וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ממסמס? יו"ר הוועדה לביקורת המדינה החל לקדם בעצמו הקמת ועדת חקירה ממלכתית ל-7 באוקטובר

עודכן לאחרונה: 15.7.2024 / 8:57

יו"ר הכנסת לשעבר, ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) עדכן את מבקר המדינה כי הוא פועל להקים ועדת חקירה ממלכתית במסלול מקביל לממשלה - דרך הוועדה לביקורת המדינה בכנסת. לוי דורש שאנגלמן יציג את ממצאי הביקורת שלו בוועדה - כדי שיוכל להתחיל לקדם את המהלך | פרסום ראשון

בווידאו: מיקי לוי לפורום קהלת: האסון הזה בגללכם/ערוץ הכנסת

בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו ממסמס ודוחה את הדרישה הציבורית להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי ה-7 באוקטובר, באופוזיציה מקדמים מהלך להקמת הוועדה במסלול המקביל - דרך הכנסת. כך עולה ממכתב ששיגר יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ח"כ מיקי לוי, ממפלגת יש עתיד, למבקר המדינה מתניהו אנגלמן, שהגיע לידי וואלה. במכתב, לוי מכריז לראשונה רשמית כי הוא פועל להבאת החלטה בנושא לדיון והצבעה בוועדה לביקורת המדינה, ודורש ממבקר המדינה להעביר לו דו"ח ביקורת בנושא כדי שיוכל להתחיל לקדם את ההליך. ללא הדו"ח, לפי החוק, לוי לא יוכל להתקדם.

ישנם שני מסלולים להקמת ועדת חקירה ממלכתית - דרך החלטת ממשלה, שמקימה את הוועדה ומנסחת את כתב המינוי שלה, או דרך הוועדה לביקורת המדינה בכנסת. הוועדה, לפי חוק מבקר המדינה, רשאית ליזום ולהחליט על הקמת ועדת חקירה ממלכתית - בכפוף להגשת דו"ח של המבקר בנושא. בשני המקרים, מי שממנה את יו"ר הוועדה וההרכב שלה הוא נשיא בית המשפט העליון, וההבדל העיקרי בין המסלולים נוגע למי נתונה הסמכות לקביעת המנדט שלה - לממשלה או לוועדה לביקורת המדינה בכנסת - שבראשה עומד איש אופוזיציה, יו"ר הכנסת לשעבר מיקי לוי. עם זאת, צריך לציין שבכל מקרה יש לקואליציה רוב בוועדה לביקורת המדינה - כך שגם אם לוי יצליח להעלות לדיון הצעה להקמת ועדת חקירה ממלכתית - היא צפויה ליפול בהצבעה.

מיקי לוי. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
מיקי לוי/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

לוי פנה בתחילת השבוע במכתב למבקר המדינה אנגלמן שבו הודיע כי "לאור גרירת הרגליים של הממשלה בנושא הקמת ועדת חקירה ממלכתית לא נותר לי אלא לנסות להביא את עניין הקמת וועדת החקירה הממלכתית לדיון והצבעה בוועדה לענייני ביקורת המדינה". על מנת לקדם את ההליך, הוועדה לביקורת המדינה זקוקה לדו"ח ביקורת מטעם המבקר, אך מהמכתב עולה כי אנגלמן מתעלם מבקשות חוזרות ונשנות של לוי לקבל דיווח על הבדיקה שהחל בה במשרדו וכן את התוכניות לבדיקות עתידיות. "למרות שחלפו כבר 10 חודשים - עד עתה לא התקבל דבר", הלוי כתב. "כפי שהנך יודע, ללא דוח ביקורת לא תוכל הוועדה לענייני ביקורת המדינה לקיים דיון והצבעה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית".

בסיום מכתבו לוי פונה לאנגלמן וכותב: "אדוני המבקר, אתה ואני, מתוקף התפקיד והסמכות אשר הוטלו עלינו נושאים באחריות משותפת לסייע בבדיקה אחראית, יסודית ובלתי אמצעית את אירועי המחדלים אשר הובילו לאסון אשר פקד את המדינה ב-7 לאוקטובר. ההיסטוריה תשפוט את שנינו אם לא נעשה את הצעדים המתבקשים".

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מכתב של מיקי לוי יו"ר הועדה לביקורת המדינה למבקר המדינה בדבר הקמת ועדת חקירה לאירועי טבח 7 באוקטובר. ללא, צילום מסך
מכתב של מיקי לוי יו"ר הועדה לביקורת המדינה למבקר המדינה בדבר הקמת ועדת חקירה לאירועי טבח 7 באוקטובר/צילום מסך, ללא

הניסיון של ח"כ לוי להקים ועדת חקירה ממלכתית דרך הוועדה לביקורת המדינה מגיע ברקע ההתנגדות הנחרצת של נתניהו, ששב ומדגיש בכל הזדמנות כי יש לחקור את הכשלים של ה-7 באוקטובר רק בתום המלחמה. כפי שנחשף בוואלה, לראש הממשלה יש חשש שמי שתמונה לראשות הוועדה תהיה נשיאת ביהמ"ש העליון לשעבר אסתר חיות ולכן הוא מחפש מנגנון חקירה אחר - שלא ממונה על ידי נשיא העליון. בלשכת רה"מ בוחנים שלל אפשרויות להקמת מנגנוני חקירה אחרים - שלא קיימים כרגע בחוק - כמו ועדה שתמונה על ידי נשיא המדינה או ועדה פרלמנטרית פריטטית שתורכב מנציגי קואליציה ואופוזיציה אך יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הבהיר כי יתנגד לכל ניסיון לעקוף את ההליך היחיד שקיים כיום בחוק - ועדת חקירה ממלכתית.

בינתיים, מבקר המדינה אנגלמן ממשיך בעבודת הביקורת שלו על הכשלים שהובילו לאסון ה-7 באוקטובר ואף מרחיב אותה. הבדיקה של משרד המבקר, שהחלה כשבוע לאחר הטבח, התמקדה עד עכשיו בטיפול האזרחי שאחרי פרוץ המלחמה, ובפרט בנוגע למפונים ולתפקוד העורף, אך בכל הנוגע לדרג המדיני והביטחוני - היא נתקלת בקשיים ועיכובים. בג"צ הוציא צו ביניים לבדיקת המחדלים בצה"ל ובשב"כ בשל החשש לפגיעה בעבודות כוחות הביטחון תוך כדי לחימה, ובמשרד ראש הממשלה מערימים קשיים על העברת חומרים בנוגע לקבלת ההחלטות בדרג המדיני.

אתמול נחשף בוואלה כי המבקר התחיל בימים אלה להיפגש עם שרים שחברים בעבר ובהווה בקבינט המדיני ביטחוני כדי לבדוק את תפקוד הקבינט בשנים שקדמו ל-7 באוקטובר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully