וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל האיום ממלחמה בצפון: האם צה"ל יצליח לשחזר את מוטיבציית הגיוס ב-7 באוקטובר?

עודכן לאחרונה: 25.6.2024 / 23:45

עם פרוץ המלחמה נרשמה התגייסות חסרת תקדים של 250 אלף מילואימניקים תוך 3 ימים. נכון להיום, חרף הקושי האישי במטכ"ל טוענים שהחוסן נשמר, ונתון ההתייצבות הנמוך בחטיבות עומד על 84%. כדי לשמר את המוטיבציה, באכ"א פועלים לתגמל את חיילי המילואים

תיעוד ממצלמות הקסדה של סיירת צנחנים במבצע ארנון לשחרור החטופים/דובר צה"ל

נתוני תחקירי המלחמה של אגף כוח האדם ואגף המבצעים בצה"ל, מעלים כי במלחמת חרבות ברזל נרשמו מהלכים בקנה היסטורי-ישראלי.

בבוקר 7 באוקטובר, עם התגברות הרקטות וההבנה שיש מספר חדירות בגבול רצועת עזה, הנחה ראש אמ"ץ, האלוף עודד בסיוק, לא להמתין לצו שמונה, ולגייס 100 אלף חיילי מילואים. במטכ"ל חששו על מבעיות בהתייצבות מאחר שהמצב בחברה הישראלית היה בשפל של עשרות שנים ברקע ההפגנות בעד ונגד המהפכה המשפטית. אף על פי כן, צבא המילואים הפתיע במוטיבציה גבוהה וחסרת תקדם, ועד הלילה של אותו היום אכן התגייסו 100 אלף מילואים.

בשלב השני, תוך שלושה ימים, התגייסו לצה"ל יותר מ-250 אלף חיילי מילואים בסך הכול. מתוכם היו עשרות אלפי חיילים שחזרו מחו"ל ללא שהתבקשו לכך, כולל קצין מיל' מיחידת יהל"ם שטיפס על האוורסט, וכדי לשוב לישראל שכר מסוק מכספו כדי לצמצם את הזמן לטיסה הבאה ארצה.

חיילי מילואים ברמת הגולן. איל מרגולין, פלאש 90
האם צה"ל יצליח לשחזר את ההתגייסות ב-7 באוקטובר? חיילי מילואים ברמת הגולן, החודש/פלאש 90, איל מרגולין

ממחקר שביצע אכ"א עולה, כי מה שהביא לגיוס שיא בצבא המילואים היו שלושה רכיבים מרכזיים: המחויבות לצה"ל ולביטחון המדינה, החוויה בשירות הסדיר והמילואים והבנת המצב הקריטי בו מצויה מדינת ישראל, כשעומדות בפניה מספר זירות: רצועת עזה, יהודה ושמורון, גבול לבנון וגבול סוריה.

השאלה שמרחפת ברקע היא היכולת של המטה הכללי בצה"ל לשמר ברקע האיומים מצפון ומכיוונים נוספים את העוצמה הזו בחברה הישראלית, שמביאה לידי ביטוי את הנשק החזק ביותר של ישראל: הלכידות החברתית והחוסן הלאומי מהרגע שעולים על מדים, חרף ההפגנות והפילוג הפוליטי.

sheen-shitof

עוד בוואלה

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקל

בשיתוף כללית
כוחות צה"ל פועלים בדרום ומרכז רצועת עזה. דובר צה"ל
כוחות צה"ל בעזה, החודש/דובר צה"ל

במסגרת ההוקרה, הערכה והניסיונות לתגמל את צבא המילואים הוקמה קרן באכ"א שתקציבה 9.5 מיליארד שקלים עבור חיילי המילואים. המוקד שמפעילה אכ"א כולל מאה עמדות בו, בהן פועלים בשתי משמרות 200 נגדים וקצינים ותיקים מהשעה 08:00 עד חצות.

לפי מדיניות ברורה וקטגוריות שנקבעו מראש, כולל בקשות חריגות שנבחנו לעומק, חולקו 3.9 מיליארד שקלים לחיילים במילואים בדגש על עצמאיים שנפגעו קשות בגלל שירות ארוך, סטודנטים, נפגעי שכר אחרים כולל שכירים, בני ובנות זוג שכרעו תחת העומס ועוד. בסך הכל, עד כה קיבלו במוקד אכ"א 244 אלף פניות.

בנוסף לכך, בוצעו מהלכים תומכי מילואים כמו נופשונים למאה אלף משפחות מילואים, כולל מפקדות אוגדה וחטיבה, גם ארוחות בוקר זוגיות למילואימניקים שסיימו שירות.

ראש אכ״א אלוף יניב עשור חוזר לגבול לבנון לרגל יום הזיכרון, 29 באפריל 2022. דובר צה"ל
ראש אכ״א אלוף יניב עשור, ב-2022/דובר צה"ל

שלוש חטיבות מילואים שעד כה שירתו 220 ימים מתחילת המלחמה, שנדגמו בשבוע האחרון, דיווחו על יותר מ-90% התייצבות. הנתון הנמוך ביותר לחטיבת מילואים נע סביב 84%. ואולם, השאלונים בשטח מצביעים על חשש עצום בקרב חיילי המילואים בזמן שהחברה הישראלית חוזרת לשגרה ולחופשות הקיץ ולעבודה, והם ממשיכים בשירות המילואים במלחמה שטרם הסתיימה ועוד עלולה להתפתח לזירה נוספת בצפון.

עוד עולה ביקורת בקרב חיילי המילואים על אי הוודאות להמשך השירות המילואים, העומס הגדול, השחיקה, והחשש מהשלכות לעתיד ברמה האישית, בתא המשפחתי ובמקום העבודה ביום שאחרי המלחמה.

בתוך כך מתקיימות הערכות מצב בראשות ראש אכ"א, האלוף יניב עשור, כדי לשדרג את ההטבות, התגמולים ומעמדם של חיילי המילואים בחברה הישראלית. הטבות אלה כוללות בין היתר: תשלום עבור כביש 6, תגמולים מיוחדים ומענקים, חופשות, מימון טיפול זוגי ומימון לילדים עם צרכים מיוחדים. בנוסף, כבר בימים אלו שוקל ראש אכ"א הטבות ייחודיות כדי לשדרג את המעטפת הניתנת לחיילי המילואים, שחלקם משרת מ-7 באוקטובר ותוך היערכות לאיומים הנראים לעין בזירה הצפונית, כולל יצירת מקומות תעסוקה וחיבור למעסיקים וחברות הגדולות במשק הישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully