וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה מתחיל להיפגש עם שרים ולבדוק את תפקוד הקבינט לפני 7 באוקטובר

עודכן לאחרונה: 14.7.2024 / 18:37

בעוד ראש הממשלה מתמיד בסירובו להקים ועדת חקירה ממלכתית, לוואלה נודע כי המבקר מתניהו אנגלמן מרחיב את עבודת הביקורת על המלחמה במשרדו ופנה באחרונה לשרים בקבינט בעבר ובהווה וביקש להיפגש איתם כחלק מבדיקת הכשלים בדרג המדיני

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בשבוע הסייבר באוניברסיטת ת"א/יותם רונן

על רקע ההתנגדות של ראש הממשלה בנימין נתניהו להקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת מחדלי 7 באוקטובר, מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, מרחיב את עבודת הביקורת במשרדו, על הכשלים והליקויים לפני ובזמן המלחמה. לוואלה! נודע כי משרד מבקר המדינה פנה בימים האחרונים לשרים שחברים בקבינט המדיני-ביטחוני, בעבר ובהווה, בבקשה לקיים פגישות בנושא "תפקוד הקבינט המדיני ביטחוני" לפני 7 באוקטובר.

אנגלמן הודיע כשבוע לאחר 7.10 שיערוך בדיקה מקיפה של הכשלים המדיניים והביטחוניים, שהובילו לטבח, ובדצמבר הודיע שיבחן גם את האחריות האישית של כל הדרגים - המדיני, הצבאי והאזרחי. עד עכשיו, הבדיקה שלו התמקדה בטיפול במישור האזרחי אחרי פרוץ המלחמה, ובפרט בכל הנוגע למפונים ולתפקוד העורף, אך באשר לדרג המדיני והביטחוני - היא נתקלת בקשיים ועיכובים.

מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה, ועידת השלטון המקומי 2024. ראובן קסטרו
מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה, ועידת השלטון המקומי 2024/ראובן קסטרו

לפני כחודשיים, בג"ץ הוציא צו ביניים בעתירה שהגישו תנועת אומץ והתנועה לאיכות השלטון, בדרישה לעצור את הבדיקה של המבקר עד להקמת ועדת חקירה ממלכתית. הצו הקפיא את הבדיקה בצה"ל ובשב"כ, בשל התנגדות גופי הביטחון לבדיקה שתפגע ביכולת התפקודית ובלחימה. במקביל, גם בלשכת ראש הממשלה לא משתפים פעולה באופן מלא עם המבקר, ובשורת מכתבים שהפנה ללשכה הוא קבל על העיכובים והמסמוסים בהעברת מסמכים הנוגעים לדיונים שקיים נתניהו עם גורמי מערכת הביטחון בשנים שקדמו למלחמה. אנגלמן נפגש עם נתניהו לפני כשבועיים, והציג לו את תוכנית העבודה שלו לגבי הביקורת על מלחמת חרבות ברזל, כולל ההיבטים המדיניים שלה. כעת נודע שהוא התחיל בפניות לשרים החברים בקבינט המדיני ביטחוני, בבקשה לדון איתם בתפקוד הקבינט לפני ה7.10.

הבדיקה של אנגלמן מתרחבת במקביל להתחמקות של נתניהו מהדרישה הציבורית והפוליטית הגוברת להקמת ועדת חקירה ממלכתית. כפי שנחשף לראשונה בוואלה, נתניהו חושש מכך שמי שתעמוד בראשות הוועדה, תהיה נשיאת בית המשפט העליון לשעבר אסתר חיות, ולכן הוא מחפש מנגנון חקירה אחר - שלא ממונה על ידי נשיא בית המשפט העליון. הוא שב ומדגיש בכל הזדמנות כי יש לחקור את הכשלים של 7 באוקטובר רק בתום המלחמה.

בלשכת ראש הממשלה בוחנים בשבועות האחרונים אפשרויות להקמת מנגנוני חקירה אחרים - שלא קיימים כרגע בחוק - כמו ועדה שתמונה על ידי נשיא המדינה, או ועדה פרלמנטרית פריטטית, שתורכב מנציגי קואליציה ואופוזיציה. ואולם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הבהיר שיתנגד לכל ניסיון לעקוף הקמה של ועדת חקירה ממלכתית.

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה פייבר ותהנו מאינטרנט וטלוויזיה במחיר שלא הכרתם

לכתבה המלאה
ראש הממשלה במסיבת עיתונאים, 13 ביולי 2024. רויטרס
מתחמק מהדרישה הציבורית להקמת ועדת חקירה. בנימין נתניהו/רויטרס

משרד מבקר המדינה מסר בתגובה: "מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע לפני חודשים על פתיחת הליך ביקורת על התנהלות הדרג המדיני, הדרג הצבאי והדרג האזרחי, בכל הקשור לטבח שמחת תורה שארע ביום 7 באוקטובר. במסגרת הביקורת על התנהלות הדרג המדיני, נעשית בין היתר בדיקה באשר לתפקוד הקבינט המדיני-ביטחוני במהלך השנים שקדמו לפרוץ המלחמה. לצורך בדיקה זו ייפגשו נציגי משרד מבקר המדינה עם שרים וחברי הקבינט בהווה ובעבר. ביום רביעי יתקיים דיון בבג"ץ באשר לביקורת על הצבא, ואנו מקווים ומאמינים כי גם דבר זה יתאפשר באופן שלאזרחי ישראל יוצגו תשובות מלאות על הכשל הנורא בתולדות מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully