וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצה"ל מודים: "הגעת השוטרים רעולי הפנים לשדה תימן הייתה טעות"

עודכן לאחרונה: 27.8.2024 / 1:55

במהלך דיון בוועדת חוץ וביטחון על חקירת החיילים החשודים בהתעללות במחבל נוחבה בשדה תימן, התייחס רמ"ט ראש אכ"א לביקורת שהושמעה נגד אופן מעצר החיילים, והודה בתשובתו לחברי הכנסת שהתרעמו על כך כי "צורת המעצר הייתה שגויה"

כוחות משטרה מחוץ לבסיס שדה תימן/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

רמ"ט ראש אגף כוח אדם בצה"ל התייחס היום (שלישי) במהלך דיון בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת לביקורת הציבורית החריפה שהושמעה נגד אופן מעצר החיילים החשודים בהתעללות מחבל נוחבה בשדה תימן, והודה בתשובתו לחברי הכנסת שהתרעמו על כך כי "צורת המעצר הייתה שגויה וראש אכ"'א הנחה שזה לא יקרה יותר". ההתייחסות הייתה בנוגע לביקורת על כך שחלק מחוקרי מצ"ח הגיעו רעולי פנים לבסיס בשדה תימן.

התובע הצבאי הראשי, אל"ם מתן סולומש, הודה בדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי יזמו שיחות למחבלים בעזה ששוחררו קודם כדי לברר איתם תלונות על התעללות במעצר. את הדברים חשף אתמול יו"ר הציונות הדתית השר בצלאל סמוטריץ', וחברי כנסת שאלו את אל"ם סולומש על כך והוא כאמור אישר את הדברים. אל"ם סולומש הסביר כי כשיש חקירה וחשדות לפלילים במחבלים, יפנו למחבל כדי לבדוק איתו את החשדות. הוא ציין כי רוב המחבלים לא שיתפו פעולה. הפניות היזומות, לדבריו, הם לא רק כשישנה חקירה אלא גם כשהתקבלו פניות או תלונות מגורמים שונים.

מהומה עקב מעצר חיילים שחשודים בהתעללות במחבל נוחבא, שדה תימן, 29 ביולי 2024. אבי רוקח
המהומות בשדה תימן, אתמול/אבי רוקח

יו"ר הציונות הדתית, השר בצלאל סמוטריץ', שחשף אתמול את הפרטים לראשונה כתב: "‏התובע הראשי בפרקליטות הצבאית מאשר את מה שחשפתי ומודה בדיון בוועדת חוץ וביטחון שאכן הם יזמו שיחות למחבלים בעזה ששוחררו ממעצר כדי להוציא מהם תלונות על התעללות במעצר. ‏אני מודה שכשקיבלתי את המידע נדהמתי ולא האמנתי שדבר כזה יכול לקרות. רק לאחר שווידאתי את כל העובדות, פרסמתי זאת. ‏מדובר ברעידת אדמה שמצטרפת למעצר הברוטאלי של רעולי הפנים אמש ומחייבת קבלת החלטה.
‏אני קורא לשר הביטחון ולרמטכ"ל להדיח באופן מיידי את האחראים ולהפסיק מיד את ההתעללות בגיבורי צה"ל.

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
בצלאל סמוטריץ' במליאה לפני ההצבעה על החלת דין רציפות על חוק הגיוס, 11 ביוני 2024. דני שם טוב, דוברות הכנסת
"מדובר ברעידת אדמה". סמוטריץ'/דוברות הכנסת, דני שם טוב

‏השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב לדברים: "הפרקליטות הצבאית יוזמת פניות למחבלים בעזה כדי לקבל תלונות על 'התעללויות חיילי צה"ל', ואז מצ"ח פורצת רעולת פנים לבסיס צה"ל ועוצרת לוחמים. השתגענו לחלוטין? הבלבול המוסרי הזה בצמרת צה"ל חייב טיפול שורש. וגלנט חייב לעוף ראשון, עכשיו".

יו"ר ועדת החוקה חה"כ שמחה רוטמן: "שיפסיקו לקשקש על שלטון החוק ועל זה שכאילו 'יש מידע וחייבים לחקור ברצינות תלונות'. ‏התובע הראשי בפרקליטות הצבאית הודה בדיון היום בוועדת חוץ וביטחון שהפרקליטות הצבאית יזמה שיחות למחבלים בעזה ששוחררו ממעצר כדי לחלוב מהם מידע נגד החיילים שלנו. ‏ועל הטרלול הזה גלנט מגן???".

ח"כ אלמוג כהן: "קיבלתי בתדהמה את העובדה כי מתקיימות שיחות טלפון למחבלים בתוך עזה, בזמן בו חיילינו הקדושים נלחמים במלחמה הצודקת בהיסטוריה. זוהי פשיטת רגל מוסרית של מפקדי הצבא, ובראשם הפצ"רית אשר מחפשים קורבנות מקרב בנינו ובנותינו המצוינים שנשלחו לקרב. לא זכור לי כי הצבא האמריקאי התקשר לנאצים ששוחררו בכדי לברר על התעללות כלשהי, יש להפסיק במיידי את הנוהל המגונה והזה, אשר פוגע במאמץ המלחמתי של מדינת-ישראל".

איתמר בן גביר השר לביטחון לאומי, דיון הוועדה לביטחון לאומי על עונש מוות למחבלים, 20 בנובמבר 2023. יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
השר בן גביר/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90

הבוקר הגבירו במשטרה ובמג"ב את הכוננות בסמוך לשער הבסיס בשדה תימן, וכוחות משטרה אחרים ערוכים לכוננות הקפצה. גם בצה"ל כאמור חידדו נהלים באבטחת הבסיס ותגברו את השמירה. "דיברו עם החיילים, חידדו נהלים, תגברו צוותים ועכשיו אנחנו יותר ערוכים", אמר לוואלה גורם בבסיס.

כמו כן, במשטרה זועמים על צה"ל, וטעונים שבצבא לא עדכנו אותם כראוי על סדר גודל האירוע: "לא ייתכן שיש אירוע שכזה, שיכולות להיות לו השלכות רבות, אך הצבא לא מעדכן אותנו קודם שנהיה ערוכים. בסופו של דבר הגיעו למעלה ממאה שוטרים ופינו את הבסיס", אמר גורם במשטרה.

אחרי שפרץ לבסיס צבאי ח״כ סוכות קרא שלא להתעמת עם חיילים בשדה תימן: ״אין לנו צבא אחר, זאת הפגנה חשובה, בואו נצא החוצה ולא נריב עם החיילים״. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
ח"כ צבי סוכות בשדה תימן/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מוקדם יותר היום פרסמנו בוואלה כי שלושה גדודי חי"ר ושריון, שאמורים לתמרן בימים הקרובים ברצועת עזה, הועמדו בכוננות גבוהה לקראת האפשרות לתגבור בסיס בית ליד, על רקע החשש מהתפרעויות במתחם בתי הדין הצבאיים. עד כה כל 9 הלוחמים במילואים שעוכבו לחקירה נותרו בידי משטרה צבאית להמשך חקירה.

גורמי צבא מתחו ביקורת חריפה על פעולות אזרחים שהפריעו לחיילי צה"ל במשימתם בבסיסים, ומשבשים פעילות של כוחות צה"ל שנערכים למשימות במלחמה. כמו כן, אמרו הגורמים הצבאיים כי ניתן היה להתנהל אחרת בעת המעצר של חיילי המילואים ויש ללמוד מכך.

הפריצות לבסיס שדה תימן וניסיונות הפריצה לבתי הדין הצבאי הוגדרו בצה"ל כאירועים חמורים. כתוצאה מהאירועים החמורים הוקפצו כמה פלוגות מאיו"ש בשלב הראשון והגיעו כאמור גדודים להגן על בסיס בית ליד ולאבטח את הפעילות המשפטית ולמנוע חדירה פנימה.

המפגינים פרצו לבסיס שדה תימן בדרום הארץ במחאה על מעצר החיילים שנחשדו בהתעללות במחבל נוחבה. לחלק מהחשודים הנמצאים במעצר מיוחסות עבירות של מעשה סדום בנסיבות אינוס וחבלה בזדון. על פי הערכות הגיעו כ-1,200 אזרחים ישראלים ועשרות בודדות מהם הצליחו לחדור פנימה והוצאו החוצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully