות הצבאית הודיעו לעורכי הדין עדי קידר ונתי רום מארגון "חוננו", המייצג כמה מהחשודים כי בהמשך הערב יוכרע האם החיילים ישוחררו או יישארו במעצר הלילה. בארגון קראו לפרקליטות ולמצ"ח להורות עוד הערב על שחרורם של החיילים ואמרו: "עצרו את הבושה, שחררו את החיילים עוד הערב, החקירה יכולה להימשך כשהם משוחררים".

משטרת ישראל חסמה את הגישה לתנועת רכבים במקום. עשרות מפגינים החלו לזרום גם לעבר הבסיס השכן "מחנה 21". המוחים שרו "הרצי הביתה" ו-"הפצ"רית לכלא". לצד זה, צעקו גם נגד השר לביטחון לאומי "בן גביר הביתה".

לוחם המשרת במחנה המעצר בשדה תימן אמר שהוא לא ייתן למעצר חבריו לקרות. "אנחנו שומרים על חלאות אדם, הגרעין הכי קשה של הנוחבה בתת תנאים מבחינתנו בעוד הם זוכים לכל מיני הטבות מכל מיני ארגונים הומניטריים", טען. "ב-3 חודשים שאני שם הנפש שלי מצולקת, אני לא אותו אדם ועכשיו את עוצרים את חברינו כדי לרצות את העולם, לא ניתן לזה לקרות".

הרמטכ"ל הרצי הלוי ודובר צה"ל דניאל הגרי בבית ליד/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
בית ליד : המפגינים פרצו לבניין בית הדין הצבאי. שלומי גבאי, צילום מסך
בית ליד : המפגינים פרצו לבניין בית הדין הצבאי/צילום מסך, שלומי גבאי
בית ליד: המפגינים פרצו לבניין בית הדין הצבאי. שלומי גבאי
בית ליד: המפגינים פרצו לבניין בית הדין הצבאי/שלומי גבאי
לאחר שהמפגינים הצליחו לפרוץ שער הכניסה לקרית המשפטית אנשי האבטחה של הבסיס איבטחו את השער עם אזיקי רגליים בכמה נקודות. שלומי גבאי
לאחר שהמפגינים הצליחו לפרוץ שער הכניסה לקרית המשפטית אנשי האבטחה של הבסיס איבטחו את השער עם אזיקי רגליים בכמה נקודות/שלומי גבאי
בית ליד: המפגינים פרצו לבניין בית הדין הצבאי. על פי סעיף, צילום מסך
בית ליד: המפגינים פרצו לבניין בית הדין הצבאי/צילום מסך, על פי סעיף

כמו כן, לוחם נוסף מ"כוח 100", שהוביל את המחאה, אמר: "מחבלי הנוח'בה יודעים שידינו קשורות ושיש עלינו הגבלות והם מנצלים את זה עד הסוף. מדי יום הם משפילים אותנו, מתגרים וחוגגים שחיילים נהרגים. גם אם לוחם מסוים איבד עשתונות ועשה משהו חריג הדרך עד לעצור אותו היא ארוכה. בשום מקום בעולם מחבלים שרצחו ילדים ואנסו נשים לא מקבלים יחס כמו בישראל, די להיות יפה נפש זה מחליש אותנו".

לוחם ב"כוח 100", חבר של העצורים סיפר על השתלשלות האירועים וביקר באופן חריף את המשטרה הצבאית. "הבוקר פרצו לבסיס אנשי מצ"ח בכוחות גדולים, שהיינו בטוחים שהם באו לשלוף איזה מחבל ולא מישהו מהיחידה", אמר. "זה היה ממש מביש ומיותר - אפשר היה לזמן את כל מי שצריך לחקירה בצורה יותר מקצועית ומכובדת".

"אתם בכלל יודעים מי המחבל שהתלונן?", אמר הלוחם. "זה ארכי טרוריסט שהיה לו חלק נכבד בהתקפה הרצחנית ב-7 באוקטובר, ובכלל לא אמור היה לחיות בעולם הזה אילו היה מבצע את פשעיו במדינה אחרת. אנחנו לא נזוז מפה עד שכל הלוחמים ישוחררו. רוצים לחקור בבקשה יש דרך. מישהו פה התבלבל - הם מחבלים לא אנחנו".

סנ"צ אופיר ביתן, קצין האג"ם של מרכז השרון מסר דו"ח מצב ואמר כי כ-70 צעירים הולמים על שער הכניסה הראשית לקריה המשפטית "נווה צדק" בבית ליד, כשמולם עשרות שוטרים כולל לוחמי יס"מ שרון ולוחמי מג"ב שמונעים מהם לחדור לבסיס. המשטרה טרם הודיעה על הפגנה לא חוקית ומכילה את האירוע.

לוחם ביחידה כוח 100. שלומי גבאי
"הבוקר פרצו לבסיס אנשי מצ"ח בכוחות גדולים, שהיינו בטוחים שהם באו לשלוף איזה מחבל". לוחם מכוח 100/שלומי גבאי

החשדות נגד אותם חיילי מילואים החלו כשבמהלך חקירה התברר כי יש עצור פלסטיני שעבר לפי החשד התעללות קשה. חשד זה הועלה לפי הגורמים לאחר שנמצא מדמם במקומות אינטימיים, והעצור סרב להגיש תלונה נגד האחראים. בין עורכי הדין המייצגים את הלוחמים; עו"ד אפרים דמרי. ועו"ד עדי קידר ונתי רום מטעם ארגון חוננו.

עוד התברר כי מצ"ח פתחה בחקירה ולאחר כמה פעולות הגיעו לחשד שהיו עשרה חיילים מעורבים באירוע. המשטרה הצבאית החליטה לעכב אותם לחקירה (לא לעצור אותם) לפני שההמון הגיע אל שערי הבסיס, הגיעו החוקרים עם החיילים להסכמה וכולם עוכבו לחקירה, אך במקביל, סרטונים של האירוע הופצו ברשתות החברתיות והמוני אזרחים הגיע אל שערי הבסיס.

"לאן הגענו? אני ממש נאכלת, מה זה הדבר ההזוי הזה? בן אדם מגויס למילואים כבר כמה חודשים, מקריב את חייו, את ביתו ואת מקור פרנסתו ואז באה המדינה וזאת התודה שלה?", מסרה בת משפחתו של אחד העצורים בפרשה, תושבת השומרון. "השירות הממושך בכלא בשדה תימן לא פחות קשה מהלחימה בעזה. האויבים שלנו מחייכים עכשיו, מדינת ישראל מעניקה פרסים למחבלים ארורים".

בית ליד : המפגינים פרצו לבניין בית הדין הצבאי. על פי סעיף, צילום מסך
בית ליד : המפגינים פרצו לבניין בית הדין הצבאי/צילום מסך, על פי סעיף
בית ליד: המפגינים פרצו לבניין בית הדין הצבאי. על פי סעיף, צילום מסך
בית ליד: המפגינים פרצו לבניין בית הדין הצבאי/צילום מסך, על פי סעיף

שר הביטחון יואב גלנט הגיב לאירועי הערב ומסר כי "פריצה של אזרחים לבסיסי צה"ל היא אירוע חמור שפוגע קשות בדמוקרטיה הישראלית ומשחק לידי אויבנו בעת מלחמה.‏שוחחתי כעת עם הרמטכ"ל וציינתי כי לצה"ל יש גיבוי מלא ממני כשר הביטחון לנקוט באמצעים ולפעול מיידית למניעת כניסת אזרחים לא מורשים לבסיסי צה"ל. אני קורא למשטרת ישראל לפעול מיד נגד מפרי החוק ולכל נבחרי הציבור להימנע מאמירות לא אחראיות הגוררות את צה"ל למגרש הפוליטי".

יו"ר הציונות הדתית, השר בצלאל סמוטריץ' התייחס לאירוע ואמר כי "‏המחאה האזרחית על העוול הנורא כלפי המילואימניקים בשדה תימן מוצדקת ואני תומך בה בכל לבי. ‏בניגוד לשמאל הצבוע שהפך את הפרת החוק, הסרבנות והבערת המדינה לשיטה במשך שנה וחצי בחסות היועמ"שית, לנו יש אחריות למדינה. ולכן: אני קורא לכולם לשמור על החוק ועל שלמות הצבא והעם. לא לפרוץ לבסיסים ולא להתעמת עם האחים שלנו החיילים והשוטרים, ולשמור על גבולות המחאה".

יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן מסר כי "‏כל אלימות ופגיעה בחיילי צה"ל ראויה לכל גינוי. הפריצות לבסיסים ואווירת האנרכיה משרתות בעיקר את האויבים האכזריים שלנו.‏ אני קורא לנבחרי הציבור לנהוג באחריות ולהפסיק ללבות את האש.‏ יש מספיק חזיתות להתמודד איתן".

בית ליד : המפגינים פרצו לבניין בית הדין הצבאי. שלומי גבאי, צילום מסך
בית ליד : המפגינים פרצו לבניין בית הדין הצבאי/צילום מסך, שלומי גבאי

אחרי שהתפרץ היום לבסיס שדה תימן, ח"כ צבי סוכות פרסם סרטון שבו הוא קורא להימנע מאלימות במהלך המחאות נגד חקירת חיילי המילואים שחשודים בהתעללות מחבל. "אנחנו בעיצומה של מלחמה קיומית על עתיד שלנו כאן במדינה. מחאה - הכי כן. אלימות - הכי לא. אין מקום לאלימות, אין לנו צבא אחר ואנחנו חייבים לנצח. אסור שנעבור לאלימות, פשוט אסור".

לעצם הפריצה שלו לתוך הבסיס אמר כי "אני חבר כנסת ויכול להשתמש בחסינות שלי כדי לבוא ולראות מה קורה עם החיילים. אלימות לא יכולה להיות חלק מהמשחק".

אחרי שפונו משדה תימן, המפגינים הגיעו לבסיס שבו מוחזקים העצורים, 29 ביולי 2024. שלומי גבאי
אחרי שפונו משדה תימן, המפגינים הגיעו לבסיס שבו מוחזקים העצורים, 29 ביולי 2024/שלומי גבאי

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ הגיב לאירועים ואמר כי "המיעוט הקיצוני שניסה לפרוץ היום לבסיסי צה"ל אינו מייצג את העם הנפלא שלנו, ואת הרוב המוחלט של אזרחי ישראל שמתנגדים לאלימות ואנרכיה.
‏המעשים האלימים שאנו רואים בשעות האחרונות מובילים אותנו לתהום ומסכנים את בטחון המדינה ואת אחדות החברה הישראלית. ‏העובדה שבתוך הקואליציה יש מי שמלבה את האלימות הזו ומכניס פוליטיקה לצה"ל, היא דגל שחור".

גם ראש האופוזיציה יאיר לפיד התבטא בעקבות המחאה ואמר כי "אנחנו לא על סף התהום, אנחנו בתהום. כל הקווים האדומים נחצו היום. ח"כים ושרים שמשתתפים בפלישה של מליציות אלימות לתוך בסיסים צבאיים הם הודעה למדינת ישראל: הם גמרו עם הדמוקרטיה, הם גמרו עם שלטון החוק. קבוצה פשיסטית מסוכנת מאיימת על קיומה של מדינת ישראל. הם הדבר הטוב ביותר שקרה לסינוואר ונסראללה. אם לא נתייצב מולם, המדינה תתפרק. אם נתניהו לא יפטר את השרים שהשתתפו היום בפשיטות האלימות האלה, הוא אינו ראוי לייצג את מדינת ישראל".

גם ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט הגיב למחאות. "חידלו מיד את הטירוף. יומיים אחרי שחיזבאללה רצחו 12 מילדינו, ואויבינו תוקפים אותנו מכל עבר, קומץ פורעים פורץ לתוך בסיסי צה"ל ומפרק לנו את המדינה, את שלטון החוק ואת צה"ל. מי שרוצה לפרק את המדינה היהודית היחידה בעולם שימשיך להעלים עין מהכאוס או לעודד את זה. זה לא קשור לנוחבות. הם מפלצות שראויים לעונש ולסבל הגדול ביותר שהחוק הישראלי מאפשר.אם זה לא מספיק, יתכבדו נבחרי הציבור ויתקנו את החוק. זה קשור אלינו, האם רוצים כאן מדינה או מיליציות שעושות ככל העולה על רוחן", אמר בנט.

עוד הוסיף כי "לוחמי צה"ל ראויים לכל גיבוי על פעילותם, הם עוברים כבר עשרה חודשים שוחקים וקשים. את מה שצריך לבדוק, יבדקו. להפעיל את השכל הישר. כפי שיצאתי בקול ברור וצלול נגד סרבנות והפסקת התנדבות לצה"ל, כך אני אומר עכשיו: חדלו! המשך המהומות היא המתנה הגדולה ביותר שאפשר להעניק לסינוואר, נסראללה וחמינאי. אני קורא לכולם לחדול מיד מהמהומות, לעזוב מיד את שטח הבסיס ולציית לחוק, ומעל לכל—אני קורא לחברי ממשלת ישראל: גלו כבר מנהיגות".

טלי גוטליב בקריה המשפטית, בית ליד. 29 ביולי 2024. שלומי גבאי
טלי גוטליב בקריה המשפטית, בית ליד. 29 ביולי 2024/שלומי גבאי
אנשים מוחים מחוץ לבית ליד, 29 ביולי 2024. שלומי גבאי
אנשים מוחים מחוץ לבית ליד, 29 ביולי 2024/שלומי גבאי

לשכת ראש הממשלה אמרה כי נתניהו מגנה את הפריצה וקורא להרגעת הרוחות: "ראש הממשלה בנימין נתניהו קורא להרגעה מיידית של הרוחות בשדה תימן, ומגנה בתוקף את הפריצה לתוך בסיס של צה"ל", נמסר.

גם שר הביטחון יואב גלנט גינה את האירוע ואמר כי אסור להתפרץ לבסיסי צה"ל. "‏אני מלא הערכה לחיילים המבצעים את המשימה המורכבת והחשובה של כליאת מחבלי החמאס, מחבלים שפלים עמם נבוא חשבון ונמצה את הדין בדרך המחמירה ביותר", כתב שר הביטחון. "‏צה"ל ימשיך ויפעל בהתאם לחוק. ‏עלינו לאפשר לגורמים המוסמכים לקיים את הבדיקות הנדרשות תוך שמירה על כבוד חיילנו. ‏גם בשעת כעס החוקים מחייבים את כולם - לא מתפרצים לבסיסי צה"ל ולא עוברים על חוקי מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully