וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשאל עם עד חקיקה מיוחדת "בהסכמה רחבה": כך נתניהו מתכנן למסמס ועדת חקירה ממלכתית

עודכן לאחרונה: 17.7.2024 / 9:30

בלשכת רה"מ מחפשים דרכים להתחמק מבדיקת מחדלי 7/10. לוואלה נודע שנתניהו שוקל לקדם חוק "ועדת חקירה ממלכתית מיוחדת", שההרכב והמנדט שלה ייבחרו על ידי רוב מיוחד של 80 ח"כים - ולא על ע"י נשיא העליון. עוד אפשרות שנבחנה היא משאל עם לבחירת חברי הוועדה | פרסום ראשון

לתחקיר ברמה הלאומית יש שם - ועדת חקירה ממלכתית/דובר צה"ל

פרסום ראשון: בעוד הלחץ הציבורי להקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת המחדלים והכשלים של 7 באוקטובר הולך וגובר, ראש הממשלה בנימין נתניהו מתמיד בסירובו - וממשיך לחפש ולבחון מנגנוני חקירה עוקפים וחלופיים לוועדה, שלפי החוק ממונה בידי נשיא בית המשפט העליון.

לוואלה נודע כי בלשכת ראש הממשלה בוחנים בימים אלה אפשרות ליזום ולקדם חוק מיוחד להקמת "ועדת חקירה ממלכתית *מיוחדת*, שסמכויותיה יהיו בדיוק כמו של ועדת חקירה ממלכתית, רק שההרכב והמנדט שלה ייבחרו "בהסכמה רחבה" על ידי רוב מיוחד של 80 ח"כים בכנסת - ולא על ידי נשיא העליון. אפשרות נוספת שעלתה על השולחן של מקורבי נתניהו היא לקיים משאל עם לבחירת חברי הוועדה. בכל מקרה, נתניהו שואף לדחות את הקמת הוועדה למועד הבחירות הבאות ככל האפשר, אך במידה והלחץ הציבורי להקמת ועדת חקירה ממלכתית יתגבר, הוא רוצה למסמס אותו באמצעות מסלול בדיקה עוקף.

בנימין נתניהו. יונתן זינדל, פלאש 90
לחקור את אירוע 7 באוקטובר - רק אחרי המלחמה, כדי שהחיילים לא "יהיו עסוקים בלקיחת עורכי דין"/פלאש 90, יונתן זינדל

נתניהו שב ומדגיש בכל הזדמנות כי הוא מתנגד להקמת ועדת חקירה ממלכתית בעת הזו, ושיש לחקור את הכשלים של 7 באוקטובר רק בתום המלחמה, כדי שהמפקדים והחיילים לא "יהיו עסוקים בלקיחת עורכי דין", כדבריו. עם זאת, כפי שנחשף לראשונה בוואלה, הוא בעיקר חושש מכך שוועדה ממלכתית, לפי החוק, ממונה על ידי נשיא ביהמ"ש העליון ושמי שעשויה לעמוד בראשה היא הנשיאה לשעבר אסתר חיות. לכן, הוא ומקורביו מחפשים להמציא מנגנון חקירה אחר - שלא קיים כרגע בחוק - כמו ועדה שתמונה על ידי נשיא המדינה או ועדה פרלמנטרית פריטטית שתורכב מנציגי קואליציה ואופוזיציה, ושתי ההמצאות החדשות - ועדת חקירה ממלכתית "מיוחדת" או בחירה במשאל עם.

כפי שפורסם לראשונה בוואלה, נתניהו מעונין לדחות ולמסמס את הדרישה לבדיקה כמה שיותר קרוב למועד שבו יוכרזו בחירות - ואז, להקדים ולמנות, כדי למנוע את האפשרות שהוועדה והמנדט שלה ימונו על ידי ממשלה אחרת. את המנדט, כך לפי התוכנית שמתגבשת אצל נתניהו, הם ינסו למתוח אחורה לפחות עד ההתנתקות בשנת 2005 - כמה שיותר רחוק משנת 2009 ו-14 שנותיו הבלעדיות בשלטון.

עוד בוואלה!

עם Walla mobile מקבלים יותר! תוכניות סלולר במחיר משתלם

לכתבה המלאה
אסתר חיות, דיון בג"ץ הנבצרות, ביהמ"ש העליון, 28 בספטמבר 2023. ראובן קסטרו
עשויה לעמוד בראש הוועדה. אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון לשעבר/ראובן קסטרו

במסיבת העיתונאים שקיים ביום שבת האחרון נתניהו דחה את הדרישה הפומבית של שר הביטחון גלנט לוועדת חקירה ממלכתית ואמר ש"יש כל מיני הצעות איך לחקור את האירועים". עם זאת, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד כבר הבהיר כי יתנגד לכל ניסיון לעקוף הקמה של ועדת חקירה ממלכתית והלחץ הציבורי המתגבר בנושא יקשה על נתניהו לקדם כל הצעה חלופית.

ביתה של פסי כהן בקיבוץ בארי, 11 באוקטובר 2023. חיים גולדברג, פלאש 90
אחרי פרסום תחקיר בארי: תנועות וארגוני נפגעי הטבח יכריזו על הקמת ועדת חקירה אזרחית/פלאש 90, חיים גולדברג

אחרי פרסום התחקיר הראשון של צה"ל על בארי, התחזקה הדרישה של המשפחות השכולות מהטבח ותושבי העוטף ששרדו לוועדת חקירה ממלכתית. מחר צפויה להיערך מסיבת עיתונאים של מספר תנועות וארגונים של נפגעי 7 באוקטובר בה תוכרז הקמת ועדת חקירה אזרחית שתורכב מבכירים לשעבר ממערכת הביטחון וברשות השופטת. במקביל לצעדה בת 3 ימים בעוטף שגם בראשה הדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית.

בכל שנות כהונתו נתניהו נמנע מהקמת ועדות חקירה ממלכתיות, והשתיים האחרונות שהוקמו בישראל היו בתקופת ממשלת בנט-לפיד, ועדת מירון וועדת צוללות. נתניהו גם לא לקח אחריות לאסון 7 באוקטובר, בו נרצחו למעלה מ-1200 ישראלים, מעל 240 נחטפו בידי חמאס, 120 מהם עדיין בעזה, ולא נפגש עם הקיבוצים והקהילות שנטבחו - למעט פגישה אחת עם חברי היישוב שלומית, שמזוהה פוליטית עם הימין, בחודש נובמבר. אתמול, יותר מתשעה חודשים אחרי הטבח, הוא נפגש לראשונה עם הורות התצפיתניות שנרצחו בנחל עוז. גם בפניהן ראש הממשלה לא קיבל אחריות ואמר "נבדוק הכל בסיום המלחמה", וסירב להתחייב לוועדת חקירה ממלכתית.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד כתב ברשת x (טוויטר לשעבר) בתגובה לפרסום בוואלה: "‏הם פוחדים כי הם יודעים את האמת - נתניהו אחראי, נתניהו אשם. ועדת חקירה ממלכתית תקום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully