וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעילים הקימו ועדת חקירה אזרחית ל-7/10: "כשאין ממשלה האזרחים נקראים לדגל"

עודכן לאחרונה: 18.7.2024 / 13:13

הוועדה תתכנס לשלושה דיונים בשבוע, וישבו בה מספר בכירים לשעבר במערכת המשפט ובמערכת הביטחון. אלון פאוקר, נציג קיבוץ בארי: "הממשלה לא רוצה לחקור - אנחנו נחקור. ההפקרות נגמרה". איל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל שנרצחה: "הדרג הפיקודי שכשל שותק"

אחיו של אלון שמריז "מתביייש בהנהגה וגאה בעם שלי"/מערכת וואלה

ועדת חקירה אזרחית לאירועי 7 באוקטובר יוצאת לדרך: הכרזה על הקמת גוף עצמאי שיבחן את התנהלות צה"ל וההנהגה המדינית במתקפת חמאס על יישובי הדרום נערכת היום (חמישי) באקספו תל אביב.

השופט בדימוס גדעון גינת, העומד בראש הוועדה, פתח את אירוע ההכרזה: "אני רוצה להזכיר דברים שאמר בית הלורדים באנגליה ב-1941 בימים הקשים במלחמת העולם בשנייה - גם בימי מלחמה קשים הדין אותו דין".

"לפני תשעה חודשים המדינה עברה אירוע קשה ששילמו עליו מחירים חלק מהנוכחים כאן. מן הראוי שהאירוע, מה שקדם לו והמסקנות ממנו ייבחנו כדי להגיע לבדיקה הראויה והמסקנות שצריך להסיק".

חברי הוועדה הנוספים הם המפכ"ל לשעבר שלמה אהרונישקי, ראש עיריית בית שאן לשעבר רפי בן שטרית, תא"ל במיל' יהודית גריסרו, אלוף במיל' איל בן ראובן ופרופסור אסא כשר, ממחברי הקוד האתי של צה"ל.

"בשבוע שעבר נחשפנו לתחקיר התנהלותו של צה"ל. בניגוד לפרסומים שונים היה מעמיק וחשף את ההפקרה והכשלים אך גם גבורה בלתי נתפסת של אזרחים. מברכים על עבודה יסודית שעוד לא הושלמה אבל מתחילה להשיב את האמון", אלון פאוקר, נציג קיבוץ בארי. "תחקיר זה היה צריך להיות האחרון ולא הראשון. אותנו מעניין המאקרו. איך המדינה הובילה אותנו ל-7 באוקטובר, מי האחראי לכך, ולהתנהלות מאז. מי אחראי להפקרת הנגב המערבי? מעל תשעה חודשים חטופינו בעזה. איך לעזאזל קורה דבר כזה במדינה שאחד ערכי היסוד שלה הוא כל ישראל ערבים זה לזה?"

חברי ועדת החקירה האזרחית ל-7 באוקטובר.18 ביולי 2024. אורי סלע
חברי ועדת החקירה האזרחית ל-7 באוקטובר.18 ביולי 2024/אורי סלע

הוא הוסיף: "ועדת חקירה ממלכתית מיד. הדרג המדיני בנובלת ראש הממשלה עסוק בזריקת אחריות. שיקולים פוליטיים הם לבד העניין גם בקטסטרופה הגדולה ביותר בתולדות המפעל הציוני בארץ. מי שהיה עד לדיווחים על הפגישה בין הורי התצפיתניות לנתניהו למד שוב מה שאנחנו מכירים - התנערות מהאחריות. איש מהממשלה לא בא לעשות את המינימום - לבקש מאיתנו סליחה. בניגוד מוחלט לצבא. באין ממשלה האזרחים נקראים לדגל. בניגוד לאזלת היד של הממשלה החברה הישראלית מגלה אחריות מדהימה. הממשלה לא רוצה לחקור - אנחנו נחקור. או שתעשה זאת או שתזוז. ההפקרות נגמרה".

איל אשל, אביה של רוני אשל שנרצחה, נציג פורום התצפיתניות, המשיך: "רוני הייתה אמורה להיות בימים אלה בחופשת שחרור. במקום זה אני עומד כאן ורוני לא פה. לצד קולות הלחימה יש גם שתיקה רועמת. הדרג הפיקודי שכשל שותק. הדרג הפוליטי שותק גם הוא והנושא באחריות נאלם דום. כמו אין קשר בין סמכות לאחריות. לפעמים אני לא מאמין שזו המדינה שאני חי בה. בעוד שלושה חודשים יעל האמצעית שלי אמורה להתגייס. אני תוהה אולי מישהו מהשותקים יכול להסביר לי איך אני עושה את זה בפעם בשנייה? מגייס אותה כשאין לי טיפת אמון בצבא, במדינה. אני מסתכל בעיניים של השותקים ומחכה לתשובות. אך בעיקר עצוב ומתבייש. איך הם לא מתביישים? מה הם עדיין עושים על מדים, או יושבים על כיסאות ממוזגים בכנסת, בממשלה ובצבא".

"הם הופקרו למוות על ידי כל מי שהיה צריך להקשיב להם, על ידי מי שהיה אחראי לקונספציה וליהירות. אני מצהיר בצורה ברורה: לא נשקוט ולא נרפה עד שתוקם ועדת חקירה ממלכתית. לא נתעייף ולא נוותר. אני חייל של רוני. את הקול של הבנות השתיקו, אך אותנו לא ישתיקו. לא נשתוק עד שתוקם הוועדה הזאת. ועדת החקירה האזרחית שקמה היום היא צפירת אזהרה, החברה הישראלית שוב לוקחת אחריות במקום הריבון שלא עדה את זה. אני מקווה שיש מי שמתבייש בזה שגם את החקירה אנחנו עושים בעצמנו".

לשאלת וואלה, אשל הוסיף: "יש משמעות רבת היקף לתהליך של הקמת הוועדה הבוקר. המידע שיוזרם לתוך הוועדה יתכנס לעותק אחד שיוגש בסופו של דבר לוועדת בחקירה הממלכתית כמסמך אותנטי אפילו שקצינים בצה"ל שזזים בכיסא באי נוחות. היינו אצל ראש הממשלה. ישבנו אצלו שלוש שעות. ציפינו לשמוע אמירה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית. לא את זה שמענו. יצאנו קצת מאוכזבים בנושא הזה, שמענו ממנו אמירה שצריך לנצח במלחמה ולמוטט את חמאס ורק אז נתפנה לבדיקה. כמה ימים לפני שמענו את חברו שזאת תקלה. את הסגנון הזה נשנה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנ

בשיתוף אאורה נדל"ן
חברי ועדת החקירה האזרחית ל-7 באוקטובר.18 ביולי 2024. אורי סלע
חברי ועדת החקירה האזרחית ל-7 באוקטובר.18 ביולי 2024/אורי סלע
חברי ועדת החקירה האזרחית ל-7 באוקטובר.18 ביולי 2024. אורי סלע
חברי ועדת החקירה האזרחית ל-7 באוקטובר.18 ביולי 2024/אורי סלע

הילה אביר, נציגת משפחות נרצחי מסיבות 7 באוקטובר, אמרה כי "אח שלי לוטן אביר נרצח במיגונית. ילד יפה שמביט על העולם בעין טובה. תעשה חודשים מחכים לתשובות, להפקת לקחים, כדי שמגה אסון לאומי לא יקרה שוב. וכלום. מדינת ישראל כשלה כישלון חרוץ בהגנה על אזרחיה. איך נוודא שלא יקרה שוב?".

יונתן שמריז, אחיו של אלון, החטוף שנמלט מידי חוטפיו ונורה למוות בשוגג על ידי לוחמי צה"ל ברצועה: "לפני תשעה חודשים הסתיימו החיים שלנו כמו שאנחנו מכירים אותם. כל מה שהכרתי מת וחדל להיות. לקח לצה"ל 72 שעות לטהר את כפר עזה. הייתי 22 שעות בממד, מחכה למותי. הרצתי תסריטים בראש, האם אתחנן למחבלים שיהרגו אותי אבל לא יעשו כלום לאישה ולילדה? או שאסתער עם סכין מטבח?".

"עברו תשעה חודשים מהאסון הגדול ביותר שידע העם היהודי מאז השואה. חשבנו שהכול ישתנה אצל המנהיגים שלנו, שייקחו אחריות, תחקיר עצמאי. אף אחד מחברי הממשלה לא בא לדבר עם חברי קיבוץ כפר עזה. ועדת אגרנט התכנסה לאחר פחות מחודש. מנהיגים אמיצים מקבלים החלטות אמיצות, שיכולות לפגוע בעתידם הפוליטי, כי המוסר עומד לנגד עיניהם".

"האזרחים היו שם כשהמדינה קפאה. נרד לשורש האמת. היכולות מוגבלות, אבל נהפוך כל אבן. נדרוש תשובות לכל כשל. האמת על מה שקרה כאן תצא לאור וכל האחרים ייתנו את הדין. אני מתבייש בהנהגה שהביאה אותנו למצב שגם האחריות הזו נופלת עלינו. אני מתבייש בהנהגה וגאה בעם שלי. העם דורש תשובות, העם דורש צדק, העם דורש אמת".

חברי ועדת החקירה האזרחית ל-7 באוקטובר.18 ביולי 2024. אורי סלע
חברי ועדת החקירה האזרחית ל-7 באוקטובר.18 ביולי 2024/אורי סלע

גדעון גינת הוא משפטן ישראלי בכיר שכיהן כשופט בבית המשפט המחוזי בתל אביב, נצרת, ירושלים ובחיפה. כיהן כסגן נשיא בבתי המשפט המחוזיים בתל אביב ובחיפה. גינת נודע בפסקי דין חשובים בתחום דיני הפירוק, הקפאת הליכים, ודיני הקניין הרוחני.

שלמה אהרונישקי ‫שירת ‬‫‪25‬‬ ‫שנה‬ ‫בצה"ל‬ ‫בתפקידי‬ ‫פיקוד והיה ממקימי מערך הצליחה‪.‬‬ ‫בשנת‬ ‫‪81‬‬ ‫התגייס‬ ‫למשטרה‪,‬‬ ‫שובץ‬ ‫במספר‬ ‫תפקידי‬ ‫פיקוד‬ ‫והתמנה‬ ‫למפכ"ל‬ ה-14 (2001-2004).‫בתקופתו‬‫ הוביל‬ ‫את‬ ‫המאבק‬ ‫בגל‬ ‫הטרור‬ ‫בגל‬ ‫הפלסטיני‬ ‫בתקופת‬ ‫האינתיפאדה‬ ‫השנייה‪,‬‬ ‫זכה‬ ‫להערכה‬ ‫על‬ ‫שיפור‬ ‫מערך‬ ‫החבלה ‬‫והפעלת יחידת הימ"מ לסיכול פיגועים.‬‬ ‫בתקופתו כמפכ"ל פיתח את השיטור הקהילתי.‬‬

רפאל (רפי) בן שטרית שירת כקצין קשר בחיל המודיעין בצה"ל והגיע לדרגת רב-סרן במילואים. עסק בחינוך וניהל מדרשה ופנימיה לנוער בסיכון. היה חבר מפלגת הליכוד ושימש יו"ר סניף הליכוד בבית שאן וחבר מרכז המפלגה. ב- 2003 נבחר למועצת העיר בית שאן וכיהן בתפקידים שונים, כולל סגן ראש העיר. ב-2013 נבחר לראש עיריית בית שאן וכיהן עד 2018, בתקופה זו השיג איזון תקציבי ופיתח את החינוך והכלכלה בעיר.
רפי הוא אביו של סמ"ר שמעון-אלרואי בן שטרית שנהרג בקרב גבורה בבסיס נחל עוז בבוקר השבעה באוקטובר.

תת-אלוף במיל' יהודית גריסרו היא ילידת קריית שמונה. שרתה בצה"ל 29 שנים במגוון תפקידים, ביניהם: מפקדת טייסת מנהלה בבסיסי חיל האוויר רמת דוד ותל נוף, ראש מחלקת תכנון כ"א של חיל האוויר, ראש חטיבת הסגל של כלל צה"ל ויועצת הרמטכ"ל לענייני נשים.

אלוף במיל' איל בן ראובן הוא איש ציבור ישראלי. נולד וגדל בקיבוץ נצר סרני, בן יחיד להורים יוצאי הפלמ"ח. בצה"ל שירת בחיל השריון, שם התקדם מתפקידי לוחם ועד לפיקוד על חטיבה, אוגדה וגיס, ואף כיהן כמפקד המכללות הצבאיות. השתתף במלחמת יום הכיפורים ובמלחמת לבנון הראשונה, ובמהלך שירותו זכה להכרה ולהוקרה על פועלו.

אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, מומחה לפרגמטיקה של השפה ואתיקה מקצועית, ומחבר "רוח צה"ל". בשנת 2000 זכה בפרס ישראל לחקר הפילוסופיה הכללית. לאורך הקריירה שלו, כשר היה מעורב בכתיבת קודים אתיים וניירות עמדה למערכת הביטחון הישראלית ולגופים ציבוריים נוספים.

חברי ועדת החקירה האזרחית ל-7 באוקטובר.18 ביולי 2024. אורי סלע
חברי ועדת החקירה האזרחית ל-7 באוקטובר.18 ביולי 2024/אורי סלע

מטעם נציגי הוועדה נמסר: בעוד מספר ימים הוועדה תחל את דיוניה, אזרחי ישראל שיש בידיהם מידע רלוונטי, מוזמנים לפנות לוועדה באמצעות אתר האינטרנט הרשמי - havaada.co.il או באמצעות פניה בוואטסאפ דרך מספר הטלפון 0545998806

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully