וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל חשד לאמבה אוכלת מוח: משרד הבריאות סוגר את פארק המים "חוף גיא" בכנרת

עודכן לאחרונה: 24.7.2024 / 20:39

הצעד מתבצע מטעמי זהירות ולאחר שבחקירה אפידמיולוגית נמצא כי בן ה-10 שאובחן היום כחולה במחלה הנדירה, כמו גם בן ה-26 שמת לפני חודש לאחר שחלה בה, ביקרו בפארק. עוד נמסר: כל מי שביקר בפארק וחווה תסמינים של חום, כאבי ראש, טשטוש ראיה או הקאות - יש להגיע לבי"ח

תיעוד: אדם נסחף לעומק הכנרת על מזרון מתנפח/דוברות המשטרה, איגוד ערים כנרת

משרד הבריאות הודיע הערב (רביעי) על סגירת פארק המים "חוף גיא" בכנרת. זאת, כצעד "זהירות" לאחר שבחקירה אפידמיולוגית נמצא כי בן ה-10 שאובחן היום כחולה במחלה הנדירה, כמו גם בן ה-26 שמת לפני חודש לאחר שחלה בה, ביקרו בפארק.

דגימות מים של הפארק נשלחו לאבחון, כשבמקביל מבקש משרד הבריאות מכל אדם שביקר בפארק המים וחווה תסמין חום, כאבי ראש, טשטוש ראייה או הקאות להגיע לבדיקה רפואית בבית החולים.

בעולם דווחו כ-400 מקרים עד כה ועל כן, מדובר במחלה נדירה ששיעור התמותה ממנה גבוה. האמבה נמצאת במים מתוקים, שלוליות, או מקורות מים עומדים מסוגים שונים.

פארק המים חוף גיא, טבריה. 24 ביולי 2024. אושרי וייצמן/חדשות טבריה והסביבה, אתר רשמי
פארק המים חוף גיא, טבריה. 24 ביולי 2024/אתר רשמי, אושרי וייצמן/חדשות טבריה והסביבה

שרשרת הגרסאות של משרד הבריאות

כאמור, לפני שלושה שבועות נודע כי בן 26 מחלות רקע לקה בדלקת המוחית ואושפז בטיפול נמרץ. בדיקה העלתה כי זה נדבק בחוף גיא, אולם לאחר כשעתיים יצא משרד הבריאות בהבהרה לפיה נערכו בדיקות בחוף המדובר ונמצא כי התנאים התברואתיים תקינים ואין מניעה להיכנס למים בבריכות אלו.

היום יצאה הודעה נוספת מהמשרד שם דווח כי בן 10 לקה בדלקת המוחית והינו מורדם ומונשם, כשבהמשך אובחן כחולה במחלה. לאחר האבחון, נמסרה ההודעה הנ"ל בדבר סגירת הפארק בו נדבקו השניים במחלה הקטלנית, תוך אזהרת ציבור המתחרצים שביקר בו.

אמבה אוכלת מוח מסוג N. fowleri  Naegleria fowleri שחיה במים מתוקים. ShutterStock
אמבה אוכלת מוח מסוג N. fowleri Naegleria fowleri שחיה במים מתוקים/ShutterStock

כדי להידבק באמבה זו, המים צריכים לעלות במעלה האף, ולעתים קרובות זה נעשה באמצעות שחייה, משחקים במים או צלילה לתוך מקורות המים הנגועים. חשוב להדגיש כי אי אפשר להידבק בה משתיית מים מזוהמים, והאמבה לא מתפשטת גם ממגע בין אדם לאדם.

האמבה למעשה חודרת לרקמת האף, עוברת לחלל האף וממשיכה למוח דרך עצבי הריח. במוח האמבה יכולה לאכול, לגדול ולהתפשט בכל האיבר. האכילה, היא זו שגורמת לבעיות, שכן האמבה בולעת תאים, וזה גורם לדימום ולמוות של רקמות ובנוסף מייצר תגובה דלקתית חריפה. אירועים אלו גורמים להתנפחות המוח ולעלייה בלחץ הגולגולת, דבר זה מוביל לדלקת קרום המוח האמבית ולאחריה האדם יכול להיכנס לתרדמת ולמות.

מבחינת תסמינים, גורמים רשמיים הסבירו כי יכולים לעבור כמה ימים עד שמרגישים את השפעת הזיהום, עד 12 ימים לאחר ההדבקה. בשלב הראשון, האדם יקבל כאב ראש חמור, כאב גרון, חום, בחילה והקאות, פרכוסים ובסוף אפילו תרדמת ומוות. בשלב השני, האדם יפתח לעיתים קרובות צוואר נוקשה, אשר יכול להיות מאובחן בטעות כדלקת קרום המוח קלאסית, ועלול לחוות התקפי פרכוס והזיות.

מבחינת טיפול, בשל האופי המהיר מאוד של מחלה זו, חשוב מאוד לאבחן אותה במהירות האפשרית. מכיוון שלפעמים עיכוב של אפילו כמה שעות יכול להיות קטלני. הזיהום הוא נדיר מאוד, וככזה, לא היו הרבה מחקרים קליניים שנערכו עליו. עם זאת, תועדו חמישה מקרי הישרדות, ארבעה בארצות הברית ואחד ממקסיקו. אנשים אלו שרדו לאחר אבחון מוקדם ופרוטוקול אינטנסיבי מאוד של טיפולים. במקרים מסוימים, מקררים את החולה עד מתחת לטמפרטורת הגוף הרגילה כדי לנסות לעזור להפחית את הנפיחות של המוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully