וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסקנות התחקיר הצבאי על הטבח בבארי נחשפות: "צה"ל כשל, תעוזת התושבים הצילה את הקיבוץ"

עודכן לאחרונה: 11.7.2024 / 19:19

340 מחבלים חדרו לקיבוץ. 101 אזרחים נרצחו. 32 נחטפו - בהם 11 שעדיין מוחזקים ברצועה. כוחות הביטחון איחרו להגיע - והקיבוץ נותר בהגנת האזרחים עצמם עד שעות הצהריים המאוחרות. "צה"ל כשל במשימה, השיקום יימשך זמן ארוך" | המסקנות, המחדלים והלקחים שהציג הצבא לתושבים

מחדירת המחבלים ועד הגעת הלוחמים: הקרב בקיבוץ בארי/דובר צה"ל

צה"ל חשף הערב (חמישי) לציבור הרחב את מסקנות התחקיר שערך בנושא תפקודו בהגנה על קיבוץ בארי ב-7 באוקטובר. "צה"ל נכשל במשימתו להגן על תושבי קיבוץ בארי. גבורת תושבי בארי ולוחמי כיתת הכוננות של הקיבוץ ראויים לציון לשבח, והיא שהביאה לייצוב קו ההגנה בשעות הלחימה הראשונות, תוך בלימת התרחבות ההתקפה לשאר חלקי הקיבוץ".

מהממצאים עולה כי חדרו לשטח הקיבוץ כשלוש מאות וארבעים מחבלים, בהם כמאה מחבלי נוח'בה של חמאס, ש"ביצעו מסע הרג, טבח, חטיפה, בזיזה ופשעים אכזריים נוספים". לפי ההערכות המעודכנות של צוות התחקיר, בשטח הקיבוץ עצמו חוסלו כמאה מחבלים. לבתי הקיבוץ נגרם נזק כבד והליך שיקומו צפוי להימשך זמן ארוך.

בהתקפה על הקיבוץ נהרגו מאה ואחד אזרחים, ונחטפו לשטח הרצועה שלושים חטופים וחטופות מקהילת בארי ושני חטופים נוספים, מתוכם אחד עשר עדין מוחזקים בעזה. לוחמי כוחות הביטחון שלחמו ביישוב, פעלו בגבורה רבה תוך חירוף נפש. במהלך הלחימה נפלו שלושים ואחד אנשי כוחות הביטחון, בהם עשרים ושלושה לוחמי צה"ל וחברי כיתת הכוננות ושמונה שוטרים. כמו כן, נפצעו לוחמים ואזרחים רבים.

תחקיר קרב בארי. רחפן 2020, דוברות בארי, עיבוד תמונה
תחקיר קרב בארי/עיבוד תמונה, רחפן 2020, דוברות בארי
החלה הריסת מבני המגורים בקיבוץ בארי. יח"צ,
החלה הריסת מבני המגורים בקיבוץ בארי/יח"צ

המסקנות העיקריות

  • צה"ל לא נערך למתאר חדירה נרחב כפי שקרה בשבעה באוקטובר: הצבא לא נערך לתרחיש שכולל ריבוי חדירות על ידי אלפי מחבלים, התוקפים בעשרות מוקדים במקביל. לכן, כך על פי התחקיר, לא היו כוחות עתודה נוספים שיכלו להישלח לבארי.
  • צה"ל התקשה לייצר תמונת מצב ברורה ובהירה של המתרחש בקיבוץ עד שעות אחר הצהריים בשבת: מהתחקיר עולה כי גורמי הביטחון לא סיפקו התרעה מספקת לתושבי בארי אודות חדירת מחבלים לאורך השעות הראשונות של מתקפת הטרור.
  • עד השעה 13:30 הלחימה בתוך הקיבוץ התנהלה על בסיס כיתות הכוננות והתושבים: במשך שבע שעות הלחימה הראשונות תושבי הקיבוץ הגנו על עצמם, פעילותם ותושייתם היא זו שבלמה את האויב מלהרחיב את התקפתו לשכונות נוספות.
  • בשל ריבוי מוקדים וקושי בגיבוש תמונת המצב, הלחימה במרחב בשעות הראשונות התאפיינה בהיעדר פיקוד ושליטה וחוסר תיאום וסדר בין הכוחות והיחידות השונות: הדבר גרם למספר אירועים בהם כוחות ביטחון הצטברו בכניסה לקיבוץ ולא נכנסו ללחימה מיידית. למשל, כוחות אשר לא נכנסו ללחימה בהחלטת מפקד והמתינו למשימת פינוי תושבים מבארי, כוחות שנלחמו ובהנחיית מפקד יצאו מהקיבוץ, כוחות שנכנסו לאחר פרק זמן של כשעה בשל המתנה למפקד הכוח וכוחות וחפ"קים שהיו מחוץ ליישוב ככוחות מעטפת.
  • היו מקרים בהם כוחות צה"ל נהגו באופן לא ראוי בהתנהלות מול אזרחים: הדבר התבטא באופן האבטחה של התושבים שפונו ובמתן מענה לצרכים בסיסיים על ידי כוחות הביטחון. למשל, היו אירועים לא ערכיים שבהם חיילי צה"ל עם קסדה ושכפ"ץ נשכבו על הקרקע בזמן שאזרחים היו באותה נקודה ללא מיגון

הירי לעבר הבית בו שהו בני ערובה:

בתחקיר התייחסו גם לאירוע בו נהרגו 12 אזרחים ישראלים - לאחר שטנק צה"ל פתח באש לעבר ביתה של פסי כהן, שם הוחזקו בני ערובה. על פי תחקיר שפורסם בניו יורק טיימס, תא"ל ברק חירם, שפיקד על הכוחות בבארי, הוא זה שנתן את ההוראה לפתוח באש.

"מהתחקיר עולה כי אל מול הנסיבות המורכבות והקשות ששררו, המפקדים והכוחות שפעלו באירוע קיבלו החלטות מקצועיות ואחראיות, כאשר הם ממצים עד תום את מאמצי המשא ומתן. ירי הטנק לעבר סביבת הבית בוצע באופן מקצועי, בהחלטה משותפת של המפקדים מכלל הארגונים, לאחר חשיבה והערכת מצב ועל מנת להפעיל לחץ על המחבלים ולהציל את בני הערובה".

ביתה של פסי כהן בקיבוץ בארי. משה שי, פלאש 90
ביתה של פסי כהן בקיבוץ בארי/פלאש 90, משה שי

מסקנות הרמטכ"ל

"כוחות ביטחון רבים לחמו בקיבוץ בארי באומץ וביצעו מעשי גבורה. לצד זאת, בוצעו שגיאות וטעויות חמורות" - כך פתח הרמטכ"ל הרצי הלוי את מסקנותיו מהדוח.

"משעות הצהריים ואילך היו כוחות מחוץ לקיבוץ בהמתנה, בעוד בתוך הקיבוץ מסע ההרג נמשך. מצב זה הוא חמור מאוד ואסור שיקרה. בבחינת הסיבות שהביאו לכך נמצא כי מפקדים הגיעו עם כוחות ונכנסו לקיבוץ עם חלק מהכוח, על מנת להבין את תמונת המצב; בחלק מהכוחות נמצא כי לא הייתה חתירה למגע, בעיקר נוכח אי הבנת חומרת המצב והמחסור בכוחות; חלק מהממתינים בחוץ היו כוחות מעטפת של כוחות שלחמו בתוך הקיבוץ. עלינו לחדד ציווי ברור - במצב כזה על כל כוח להיכנס לתוך הבעיה ולעשות כל שהוא יכול לעצור הרג אזרחים", המשיך הלוי.

"יש לחזק באופן מוחלט את הציווי לפעול ולחתור להגנת האזרחים כמשימה עליונה לפני כל דבר אחר. חיילים תמיד ייתנו עדיפות לטיפול באזרח".

לדברי צה"ל, המסקנות ייושמו עם המשך התחקיר ופרסום תחקירים נוספים על תפקוד הצבא ב,7 באוקטובר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully