וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיתוי תמוה: הרמטכ"ל אישר את מינויו של תא"ל ברק חירם למפקד אוגדת עזה

עודכן לאחרונה: 30.7.2024 / 23:29

תא"ל ברק חירם אחראי להישגים רבים בלחימה ברצועת עזה, אך גם נחשב לשנוי במחלוקת בקרב רבים שרואים בו האחראי לאירוע בני הערובה בבית של פסי ב-7 באוקטובר. עקב היממה המתוחה שעברה על מערכת הביטחון, יש שיגידו שהרמטכ"ל בחר עיתוי אומלל להודיע על מינויו של חירם

שרון כהן, כלתה של פסי כהן מבארי, על הפגישה עם תא"ל ברק חירם/על פי סעיף

דובר צה"ל מסר הערב (שלישי) כי הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, החליט כי תא"ל ברק חירם יתמנה לתפקיד מפקד אוגדת עזה כפי שסוכם. תא"ל חירם צפוי לסיים את תפקידו כמפקד אוגדה 99 בימים הקרובים ולאחר מכן יקבע מועד בו יחל את תפקידו כמפקד אוגדת עזה.

תא"ל ברק חירם נחשב לשנוי במחלוקת בגלל קרב שהתנהל על קיבוץ בארי ב-7 באוקטובר, בעוד הוא שימש אז כמפקד. באותן שעות, כמה תושבי הקיבוץ הוחזקו על ידי מחבלים כבני ערובה בבית של חברת הקיבוץ פסי כהן. כוח שצה"ל שניהל קרבות עם המחבלים במקום, ירה כמה פגזים לעבר ביתה של פסי בעוד בני הערובה הישראלים עדין בתוכו, מה שגרם למותם.

העיתוי בו בחר הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי לעדכן כי נתן תוקף למינוי תא"ל ברק חירם לתפקיד מפקד אוגדת עזה, הוא עיתוי שרבים יגדירו כאומלל. ההודעה על מינויו של חירם יצאה לקראת לילה, כשמערכת הביטחון בדריכות ובכוננות גבוהה לקראת התפתחויות מלבנון. בנוסף לכך, תא"ל חירם אחראי על הישגים רבים מפרוץ המלחמה, ועבר תהליך מורכב מאוד של תחקירים וסיקור תקשורתי נרחב ויש גורמי צבא שטוענים כי נכון היה להמתין עם ההודעה עד מחר ולהודיע על כך בעיתוי מכבד הרבה יותר. תא"ל חירם החל את החפיפה עם תא"ל יואב ברונר מחליפו אותה אמור לסיים בקרוב ולאחר מכן יחל חפיפה בעצמו עם מפקד אוגדת עזה תא"ל אבי רוזנפלד.

אל"ם ברק חירם. דובר צה"ל
אחראי על הישגים, אך שנוי במחלוקת. תא"ל ברק חירם/דובר צה"ל

מוקדם יותר היום, תא"ל ברק חירם נפגש עם המשפחות השכולות של בני הערובה שאיבדו את חייהם בבית של פסי כהן בקיבוץ בארי. הוא הודה בכשלון הצבאי שהתרחש בקיבוץ ושמע את הדברים הקשים שהיו לבני המשפחה להגיד על התנהלותו ב-7 באוקטובר. הפגישה ארכה כשעתיים והייתה מורכבת וטעונה מאוד, נתנה מקום לכל המשתתפים להגיד את הדברים הקשים שעל לבם, לשאול שאלות וכן למתוח ביקורת על התנהלותו של חירם בשבעה ב-7 ולאחר מכן - בראיונות שקיים בתקשורת.

התגובות של בני המשפחות השכולות ושל תושבי קיבוץ בארי לשיחה היו מעורבות. בעוד חלקם האמינו כי חירם נאטם אל מול הביקורת, והגיע לשיחה כדי להרגיע את הכעס כלפיו, משפחות אחרות טענו שהשיחה התנהלה ברוח טובה, שהם חשו הקלה מסויימת בסופה ויצאו ממנה מפוייסים.

sheen-shitof

עוד בוואלה

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
הבית של פסי, קיבוץ בארי. משה שי, פלאש 90
נערכה פגישה קשה ומתוחה, בה המשפחות שאלו שאלות ומתחו ביקורת. הבית של פסי, קיבוץ בארי/פלאש 90, משה שי

למרות שרבים רואים בו האחראי לאירוע בני הערובה, התחקיר הצה"לי על הקרב על קיבוץ בארי מעלה תמונה מורכבת יותר. ממצאי התחקיר גילו שמפקד אוגדה 99, תא"ל ברק חירם, היה הקצין הבכיר ששינה את פני הקרב בקיבוץ לחיוב. זאת, לאחר שארגן את הכוחות בשטח, יצר תמונת מצב וחילק אחריות לכוחות ברחבי הקיבוץ. לפי התחקיר, תא"ל חירם נכח 20 דקות מול הבית של פסי כהן ומי שניהל בפועל את המשא ומתן, ירי הפגזים והפריצה לבית היו כוחות ימ"מ ושב"כ, בהתייעצות מרחוק של מפקד הימ"מ.

אלוף (מיל') מיקי אדלשטיין, שהופקד על ביצוע התחקיר, ציין כי הפגז הראשון שנורה לעבר הבית היה בשעה 17:56. אולם, מתברר כי תא"ל חירם, שקיבל את האחריות על הגזרה כמה שעות קודם לכן ובתוכה כמה קיבוצים, הגיע לזירה בשעה 18:00, ואמר לכוחות הימ"מ ושב"כ כי יש להם 20 דקות להפעיל טנק בגלל החשיכה המתקרבת. הכוחות ביקשו עוד 20 דקות וקיבלו על כך אישור.

לאחר מכן, עזב תא"ל חירם את המקום כדי לבנות תמונת מצב עדכנית של מיקום הכוחות הגדולים בקיבוץ, ושל מיקום המחבלים שרובם הסתתרו במבנים. מאוחר יותר, שוגרו לעבר המבנה עוד שלושה פגזים מסוג חלולן - הפגז השני נורה ב-18:27, השלישי ב-18:34 והרביעי ב-19:52 - על מנת להרתיע את המחבלים ולהפעיל לחץ.

ביתה של פסי כהן, קיבוץ בארי, 5 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
מקווה שהוא ישכיל ליצור את האמון השבור בין התושבים לצבא. הבית של פסי, קיבוץ בארי/ראובן קסטרו

שרון כהן, כלתה של פסי כהן מקיבוץ בארי בירכה על המינוי: "אני באופן אישי מקווה שהוא יעשה את המקסימום כדי לשמור על כל יישובי העוטף. אני מקווה שהוא ישכיל ליצור את האמון השבור בין התושבים לצבא, ושישנה את כל פריסת כוחות ותפיסת הביטחון בישובים. אנחנו רוצים להרגיש בטוחים בבית שלנו והכי רוצים שהחטופים ישבו כבר הביתה".

  • עוד באותו נושא:
  • ברק חירם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully