וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת בני הערובה בבארי ב-7 באוקטובר: "ההוראה לירות את הפגזים לא הגיעה מתא"ל ברק חירם"

עודכן לאחרונה: 11.7.2024 / 19:04

אחד מחלקי התחקיר הצה"לי עסק בתקרית ב"בית של פסי" במהלכה נהרגו בני ערובה מירי. לפי הממצאים, מפקד אוגדה 99 תא"ל ברק חירם אמנם פיקד על הגזרה, אך לא נכח בזירה בעת ירי הפגזים. עם זאת, הוא הורה לכוחות ימ"מ ושב"כ, שניהלו את המו"מ, להפעיל טנק לפני רדת החשיכה

מחדירת המחבלים ועד הגעת הלוחמים: הקרב בקיבוץ בארי/דובר צה"ל

תחקיר צה"ל על הקרבות שאירעו בקיבוץ בארי ב-7 באוקטובר, בהם הקרב בביתה של פסי ובו נורו פגזים לעברו בזמן שבני הערובה הוחזקו על ידי מחבלים חמושים, הוצג הבוקר (חמישי) לתושביו במלון בים המלח, אליו פונו בתחילת המלחמה.

תשעה חודשים מאוחר יותר, ממצאי התחקיר גילו שמפקד אוגדה 99, תא"ל ברק חירם, היה הקצין הבכיר ששינה את פני הקרב בקיבוץ לחיוב. זאת, לאחר שארגן את הכוחות בשטח, יצר תמונת מצב וחילק אחריות לכוחות ברחבי הקיבוץ. לפי התחקיר, תא"ל חירם נכח 20 דקות מול הבית של פסי כהן ומי שניהל בפועל את המשא ומתן, ירי הפגזים והפריצה לבית היו כוחות ימ"מ ושב"כ, בהתייעצות מרחוק של מפקד הימ"מ.

אלוף (מיל') מיקי אדלשטיין, שהופקד על ביצוע התחקיר, ציין כי הפגז הראשון שנורה לעבר הבית היה בשעה 17:56. אולם, מתברר כי תא"ל חירם, שקיבל את האחריות על הגזרה כמה שעות קודם לכן ובתוכה כמה קיבוצים, הגיע לזירה בשעה 18:00, ואמר לכוחות הימ"מ ושב"כ כי יש להם 20 דקות להפעיל טנק בגלל החשיכה המתקרבת. הכוחות ביקשו עוד 20 דקות וקיבלו על כך אישור.

אל"ם ברק חירם. דובר צה"ל
שינה את פני הקרב בקיבוץ לחיוב. תא"ל ברק חירם/דובר צה"ל

לאחר מכן, עזב תא"ל חירם את המקום כדי לבנות תמונת מצב עדכנית של מיקום הכוחות הגדולים בקיבוץ, ושל מיקום המחבלים שרובם הסתתרו במבנים. מאוחר יותר, שוגרו לעבר המבנה עוד שלושה פגזים מסוג חלולן - הפגז השני נורה ב-18:27, השלישי ב-18:34 והרביעי ב-19:52 - על מנת להרתיע את המחבלים ולהפעיל לחץ.

יש לציין כי ב-18:26 עדכן שב"כ כי יורטה שיחה בין המחבלים שהתבצרו בבית לבין מפקדם בעזה, בו פקד עליהם להביא את החטופים לרצועת עזה. כמה שעות קודם לכן, דרס אל"מ ניסים חזן באמצעות טנק את הטנדרים של המחבלים ובכך מנע מהם לחמוק מהקיבוץ.

סמוך ל-18:32 דיווח שב"כ על יירוט שיחה נוספת בה נשמעו המחבלים מודיעים למפקדם על כוונתם להתאבד במבנה. ב-19:52 לוחמי הימ"מ פרצו לבית תוך שנורה ירי פגז ונשמע צרור ארוך במבנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ביתה של פסי כהן בקיבוץ בארי, 11 באוקטובר 2023. חיים גולדברג, פלאש 90
נורו ארבעה פגזים. ביתה של פסי כהן בקיבוץ בארי/פלאש 90, חיים גולדברג

הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי קבע כי מדובר ב"אירוע ייחודי במאפייניו שכלל אירוע בני ערובה באזור לחימה. לא ידוע על עוד מקרה בו נאלצו כוחות הביטחון לטהר יישוב בו יש 1000 אזרחים אליו חדרו 300 מחבלים שרצחו, אנסו, שרפו וחטפו אזרחים".

לדבריו, "באירועים מהסוג הזה, על המפקד בשטח לקבל החלטות קשות שמטרתן להציל כמה שיותר אזרחים. מהתחקיר עלה כי ערך זה הנחה את קבלת ההחלטות של המפקדים בשטח. שיקול הדעת וניהול האירוע על ידי כוחות הביטחון שנכחו בו בוצע באופן מקצועי וערכי, תוך שימוש נכון באמצעים שעמדו לרשות הכוחות ובהם ניהול משא ומתן, מודיעין ושימוש בטנק כאמצעי אחרון ליצירת לחץ על המחבלים".

הרמטכ"ל סיכם כי "תחקיר הקרב בבארי הינו התחקיר הראשון כחלק מתהליך התחקור הפנימי הרחב שנערך בימים אלו בצה"ל, ובוחן את אירועי 7 באוקטובר ומה שהוביל אליהם. אמנם מדובר בתחקיר ראשון ויחיד שלא משקף את התמונה המלאה על שאירע באותו היום, אך הוא ממחיש בצורה ברורה את גודל הכישלון וממדי האסון שפקד את תושבי הדרום שהגנו בגופם על משפחותיהם שעות ארוכות, וצה"ל לא היה שם להגן עליהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully