וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רוצים לתימן: החשש לצינור החמצן הכלכלי ולחיי התענוגות בקטאר - שדחפו את חמאס לשולחן המו"מ

עודכן לאחרונה: 16.7.2024 / 7:30

בתום מגעים עם קטאר, ואולי גם עם ארה"ב, ארדואן אמר להנהגת חמאס שיאלצו למצוא מקלט במקום אחר. הבכירים שראו את אופציות הלינה בעיראק ובלבנון נבהלו ודחפו את סינוואר לעסקה. בנתיים, ישראל ממשיכה את התמרונים העצימים בעזה, ושומרת לעצמה את הזכות לחסל בכירים נוספים

רגעי התקיפה מניסיון החיסול של מוחמד דף בחאן יונס, 14 ביולי 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

לפי גורמים במערכת הביטחון, לקטאר יש שני מנופי לחץ על חמאס. המנוף הראשון הוא המנוף הכלכלי, אנשי קטאר יודעים הכל על ההתנהלות הפיננסית של חמאס; מאין מגיע הכסף שלהם, מה השיטות לגיוס כסף, לאן הם מעבירים את הכספים מחשבונות הבנק, וכיצד עם מתניעים את כך ארגון הטרור באמצעות דולרים. לפי הערכות, יש בידי הקטארים את היכולת להשבית לצמרת חמאס את המנוע הכלכלי לניהול הארגון, ולמחייתם האישית.

המנוף השני הוא עצם האירוח של בכירי חמאס בדוחא שבקטאר. בחודשים האחרונים הבהירו בכירי ממשלת קטאר לבכירי חמאס שלנים במלונות בדוחא, כי אם הם לא יתקדמו לעסקה עם ישראל לשחרור חטופים והפסקת אש, הם יגורשו מדוחא.

ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הנייה ומנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר בעצרת לציון 30 שנה להקמת הארגון, 14 בדצמבר 2017. רויטרס, עיבוד תמונה
קטאר מעורה במנגנונים הכלכלים שלהם, וגם מאחרת אותם. בכירי חמאס יחיא סינוואר ואסמעיל הנייה/עיבוד תמונה, רויטרס

מה עשו אנשי חמאס בתגובה? משלחות חמאס יצאו לטורקיה, נפגשו עם ארדואן, ובחנו את האפשרות לעבור לאנקרה. בישראל וארה"ב נלחצו מאוד מהמהלך, שכן הוא שומט מידיהם את היכולת להפעיל על צמרת חמאס לחץ באמצעות קטאר. הרי לפי גורמי ביטחון, מי שביקש מקטאר לארח את בכירי חמאס הם האמריקנים והישראלים, שמאמינים כי הדבר יסייע לשליטה ולפיקוח על ראשי ארגון הטרור.

גם הקטארים לא רוצים שמהלך כזה יצא אל הפועל, כי הם עלולים להפוך לחסרי משמעות בעיני ארה"ב וישראל בתהליך המו"מ. לדברי גורמי ביטחון, קטאר מעורבת בהרבה צירים במזרח התיכון בפרט, ובעולם להשגת הפסקות אש והסכמי שלום. לכן ראש ממשלת קטאר פתח במגעים עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. תוכן השיחות ביניהם לא ברור, לא ידוע אם לחץ אמריקני גם נכנס לתמונה, אך בסופו של יום, הסכים ארדואן להבהיר לבכירי חמאס כי אם הם מגורשים מקטאר אז טורקיה לא תהווה עבורם מקלט.

לכן, כשהאלטרנטיבות עבור בכירי חמאס הם תימן, עיראק, לבנון וכדומה, הם ידעו להשוות בין מלונות היוקרה בקטאר, לאופציות הלינה בתימן. ההערכה היא שהבכירים בארגון הטרור נבהלו, ולחצו על סינוואר להתקדם למו"מ עם ישראל. כל זה מצטרף ללחץ שישראל הצליחה להפעיל באמצעות מספר קלפים עיקריים: שליטה בציר פילדלפי ומעבר רפיח, שליטה ברפיח, וביתור הרצועה לשני חלקים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
כוחות צה"ל ברצועת עזה. דובר צה"ל
מגבירים את היקף האש, וגובים מחמאס מחירים. פעילות צה"ל בעזה/דובר צה"ל

במקביל, הנחו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט להגביר את היקף האש, ואת התמרונים הטקטיים בסיוע חיל האוויר בתוך רצועת עזה, כדי להמשיך לגבות מחמאס מחירים בהרג מחבלים, הרס תשתיות טרור ופגיעה בכל מאמצי המשילות שלו. גורמי ביטחון העריכו כי המשך הלחימה מאפשר להרוס עוד תשתיות תת קרקע ואמצעי לחימה, אך גם מגבירה את הזעם של האוכלוסייה הפלסטינית נגד הנהגת חמאס בעזה ובחו"ל.

בנוסף לכך, הבהירו גורמים בכירים במערכת הביטחון לקטארים, לאמריקנים ולמצרים, שכל עוד אין הסכם לשחרור חטופים ישראל לא תוותר על הזדמנויות מבצעיות לחסל את בכירי חמאס. אחד הגורמים אמר, "אנחנו נמצאים בנקודה קריטית להתקדמות, ועם סיכוי גדול מאוד שהיא תבשיל לכדי הסכם בין הצדדים בערבות אמריקנית-קטארית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully