וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפי בן שטרית, אביו של אלרואי שנפל ב-7 באוקטובר: "חייבים ועדת חקירה ממלכתית. נתניהו בורח מאחריות"

עודכן לאחרונה: 1.8.2024 / 13:51

בעוד רה"מ מתחמק מהלחץ הציבורי הגובר לבדיקת המחדל, ראש עיריית בית שאן לשעבר, ששכל את בנו בבוקר שמחת תורה, הוא ממובילי המאבק לחקירה אמיתית. בראיון לסופ"ש שלו הוא אומר: "לא ניתן למרוח ולטייח. אנחנו רוצים לדעת מי כשל, התעצל ונרדם. זו חובתנו המוסרית לנופלים"

רפי בן שטרית שבנו אלרואי נפל במוצב נחל עוז ב-7/10 בריאיון לסופ״ש שלו/צילום: ראובן קסטרו

ברקע הלחץ הציבורי הגובר להקמת ועדת חקירה ממלכתית למחדלי 7 באוקטובר, והסירוב המתמשך של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקחת אחריות על האסון, קבוצה של משפחות שכולות, משפחות חטופים ותושבי העוטף הודיעה היום (חמישי) על הקמת ועדת חקירה אזרחית. אחד מחברי הוועדה הוא רפי בן שטרית, אביו של סמ"ר אלרואי, שנפל בקרב על מוצב נחל עוז, וראש עיריית בית שאן לשעבר.

"ראש הממשלה בורח מאחריות", הוא אומר בראיון לסופ"ש שלו. "האזרחים מבינים שהממשלה לא ממהרת למנות ועדת חקירה ממלכתית, אז אנחנו לוקחים את האחריות לידיים, ומקימים ועדה אזרחית שתזמין עדים, תסיק מסקנות ותפרסם את התוצאות. השלטון אמור לשרת את האזרחים, אבל בשנים האחרונות התבלבלו היוצרות ,כאילו האזרחים הם נתינים. המדינה שייכת לאזרחים ולכן אנחנו מקימים ועדת חקירה אזרחית".

רפי בן שטרית, אבא של אלרואי שנפל בקרב על מוצב נחל עוז. ראובן קסטרו
רפי בן שטרית, אבא של אלרואי שנפל בקרב על מוצב נחל עוז/ראובן קסטרו

לדברי בן שטרית, הדרישה לוועדת חקירה ממלכתית היא "חד משמעית. אנחנו רוצים לדעת מי כשל, מי הוכשל, מי התרשל, מי התעצל, מי נרדם. אנחנו רוצים לדעת - מי אחראי ומי אשם.זה צו השעה, זו חובתנו המוסרית כלפי הנופלים, כלפי תושבי העוטף, כלפי עם ישראל. לא ניתן למרוח ולטייח". בהתייחס לדבריו של ראש המל"ל, צחי הנגבי, שהגדיר השבוע את אירועי ה7 באוקטובר כ"תקלה", בן שטרית מגיב בזעם: "אסון בסדר גודל כזה ,שלא היה בתולדות המדינה, הכי גדול שהתרחש בעם היהודי מאז השואה - צחי הנגבי קורא לו תקלה. פשוט בושה. זו תקלה שאחד כזה הוא ראש המל"ל. אין לא ביטחון ולא ביטחון לאומי. תקלה זה אם יש לי פנצ'ר ואין גלגל רזרבי. זו לא תקלה. זה מחדל".

בשבוע שעבר התפרסם תחקיר צה"ל בנוגע לטבח בבארי, ובשבועות הקרובים צפויים להתפרסם תחקירים נוספים, אך בן שטרית מדגיש - הדרישה לוועדת חקירה ממלכתית בעינה. "יש לה סמכויות ברורות, לחקור, להגיע לאמת, למצוא אשמים, להגיש כתבי אישום פליליים, לתת המלצות לגבי המשך השירות של אותם אנשים שהיו אחראים. עם כל הכבוד לצה"ל, אני מצדיע להם כל יום, כבודם של התחקירים שלהם במקומם מונח, אבל ראינו את התחקיר על בארי - כמו שמצאו את הש"ג אשם, אז מצאו את שלדג אשם. לא ראיתי מישהו שנושא באמת באחריות ואמר אני לוקח אחריות. אין לי כבוד לגנרלים שקמים בבוקר, לובשים מדים, עונדים דרגות וממשיכים כאילו לא קרה. 1,600 הרוגים כמעט ואיש לא אחראי ואיש לא אשם?".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
רפי בן שטרית, אבא של אלרואי שנפל בקרב על מוצב נחל עוז. ראובן קסטרו
רפי בן שטרית, אבא של אלרואי שנפל בקרב על מוצב נחל עוז/ראובן קסטרו

ועדת חקירה ממלכתית, בן שטרית מוסיף, "צריכה לבדוק אחריות של הדרג הצבאי והמדיני - את הכשלים, הקונספציה, הזרמת המיליארדים לחמאס, מאות ואלפים של אנשי חמאס על הגדר - כל זה צריך לחקור 15-10 שנים אחורה. רמטכלים, שרים, מפקדי פיקודים ואוגדות, ובוודאי ראש הממשלה - עם הסמכות באה גם האחריות". העובדה שחלפו תשעה חודשים מאז ה7.10 וכל בעלי התפקידים המדיניים והצבאיים עדיין במקומם מתסכלת אותו במיוחד. "זה פשוט לא יאומן. ראש אמ"ן, רמטכל, ראש ממשלה - עולם כמנהגו נוהג. אותם אנשים שהביאו אותנו לאסון הגדול מנהלים אותנו כאילו כלום לא קרה. כאילו זו "תקלה".

רפי בן שטרית, אבא של אלרואי שנפל בקרב על מוצב נחל עוז. ראובן קסטרו
רפי בן שטרית, אבא של אלרואי שנפל בקרב על מוצב נחל עוז/ראובן קסטרו

אלרואי בן שטרית, בן 20, שירת כבלונאי תצפית בחיל הגנת הגבולות במוצב נחל עוז, לצד התצפיתניות שבדיעבד מתברר שראו והתריעו על ההכנות של חמאס למתקפה. בן שטרית מספר שבנו אהב את השירות, והרגיש שהוא עושה עבודה חשובה מאוד. "הוא לא דיבר הרבה על השירות הצבאי, אבל בחודש מאי האחרון, בערך ביום העצמאות, הוא אמר לנו שעומדת לפרוץ מלחמה. שחמאס מתאמנים, מתקרבים לגדר, שיש הרבה הפרות סדר. והוא אמר: אני אומר לכם, תפרוץ מלחמה. לא כל כך הבנו על מה הוא מדבר. חשבנו שצה"ל ידע לתת מענה - ואז הגיע 7 באוקטובר".

בבוקר שמחת תורה, בן שטרית נזכר, "התעוררתי מחלום בלהות. חלמתי שאני בתחנת דלק ומגיעים מחבלים ויורים עלי אש תופת. מיהרתי לבית הכנסת, ומתחילות להגיע הידיעות, שיש מתקפה של טילים וחדירות מחבלים לערים וליישובים. רצתי הביתה, צלצלתי לאלרואי, לא עונה. ואז דודה של אלרואי צלצלה אליו, ענה לה מחבל ואמר: אללה אכבר. הבנו שכנראה קרה הנורא מכל. כמה ימים אחר כך, ב-4 לפנות בוקר התקווה נגוזה, דפקו לנו בדלת ואמרו שאלרואי נפל בקרב".

היום, המשפחה כבר השלימה הרבה פרטים על מה שאירע במוצב. "אנחנו מבינים שהיה קרב, שלמתחם הבלון נכנסו עשרות רבות של מחבלים, היו שלושה גלים שונים של מחבלים בנחל עוז. אלרואי ניהל קרב גבורה עם קבוצה של חמישה מול עשרות רבות של מחבלים. הם הצליחו לפגוע במחבלים, להרוג אותם, אבל הכמויות של המחבלים היו אדירות וכל החמישה נמצאו הרוגים במיגונית שהיתה במתחם בלון התצפית". הוא מוסיף: "אלרואי מת מות גיבורים. 301 חיילים נפלו ב7 באוקטובר - הם הצילו את מדינת ישראל בשעות הכי קשות שלה".

רפי בן שטרית, אבא של אלרואי שנפל בקרב על מוצב נחל עוז. ראובן קסטרו
רפי בן שטרית, אבא של אלרואי שנפל בקרב על מוצב נחל עוז/ראובן קסטרו

בן שטרית, היה בעברו איש ליכוד, ואף שימש כראש מטה הבחירות של נתניהו בעיר, אך היום הוא תוקף את ראש הממשלה ואת מפלגת השלטון בחריפות. "הייתי חבר מרכז הליכוד, ראש הליכוד בעיר - אבל זו לא המפלגה שגדלתי עליה. המפלגה הזו נחטפה ונשדדה לטובת צרכיו האישיים והמשפחתיים של איש אחד. כשהייתי בליכוד היו ערכים, הייתה ממלכתיות. ערכים של בית"ר, 5 המ"מים של ז'בוטינסקי. התחנכנו על ערכי צדק חברתי, ביטחון אישי. ראינו שכל הערכים האלה נגוזו. יש מפלגת ביבי, וכל האנשים משרתים את המפלגה הזו. מקומי לא שם. כשארגיש שהליכוד חזר להיות בית של אזרחי המדינה ,אני אהיה שם".

למרות ההיכרות האישית עם נתניהו, בן שטרית סיפר בראיון לפני מספר שבועות שראש הממשלה לא התקשר לנחם אותו אחרי נפילת בנו. גם אחר כך, הוא מספר, לא קיבל טלפון מלשכת רה"מ, גם לא מאנשים אחרים בליכוד. "מדברים איתי מתקווה חדשה, מכחול לבן, אך לא מהליכוד. למדתי מאריק שרון: בפוליטיקה אין אכזבות ואין הפתעות. אני לא מאוכזב, אין לי ציפיות מהאנשים האלה. אני לא אב שכול מיוחס או מיוחד. אבל אני חושב שראש הממשלה צריך להקדיש לפחות שעה ביום ביממה העמוסה מאוד שלו לשיחות טלפון למשפחות שכולות, למשפחות חטופים, לבקר פצועים. קצת הכלה, חמלה, אנושיות. הוא שכח מה זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully