וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על סף פיצוץ: משרתי הקבע "נטחנים", ובאכ"א צופים פרישה משמעותית מצה"ל

עודכן לאחרונה: 1.7.2024 / 20:37

מפקדים קרביים זכו רק לימים בודדים בבית מפרוץ המלחמה, משרתי קבע באט"ל מתפקדים כלוחמים לכל דבר אך מקבלים תנאים של תומכי לחימה, וברקע, מגעים עם האוצר על ביטול הטבה למשרתי הקבע, ודרישה גבוהה לעובדים באזרחות. "ישנה שחיקה בתנאי השירות, וירידה במעמדם הציבורי"

פעילות גדוד "דולב" במהלך הכשרתם/דובר צה"ל

משבר משרתי קבע בצה"ל: מנתוני אכ"א, ומסקרים שבוצעו בחודשים האחרונים בצה"ל עולה כי רק 30% מהקצינים בדרגת סא"ל שבעי רצון משכרם, זאת לעומת 60% בשנה שעברה. לדברי גורמי צבא, מדובר בתמונת מראה למגמות במשק הישראלי, לפי פרסום בעיתון גלובס שביעות הרצון מהשכר הכללי עלתה לאחרונה מ-44.7% ל-68%.

עוד עולה כי רק 20% ממשרתי הקבע מרוצים משכרם. השאר רואים בשכר שהם מקבלים כלא הולם, בעיקר בגלל על העבודה שהם עושים מסביב לשעון. לפי הסקרים, משרתי הקבע חווים את העומס, השחיקה, וההתמודדות מרחוק עם אתגרי התא המשפחתי כגורמים שמקשים עליהם בעבודתם.

פעילות אוגדה 99 במרחב מסדרון מרכז הרצועה. דובר צה"ל
המשרתים מעידים כי ההתמודדות מרחוק עם אתגרי התא המשפחתי מקשה עליהם במיוחד. כוח צה"ל בעזה/דובר צה"ל

מי שסובל במיוחד מהתנאים הקשים הם מפקדים לוחמים. מח"טים, מג"דים ומ"פים שנלחמים בעזה "זכו" בתשעת החודשים האחרונים לעשרה ימים בבית בממוצע, בהם גם ימים בהם נאלצו לפקוד הלוויות ולבקר משפחות שכולות.

אך ביקורת גדולה נשמעת גם על היחס המפלה שמקבלים הנגדים והקצינים באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה. אותם משרתי קבע נחשבים לתומכי לחימה, ומקבלים שכר בהתאם, אך רבים מהם מתפקדים כלוחמים של ממש. מחלצים, מתקני כלי רק"מ (רכב קרבי משוריין) ובעלי מקצועות אחרים כמעט ולא יוצאים הביתה גם הם בגלל הנחיצות שלהם בשטח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בסיס חיל האוויר "חצרים" בזמן ביקור הרמטכ"ל אביב כוכבי. דצמבר 2022. ראובן קסטרו
דרישה גדולה לעובדים בתעשיות הביטחוניות צפויה להביא לעזיבה של משרתי קבע. קצינים/ראובן קסטרו

במקביל, התעשיות הביטחוניות הגדולות, בהן חברת רפאל, מדווחות כי הן חוות עומס עבודה גדול עקב צבר הזמנות, וצפויות לגייס אלפי עובדים. בעקבות כך, באכ"א צופים עזיבה גדולה של משרתי קבע שלא יוחלפו בכמות מספקת של משרתים בסדיר.

החשש בצה"ל הוא כי הדרישה הגדלה לעובדים במשק האזרחי, לעומת תנאי השכר הנמוכים בקבע הראשוני יביאו לפערים במצב כוח האדם במגוון תחומים. "בנוסף לשחיקה בתנאי השירות, הדימוי של משרתי הקבע נפגע בעיני הציבור הישראלי במהלך המלחמה", מסרו גורמים ביטחון. "לעומת משרתי הקבע, חיילי המילואים מקבלים הערכה ציבורית, שכר, והטבות משמעותיות".

טקס סיום קורס קצינים קרביים במילואים  18 באפריל 2024. דובר צה"ל
אם "השלמת תקופת שירות" תבוטל, תנאיהם של 90% ממשרתי הקבע יורעו. טקס סיום קורס קצינים קרביים/דובר צה"ל

הביקורת על תנאי השירות של משרתי הקבע נשמעת בעוד בקרוב תוכרע סוגיית "השלמת תקופת שירות". בג"ץ שדן בסוגייה לא הכריע ושלח את משרד האוצר ומשרד הביטחון לדיון הבנות.

רכיב השלמת תקופות השירות, שמכונה גם "הגדלות רמטכ"ל", מהווה תוספת לקצבה החודשית של משרתי הקבע הזכאים לפרישה מצה"ל, בהתחשב במאפייני השירות הייחודיים ובנתוניו האישיים של כל פורש. במקרה בו הרכיב יפגע, אומרים גורמים בצה"ל, יפגעו תנאי השירות של משרתי הקבע ש-90% מהם זכאים לפנסיה צוברת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully