וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רק רצה לפרוק את שמחת החיים שלו": אביו של הילד שנדבק באמבה אוכלת מוח מדבר

עודכן לאחרונה: 31.7.2024 / 13:27

רואי בן ה-10 בילה בפארק המים חוף גיא וכעת נאלץ להילחם על חייו. בראיון לוואלה, אביו עידו סיפר על התקווה לשיפור במצבו, על התמיכה לה זוכה, וגם על הרגעים האחרונים לפני שהורדם: "דיברנו קצת על כדורגל, והרופאים אמרו לי שצריך להרדים אותו כי הוא סובל"

ילדה בת 11 נפגעה קשה מאמבה אוכלת מוח/Shutterstock

רואי זיגדון בן ה-10 מקיבוץ מחניים נלחם כבר במשך שבוע על חייו בבית החולים זיו בצפת, לאחר שנדבק באמבה אוכלת מוח. מצבו קשה, הוא מורדם ומונשם ומשפחתו מתפללת שיחלים בקרוב. אביו עידו זיגדון, הודה לכלל אזרחי ישראל שמתפללים על בנו, וסיפר בראיון לוואלה על הרגע האחרון שלו עם רואי לפני שהורדם: "דיברנו קצת על כדורגל, חשבנו מה יהיה העונה. הוא ממש אוהב את מכבי חיפה ולפרשן משחקי כדורגל בכלל", אמר בדמעות. "הרופאים אמרו לי שצריך להרדים אותו כי הוא סובל והם רק רוצים לעזור לו".

"הוא הלך לפארק המים חוף גיא לפני שבועיים, נהנה מאוד עם החברים ובני הדודים שלו", שחזר אביו. לדבריו, רואי היה מודע למותו של בן ה-26 שבילה גם הוא בפארק המים, ונדבק באמבה. "הוא פחד להיכנס למי הכנרת. הוא אמר לאחיין של אשתי כי הוא לא נכנס כי הוא מפחד מהאמבה. הוא היה רק בבריכות, במגלשות והכי הרבה בבריכת גלים", סיפר.

"רואי חזר הביתה בצהריים והכל היה בסדר. הוא הרגיש קצת חולשה מיום שלישי עד שבת, חשבנו שזה ממשחק הכדורגל ששיחק בימים האלה בקיבוץ, אולי קצת התייבשות כי הוא שוכח לשתות שהוא משחק. היו לו קצת כאבי ראש, הבאנו לו מים, הבאנו לו אקמול וזה השתפר, זה כבר קרה לנו בעבר כך שאנו יודעים שזה לא חריג. ביום שבת ראיתי אותו ישן צהריים וזה כבר הרגיש מוזר".

ילד בפארק מים. Hadas Parush/Flash90, פלאש 90
"נהנה מאוד עם החברים ובני הדודים, ונזהר שלא להיכנס לכנרת בגלל החשש מאמבה". ילד בפארק מים (אילוסטרציה)/פלאש 90, Hadas Parush/Flash90

לדברי אביו, החום של רואי התחיל לעלות רק ביום ראשון, ביום שני הוא כבר הקיא וביום שלישי בבוקר הם החליטו לקחת אותו לרופא משפחה, ומשם הבהילו אותו לבית החולים. "הוא החל לצעוק שיש לו כאבי ראש איומים, הוא אמר לי: 'אבא, אני מרגיש שנאכל לי הראש'. הגענו לבית החולים שם ישר ביצעו לו בדיקת CT ראש, כי ראו אותו מתפתל וצועק. גילו שיש לו דלקת קרום המוח, שאלו אותנו איפה הוא היה בשבוע האחרון ואמרנו כי רק בפארק המים בחוף גיא. הם כבר עשו את החיבור עם המקרה הקודם. בלילה ישנתי איתו בבית החולים ולפנות בוקר אמרו לי שיש לו חשד לאמבה וב-MRI החשד התברר כנכון".

"אנחנו זקוקים לתפילות רבות כדי שיחזור לילד שלנו החיוך שכל כך יפה לו להפנים", אמר עידו. "צריכים לדאוג שכל מי שקולט לעצמו ילדים בקייטנות ובחופשות שיספק תנאים ראויים. מדובר רק בילדים שרוצים לפרוק את השמחת חיים שלהם בחופש הגדול".

לפני יומיים, פרסמנו לראשונה באתר וואלה כי הבדיקות הראשוניות של הכלור בפארק המים חוף גיא של משרד הבריאות יצאו תקינות, עידו זעם ואמר כי: "כואב לי מעמקי נשמתי. יש פה מחדל, והעובדה שהבדיקות יצאו תקינות זה לא יותר מכיסוי תחת. עד ליום מותי, אדאג שכל מי שנוגע במחדל ממשרד הבריאות ומהפארק ישבו בכלא. בשם האהבה לרואי אני לא אעצור, הוא ילד של שלום. קשה לי מאוד להגיד את זה, אבל אף אחד לא תומך בנו. אין לנו קשר עם משרד הבריאות, אף נציג מהם לא הגיע אלינו".

עידו סיפר כי היה קשה במיוחד לספר על מצבו של רואי לשני אחיו, ולכן נעזרו בפסיכולוגים. בנוסף אמרו כי בית החולים זיו בצפת מעניק להם תמיכה. "נותנים לנו טיפול מסור, ועושים הכל כדי להציל את חייו של רואי ואנחנו מאמינים שזה יקרה. אנחנו ממשיכים להתפלל. תודה לעם ישראל אני רק מבקש: שיתפללו אחד על השני. יש לנו מדינה נפלאה ושהמדינה הזאת תהיה מדינה של אהבה שנאהב אחד את השני כמו שכולם אוהבים את הבן שלי".

עוד בוואלה

מה אתם יודעים על המשפחות של הכדורגלנים? שחקו עכשיו.

לכתבה המלאה
אמבה אוכלת מוח מסוג בלמותיה מנדרילריס. ShutterStock
"נותנים לנו טיפול מסור, ועושים הכל כדי להציל את חייו של רואי". אמבה אוכלת מוח/ShutterStock

כדי שאדם ידבק באמבה, מים נגועים צריכים לעלות במעלה האף. לעתים קרובות זה מתרחש בעת שחייה, משחקים במים או צלילה לתוך מקורות המים הנגועים. חשוב להדגיש כי אי אפשר להידבק בה משתיית מים מזוהמים, והאמבה לא מתפשטת גם ממגע בין אדם לאדם.

האמבה למעשה חודרת לרקמת האף, עוברת לחלל האף וממשיכה למוח דרך עצבי הריח. במוח, האמבה יכולה לאכול, לגדול ולהתפשט לכל חלל הראש. האכילה היא זו שגורמת לבעיות, שכן האמבה בולעת תאים, וזה גורם לדימום ולמוות של רקמות ומייצר גם תגובה דלקתית חריפה. אירועים אלו גורמים להתנפחות המוח ולעלייה בלחץ הגולגולת, ובהמשך לדלקת קרום המוח האמבית, שבעקבותיה המטופל יכול להיכנס לתרדמת ולמות.

גורמים רשמיים הסבירו כי התסמינים מופיעים עד 12 יום מרגע ההדבקה. בשלב הראשון, האדם יחוש כאב ראש חמור וכאב גרון, ובהמשך התסמינים יחריפו לחום, בחילה והקאות, פרכוסים ובסוף אפילו תרדמת ומוות. במקרים אחרים, המטופל יפתח צוואר נוקשה, שיכול לגרום לו להיות מאובחן בטעות כסובל מדלקת קרום המוח קלאסית, בעוד הוא חווה התקפי פרכוס והזיות.

בשל ההתקדמות המהירה של המחלה, חשוב מאוד לאבחן אותה במהירות האפשרית. מכיוון שלפעמים עיכוב של אפילו כמה שעות יכול להיות קטלני. הזיהום הוא נדיר מאוד, וככזה, לא היו הרבה מחקרים קליניים שנערכו עליו. עם זאת, תועדו חמישה מקרי הישרדות, ארבעה בארצות הברית ואחד ממקסיקו. אנשים אלו שרדו לאחר אבחון מוקדם ופרוטוקול אינטנסיבי מאוד של טיפולים. במקרים מסוימים, מקררים את החולה עד מתחת לטמפרטורת הגוף הרגילה כדי לנסות לעזור להפחית את הנפיחות של המוח.

פארק המים חוף גיא, טבריה. 24 ביולי 2024. אושרי וייצמן/חדשות טבריה והסביבה, אתר רשמי
מתוך עיקרון הזהירות המונעת, הפארק נסגר. פארק המים חוף גיא/אתר רשמי, אושרי וייצמן/חדשות טבריה והסביבה

ממשרד הבריאות נמסר: "מדובר באירוע קשה וליבנו עם המשפחה ברגעים קשים ומורכבים אלו. לשכת הבריאות של מחוז צפון במשרד הבריאות הייתה בקשר עם המשפחה".

"בחקירה אפידמיולוגית נמצא שהחולה הראשון שהה במספר מקומות עם סיכון חשיפה אפשרי, ביניהם גם פארק המים חוף גיא. בכל המקומות בעלי סיכון החשיפה האפשרית נעשו בדיקות שנמצאו תקינות. משכך לא הייתה הצדקה לסגור את המקום, כפי שלא הייתה הצדקה לסגור מקומות אחרים בהם הוא ביקר".

"לאחר חקירה אפדימיולגית של בן ה-10 התברר כי המקום היחיד שמקשר בין שני המקרים בעת הזו הוא פארק המים בחוף גיא. למרות שבבדיקות הנוספות שנערכו בבריכות הייתה רמת כלור תקינה שוב, מחשש שייתכן מקור אחר (ולא הבריכות) למים עומדים באתר, ומתוך עיקרון הזהירות המונעת, וזאת על אף שגם בבדיקות הנוספות שנעשו במקומות אחרים מהבריכות עדיין לא נמצאה נוכחות של האמבה, הנחה משרד הבריאות לסגור את האתר. המשרד, בשיתוף גורמים מומחים מהארץ ומהעולם, ממשיך לחפש את המקור האפשרי לתחלואה", לשון התגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully